به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
استیضاح وحشتناک نیست و ما برای ادای تکلیف داخل آتش می رویم. از شما هم می خواهیم که در هر مورد شبهه ای دارید، سوال کنید. تمام سوالات دوستان با کد پاسخ دارد و باید ظرفیت پاسخ شنیدن هم در خود ایجاد کنیم
"خیبرآنلاین" - عصر روز دوشنبه 30 تیر، اعضای اتحادیه های دانشجویی با وزیر علوم دیدار کردند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان، در این جلسه اتحادیه های جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت حضور داشتند.

گفتنی است انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز حضور داشتند که البته به عنوان یک تشکل دانشگاهی صرف در این جلسه حضور یافته بود.

در ابتدای این جلسه، میرزایی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، در رابطه با نحوه فعالیت معاونت فرهنگی وزارت علوم در دوره چندماهه دولت یازدهم، توضیحاتی را ارائه داد.

فرجی دانا، وزیر علوم دقایقی پس از آغاز جلسه وارد سالن «شهدای جهاد علمی» شد.

با حضور فرجی دانا و پس از قرائت قرآن، میرزایی اسامی نمایندگان اتحادیه ها را قرائت کرد تا به نوبت به ارائه نقدها و نظرهای خود بپردازند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیدسجاد موسوی به عنوان نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این جلسه گفت: جامعه اسلامی دانشجویان همیشه خود را در کنار دولتها تعریف کرده است و سعی کرده است با انتقادهایی سازنده آنها را کمک کند.

وی ادامه داد: تاکید بر قانونگرایی و قانونمداری از مولفه های مثبت مجموعه وزارت علوم است که در عمل و در حوزه اجرا به دلیل حضور برخی از اعضای فتنه در بعضی از مناصب به آن ایراداتی وارد است.

موسوی: انتخاب کردن روسای دانشگاه ها به صورت انتخابی نیست.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی قطعا یک فضای خوبی را همراه خواهد داشت.

موسوی در مورد افزایش معنویت در دانشگاه ها گفت: افزایش یادمان شهدا در افزایش معنویت در دانشگاه کمک خواهد کرد.

این عضو شورای مرکزی جاد گفت: نگاه ما به وزارت علوم یک نگاه حزبی و جریانی نیست، برداشت از نقدها نباید این چنینی باشد.

وی افزود: نهضت علمی در کشور به وجود آمده بود که برداشت ما این است در دوران مدیریت شما بر آن خللی وارد شده از دلایل این مورد میتوان به تغییرات بیش از حد در دانشگاه ها، که در این مورد در فضای رسانه ای به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است. ما به این نوع شیوه معرفی روسای دانشگاه ها نقد داریم چرا که نظارت کافی بر انتخاب کردن روسای دانشگاه ها به صورت انتخابی نیست. چه دستگاهی در وزارت بر این انتخابات نظارت دارد؟ و الا وزیر علوم حق دارد گزینه ی مورد نظر خودش را اعلام کند.

موسوی ادامه داد: با انتخابات به گفته وزارت علوم نه تنها آرامش به دانشگاه برنمی گردد، بلکه از نظر ما که در دانشگاه ها حضور داریم  تلاطم در دانشگاه ها افزایش خواهد یافت. انتظار داریم کسانی که جلسات دیدار رییس جمهور با دانشجویان را تنظیم می کنند،  با شعار آزادی بیان هم خوانی ندارد اگر دانشجویان صحبت نکنند و انتظار داریم دانشجویان اجازه صحبت داشته باشند.

بعد از موسوی، اصغریان دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در ادامه صحبتهای این اتحادیه گفت: بعد از مدتی توانستیم چهره ی نورانی شما را رویت کنیم، انتظار داریم در جلساتی که سالی یک بار برگزار می گردد این مدت زمان برای تشکلات دانشجویی در محضر وزیر علوم بیشتر باشد چرا که ده دقیقه زمان اندکی است.

اصغریان افزود: نه تنها انتظارات حداکثری ما از وزیر علوم محقق نشد بلکه انتظارات حداقلی ما نیز محقق نگردید. حداقل انتظار ما این بود که شعارهایی که از طرف دولت و رییس جمهور معرفی می گردد پای بند باشند.

اصغریان: حضور فتنه گران در دانشگاه ها اعتدال است
وی ادامه داد: به نظر وزیر محترم علوم حضور فتنه گران در دانشگاه ها و سمت دادن به آنها، آن هم به فتنه گرانی که 8 ماه به نظام اسلامی جفا کردند، آیا این اعتدال است؟ تعریف شما از اعتدال چیست؟ تعریف شما از اعتدال یعنی حضور در فتنه؟ چطور می شود در دانشگاهی که نقطه ی هدف دشمنان است، ما سمت های ریاست دانشگاه را به کسانی بدهیم که به جمهوری اسلامی ضربه زده اند؛ این حداقل انتظار ما بود!

اصغریان افزود: میلی منفرد، آقای توفیقی از این مثالها هستند. وزیر علوم، میلی منفرد معاون آموزشی خودش میگذارد، آقای توفیقی را به عنوان مشاور خودشان می گذارند، این ناسازگاری بین شعار و عمل رو شما چطور به ما توجیه می کنید؟ آیا وزیر محترم علوم بنایی بر پیش بردن دانشگاه ها به سمت اسلامی شدن دارند یا ندارند؟ آیا در جهت افزایش معنویت در دانشگاه ها که مورد تاکید رهبری ست برنامه هایی دارند یا نه؟ آیا حجاب و عفاف جز دغدغه های ایشان هست یا نه؟

اصغریان گفت: یکی از مواردی که ما خلاف در صحبت و عمل می بینیم این است که به گفته ی رییس جمهور چرا وقتی رشته هایی مورد نیاز نیست چرا ما از این رشته ها تحصیلات تکمیلی می دهیم.

بعد از صحبتهای اصغریان، میرزایی و آراسته و مجموعه بسیج دانشجویی که البته با کمی تاخیر به فضای سالن جلسه رسیده بودند، خواست که صحبتهای خود را ارائه کنند. آراسته که گویا بنا داشت بعد از مجموعه گروههای دیگر صحبت کند، در پاسخ به درخواست میرزایی گفت: از حضار به خاطر تاخیر معذرت می خوایم و به خاطر این تاخیر اگه اجازه بدید در پایان صحبت کنیم.

میرزایی قبول کرد و از نماینده جنبش عدالتخواه خواست که مجموعه صحبتهای خود را مطرح کند.

کدیور: باید فضای دانشگاه ها باز بشود
کدیور به عنوان اولین نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: برخی موقع ها ما شاهد این هستیم که همان چیزی که احزاب می گویند از زبان برخی از تشکل ها خارج شود که این باعث میشود جریان دانشجویی از جریان جامعه و دغدغه های اصلی جامعه دور شود. ما نگران این هستیم که چنین تشکیلاتی به وجود بیاید که وابسته باشند.

کدیور در مورد قوانین موجود برای گرفتن تشکل ها در دانشگاه انتقاد کرد و گفت که برای گرفتن تشکل بسیار سخت و بروکراتیک برخورد می شود که از وزیر می خواهیم این روند را اصلاح کنند.

نماینده دیگر جنبش عدالتخواه گفت: بزرگترین اشتباه از زمان گذشته که دو سال هم به تعطیلی دانشگاه منجر شد این است که دانشجو را تنها ملزم به درس خواندن کردیم، ان شا الله شما بتوانید فضای سیاسی را جدا از فضای علمی نبینید.

وی گفت: باید فضای دانشگاه ها باز بشود، کرسی های آزاد اندیشی اجرا گردد و در ایجاد تشکلهای دانشجویی تسهیل گردد.

چنارانی: نظام دانشگاهی کنونی، نظام دانشگاهی زنگ زده است
نماینده دوم جنبش عدالتخواه افزود: دانشجویان نباید در پازل جریان های سیاسی نقش بازی کنند. نظام دانشگاهی کنونی، نظام دانشگاهی زنگ زده است که دغدغه اش دغدغه جامعه نیست، دغدغه اش اقتصاد مقاومتی و تحریم دغدغه اساتید ودانشجویان نیست، دانشگاه باید دغدغه هایی که در کشور هست را درک کند و سعی کند و آنها رفع کند.

چنارانی گفت: با توجه به این که گفته بودند حمایت مادی می کنند ما علاوه بر حمایت مادی به حمایت های معنوی نیز نیازمند است.

بعد از چنارانی، دکتر میرزایی از کردلو نماینده اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور خواست که صحبت کند.

کردلو:  یک وزارت علوم در سایه اتفاقات و تصمیمات مهم در وزارت علوم را رقم می زند
کردلو پس از تشکر از مجموعه وزارت علوم به خاطر برگزاری این جنس جلسات گفت که هدف از شرکت در این جلسه و بیان نظرات و مطالبات، رفع موانع پیش روی وزارت علوم و حل شدن مجموعه مشکلات عدیده این وزارتخانه است.

مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: نکته ای که بعد از این چند ماه مدیریت آقای فرجی دانا، بر مجموعه وزارت علوم می شود به آن رسید این است که شاید شخصیت آقای وزیر و آنچه که در دفاعیاتشان در جلسه رای اعتماد گفتند، با اتفاقاتی که امروز در وزارت علوم می افتد، مطابقت نداشته باشد. به همین جهت برداشت تشکل بنده و اتحادیه ما این است که یک وزارت علوم در سایه اتفاقات و تصمیمات مهم در وزارت علوم را رقم می زند.

کردلو ادامه داد: برخی از عملکردها دقیقا معلوم است از کدام قسمت جغرافیایی وزارتخانه آب می خورد.

پس از این جمله، میرزایی برای اینکه مزاحی با وی کرده باشد، گفت: ازکدام قسمت جغرافیایی؟

کردلو برای تکمیل کردن مزاح مدیر کل فرهنگی وزارت علوم گفت: آنهایی که جغرافیاشان خوب بوده تشخیص می دهند!

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، افزود: یقینا آقای دکتر فرجی دانا قبول نخواهند کرد دانشجویی که کاریکاتور موهن علیه پیامبر(ص) کشیده است و مجرم شناخته شده به اسم دانشجوی ستاره دار به دانشگاه برگردد، ولی متاسفانه این اتفاق افتاده است.

مسئول روابط عمومی این اتحادیه گفت: بحث توهین به پیامبر(ص) مربوط به اصلاح طلبی و اصولگرایی و این جریان و آن جریان نمی شود. اتفاقا ما خوشحالیم که نتیجه گردش نخبگان سال 92 طوری بود که کسانی که سالها داعیه کارآمدی داشتند، حالا فضایی پیدا کردند که این را نشان بدهند.

کردلو گفت: من به نمایندگی از 52 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان سخن می گویم و می دانم که در کف دانشگاه چه خبر است. مسئله هایی در دانشگاه اتفاق می افتد که وزیر نمی تواند با آنها موافق باشد. وقتی یکی در دانمارک کاریکاتور موهن می کشد ما اینجا خونمان به جوش می آید، حالا اینکه برخی بشوند مدافع فرد موهن به پیامبر ص در مجموعه وزارت علوم جای تعجب دارد.

مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل افزود: از مواضع قانونی وزارت علوم در مورد اتحادیه ها و جملاتی از این جنس که «با بیانیه اتحادیه تشکیل نمی شود»، دفاع می کنیم.

وی در مورد موضوع دانشجویان ستاره دار گفت: بسیاری از این دانشجویان مشکل اخلاقی داشتند، بخشی شان بهایی بودند که بازگشتند از همه اینها سوء استفاده رسانه ای شد به نام دانشجویان ستاره دار!

کردلو از مواضع قانونی در مورد موضوع بورس حمایت کرد و گفت: هرکس بورس غیرقانونی داشته، باید از طریق قانونی پدرش را درآورد، که اگر این اتفاق نیافتد همین رانت ها باعث می شود که افرادی بوجود بیایند که در آینده فسادهای نفتی را رقم بزنند و کسی هم نتواند به آنها کاری داشته باشد. این رانت ها باید همین جا جلویش گرفته شود.

وی در ادامه گفت: البته بی معرفتی رسانه ای و ضعف وزارت علوم باعث شد بخش اعظمی از دانشجویان که به شکلی کاملا قانونی بورس شدند،امنیت آموزشی و علمی شان به مخاطره بیافتد و این درست نبود.

کردلو از انتشار نشریات دانشجویی موهن در دولت اعتدال انتقاد کرد.

وی در مورد انتخابات رییس دانشگاه گفت: سازکار انتخابات رییس دانشگاه درست نیست. اصلا چرا دانشجویان نباید رای بدهند؟ کارمندان هم همینطور.

کردلو گفت: البته بعد گفتند: انتخابات نبوده و مشورت بوده که باز این سوال پیش می آید که گذاشتن صندوق در وسط دانشگاه چه معنایی دارد؟

کردلو در پایان صحبتهایش گفت: اگر همه افراد در هر مجموعه ای خود را در ابتدا پاسخگوی خداوند بداند، از پاسخگویی به هیئت علمی و مجلس و تشکلهای دانشجویی ابایی ندارد چرا که چون که صد آمد نود هم پیش ماست.

بعد نوبت آراسته بود که صحبت کند. اما وی از میرزایی خواست که نام تشکلهای حاضر در جلسه را قرائت کند.

میرزایی هم نام برد: جامعه اسلامی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه، دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی
 
اینجا بود که آراسته نسبت به حضور انجمن تهران در جلسه اعتراض کرد.

محاجه یک دقیقه ای ادامه داشت که هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم خواست که در جلسه به هم طعنه نزنند.

آراسته: کاش این مشخص می شد که تصمیم گیرنده نهایی در وزارت علوم کیست
آراسته صحبت هایش را آغاز کرد و گفت: جنبش دانشجویی صراحت صحبت هایش را داشته و آن چه را که فکر کرده درست است را گفته است.

آراسته افزود: همچنین بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی با 2500 دفتر حاضر است هرگونه کمکی را برای اعتلای جمهوری اسلامی به دولت و مجموعه وزارت علوم بکند.

آراسته گفت: بعد از هفت هشت ماهی که از این وزارتخانه گذشته خوشحالیم که این جلسه اتفاق افتاد اگرچه این شائبه وجود دارد که این جلسه به خاطر بحث استیضاح شکل گرفته است.

مسئول تبیین بسیج دانشجویی دانشگاههای کشور گفت: قبل از صحبت کاش این مشخص می شد که تصمیم گیرنده نهایی در وزارت علوم کیست.

این شائبه هم وجود دارد که در این دولت، وزارت علوم به عنوان سهامی خاص احزاب نگریسته می شود.

آراسته به بی ثباتی در وزارت علوم، اشاره کرد و گفت: نمونه این بی ثباتی ها انتخابات روسای دانشگاه است، با این که امر مثبتی است اما باید توجه داشت کیفیت اش چگونه است؛ این انتخابات علاوه بر اینکه یک انتخابات ناقص الخلقه هست، یک نوع دیکتاتوری مدرن است.

این عضو بسیج دانشجویی افزود: عملا دارد اتفاقی می افتد که کسی که می خواهیم اسمش از صندوق بیرون بیاید، خب اگر شما هدفتان انتخاب شخص خاصی است لازم به این کار نیست، شما در انتخاب روسای دانشگاه مختارید.

مسئول شورای تبیین بسیج دانشجویی گفت: این بی ثباتی باعث کاهش روند علمی کشور شده است. قانون مبنای عملکرد ماست، ای کاش مینشستیم در مورد آن بحث می کردیم.

آراسته در ادامه افزود: بحث بعدی که وجود دارد، افرادی است که شما به عنوان روسای دانشگاه و سرپرست ها در دانشگاه ها به کار میگمارید که مرتبط فتنه سال 88 هستند.

آراسته در مورد فتنه سال 88 ادامه داد: در سال 88 عده ای برخلاف رای مردم جلوی قانون ایستادند، این واضح است که افرادی که در صحنه دانشگاه فتنه گری می کردند، نمی توانند که به مقام های بالای کشوری برسند.

آراسته افزود: از این جهت است که بیم سیاسی شدن دانشگاه ها وجود دارد.

وی در مورد برخی موضوعات فرهنگی نیز تذکراتی را ارائه کرد و گفت که برخی مشاوران وزارت علوم در برخی جریانهای فرهنگی مخرب در دانشگاه تاثیر دارند که نمودش را در برخی برنامه ها و جشنهای مخرب می بینیم.

آراسته در پایان گزنده بودن صحبت هایش را خاصیت جنبش دانشجویی خواند و از حضار خواست برای شادی روح شهدای غزه صلوات بفرستند.

بعد از صحبتهای آراسته طبق برنامه باید بیانی دبیر تحکیم وحدت صحبت می کرد.

کلاته: افرادی که در دوره دوم خرداد به آقای هاشمی فحش می دادند و حالا دنبال سرلیستی آقای ناطق می روند
قبل از اینکه میرزایی از بیانی برای صحبت دعوت کند، بهروز کلاته عضو شورای مرکزی اتحادیه مستقل وقت یک دقیقه ای خواست تا تذکری را نسبت به موضوع انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل ارائه کند، کلاته گفت که اتحادیه 52 انجمن اسلامی دانشجویان دارد که چند تایی از آنها با پسوند مستقل فعالیت می کند.

کلاته گفت: من در ابتدای عرایضم عرض ادب کردم چون خاصیت دانشجویی ادب است. ما مثل گروهی نیستیم که با چماق در سال 87 نشست سالیانه ما را در دانشگاه تهران به هم زدند. افرادی که در دوره دوم خرداد به آقای هاشمی فحش می دادند و حالا دنبال سرلیستی آقای ناطق می روند.

بیانی: افرادی که به عنوان مسئول دانشگاه انتخاب می شوند گاها با روند علمی کشور همخوانی ندارند
بعد از این صحبتها که البته واکنش های جالبی را از سوی دانشجویان به همراه داشت، بیانی شروع به صحبت کرد. وی گفت: شاید وزیر وقت نداشته باشد اما انتظار داریم معاونان ایشان وقت بیشتری بگذارند.

بیانی در ادامه افزود: باید صحه بگذارم بر قانونمداری وزارت علوم، اما از اتفاقات دانشگاه شهید بهشتی ناراحتیم و مصرانه انتظار داریم که حتما این مسئله رو پیگیری کنند. اتفاق نادری در دانشگاه شهید بهشتی افتاد، به شکل غیر قانونی خود دانشگاه فرم عضویت پخش کرد و انتخابات برگزار کرد و جالبتر از همه اینکه این انتخابات را تایید کرد.

بیانی با انتقاد از برخی انتصابات گفت: برخی اوقات افرادی که به عنوان مسئول دانشگاه انتخاب می شوند گاها با روند علمی کشور همخوانی ندارند.

وی از مجموعه وزارت علوم سوال کرد که آیا شما دانشگاه های امروز جمهوری اسلامی را اسلامی می دانید و اگر نمی دانید مولفه های دانشگاه های اسلامی چیست؟ آیا واقعا این علوم انسانی رو در تراز جمهوری اسلامی می بینید؟

بیانی در ادامه افزود: از وزارت علوم به خاطر دفاع از دفتر تحکیم ممنونیم.

وی  در ادامه به خاطر اینکه این جلسه ممکن است برای دیگر دانشجویان اتفاق نیافتد گفت: بحث رفاهی دانشجویان نیز مهم است و آزمایشگاه های ما کیفیت ندارند.

بعد از بیانی نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان تهران و علوم پزشکی تهران صحبت کردند.

قزوینی: جنبش دانشجویی با مفهوم عدالت خواهی گره خورده است
خانم قزوینی از انجمن تهران، گفت که از روند صادقانه پیرامون افرادی که به حقشان می رسند، تشکر می کند.

وی گفت: کسانی که یه روز ادعا می کردند دانشجوی ستاره دار وجود ندارد، امروز شما رو نقد میکنند که چرا دانشجویان ستاره دار برمی گردند.

قزوینی گفت: جنبش دانشجویی با مفهوم عدالت خواهی گره خورده است.

وی از وزیر علوم درخواست کرد که آمدن هیئت علمی هایی با نمره ها و سطح پایین دانش متوقف شود.

قزوینی گفت: پردیس های پولی که مدتی است به یک روال در سیستم دانشگاهی کشور تبدیل شده است، با چه سیستمی رو به افزایش است.

وی افزود: شورای اسلامی سازی دانشگاه ها گزارشی از روندی که دارند طی می کنند اعلام کنند.

رمضانزاده: پس از نه سال صدایی متفاوت از دانشگاه در حال شنیدن است
رمضانزاده نماینده دیگر انجمن تهران گفت: پس از نه سال صدایی متفاوت از دانشگاه در حال شنیدن است. وی با حمایت از سیاست برگزاری انتخابات رییس دانشگاه ها گفت: اگر وزیر رییسی انتخاب بکند که با نظر هیئت علمی مخالف باشد، قانونا درست است اما اخلاقا درست نیست.

رمضانزاده گفت: فرآیند درستی در انتخاب روسای دانشگاهها پیگیری می شود. ای کاش حق قانونی و قانون اصلاح بشود، وزیر از ضعف قانونی استفاده می کند. قانون مداری فقط شعار نباشد. در عمل مشاهده نمی کنیم.

وی در مورد رشدعلمی نیز گفت: رشد علمی باید مشخص بشود که چگونه است، علم چقدر کاربردی است؟

بعد از پایان یافتن سخنان تشکلها، سید ضیا هاشمی صحبت کرد.

ضیا هاشمی: در این چند ماه از استیضاح در امان نبوده ایم
دکتر هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، با تذکری به عضو انجمن اسلامی تهران از وی خواست مودبانه برخورد کند و نگوید که وقت مجموعه وزارت علوم برای شنیدن سخن دانشجویان تلف شده است.

هاشمی با تشکر از حضور دانشجویان در این جلسه گفت: نیت پاک و صفای دل دانشجویان همه مباحث را برای ما شنیدنی می کند، شاید آنها را قبول نداشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: دوست داشتیم صحبتهای دانشجویان با برخی صحبتهای مجموعه های دیگر اشتراک گفتمانی نداشته باشد.

هاشمی گفت: تلاش ما در مجموعه وزارت علوم این است که این جلسات سالی یکبار نباشد و من باید بگویم که آقای وزیر چند بار می خواستند این جلسه برگزار شود. اینکه شائبه سیاسی بودن این جلسه به خاطر استیضاح وجود دارد باید گفت که ما در این چند ماه از استیضاح در امان نبوده ایم.

وی افزود: مطالبه رشد علمی مطالبه به حقی است. همه افراد وزارت علوم جزو نفرات اول علمی در کشور هستند. همینطور فعالان اجتماعی هستند.

ما از مواضع شما خوشحالیم که در رابطه با مبارزه با رانت و فساد که بلای جان وزارت علوم شده است فعالید، اگرچه شما برخی اطلاعاتتان در مورد این فسادها کم باشد. ما هم بعضی از اینها را نمی توانیم نام ببریم.

اینکه تشکلی در مقابل قدرت نایستد این خوب نیست. این که تشکلی اسمش به شکل سازمانی در بین رانت گیران باشد خوب نیست.

در واکنش به این صحبت ها دانشجویان از معاون فرهنگی وزارت علوم خواستند که اگر تشکلی با این شرایط بوده، حتما نام ببرند.

هاشمی در پاسخ به این درخواست ها گفت، که نامی نخواهد برد.

دانشجویان نسبت به این رفتار هاشمی اعتراض کردند که مطلبی را به شکل کلی مطرح می کند و به مصادیق اشاره نمی کند.

پس از ادامه یافتن این بحث بین مجموعه دانشجویان و معاون فرهنگی وزارت علوم شکل گرفت، دانشجویان نسبت به رفتار وزارت علوم در رابطه با شایعه پراکنی در رابطه با بورس پایان دهد و به مصادیق اشاره کند.

کلاته: با کسی که غیرقانونی از بورس استفاده کرده است برخورد کنید

این مباحثه ادامه داشت تا اینکه کلاته عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اجازه خواست تا سخن بگوید. وی گفت: من به نمایندگی از جمع حاضر که یقینا همه به شرف دانشجویی معتقدند، عاجزانه از مجموعه وزارت علوم می خواهم که هرکسی که به شکلی غیرقانونی در هردولتی چه هاشمی، چه خاتمی و چه دولت قبلی و چه الان از رانت استفاده کرده است برخورد کند.
 
کلاته به مدیرانی اشاره کرد که با استفاده از همین رانت ها به مدیریت رسیده اند و مجموعه کشور را دچار چالش کرده اند.
 
عضو شورای مرکزی اتحادیه مستقل گفت: اگر کسی مثلا سابقا عضو انجمن تهران بوده است، و با رانت حالا تبدیل به یک مدیر دولتی شده است، به اینها ربطی ندارد.
 
وزارت علوم باید به دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، قوه قضاییه و هر نهاد دیگری که میشناسد، اسامی این مفسدان را برای پیگیری ارائه کند.
 
هاشمی درباره رشد علمی افزود: در سال های 2011، 2012و 2013 رشد علمی روند کندی را در پیش گرفته است و منظور رهبری روند علمی مجموع 12 سال گذشته است که رشد خوبی داشته است.
 
هاشمی در مورد سطوح علمی روسای دانشگاه گفت: بیشتر رووسای دانشگاه، استاد تمام هستند و خود آقای فرجی دانا بیشتر از اینکه یک مدیر و شخصیت سیاسی باشد، یک چهره علمی هستند.
 
پس از پایان صحبتهای هاشمی وزیر علوم چند دقیقه ای در مورد پرسشهایی که دانشجویان مطرح کردند، صحبت کرد.

فرجی دانا: توفیقی دوست سی ساله من است و کاملا با او آشنایی دارم/ در دوران مدیریت من شاهد تشنجی نبودیم
فرجی دانا گفت: مجموعه وزارت علوم با همه این حواشی و مشکلاتی که دوستان فرمودند، امکان ندارد کسی را داشته باشد که در حضور او این اتفاق ها می افتد و او پاسخی نداشته باشد.

کسانی که فرجی دانا را می شناسند، می دانند که در حضور فرجی دانا «وزارت علوم در سایه» معنایی ندارد.

فرجی دانا در مورد حضور توفیقی بعد از انتخابات سال 88 در مسجد دانشگاه تهران و ارتباط فتنه با وی گفت: صحبتهای توفیقی مربوط به قبل از نماز جمعه رهبری بوده و بعد از آن تاریخ  وی  سکوت کرده است و چیزی نگفته است. توفیقی دوست سی ساله من است و کاملا با او آشنایی دارم.

وی در مورد انتصابات دانشگاهی نیز گفت: ما رییس دانشگاهی را انتخاب می کنیم که مجموعه استان اورا قبول دارند و در برخی موارد کسانی که فتنه گر خطاب می شوند از سوی شخصیت هایی چون نمایندگان استان و ائمه جماعات به عنوان فردی که به دانشگاه و استان آرامش بخشیده شناخته می شوند.

فرجی دانا گفت در این ایامی که در دانشگاه بودیم و در دوران مدیریت ما بوده، شاهد تشنجی نبودیم.

وی در مورد حضور دانشجویان متخلف در دانشگاه نیز گفت: ما بر اساس قوانین با این مسئله رفتار کرده ایم.

وی در مورد التهابات موجود در نشریات گفت که هر موردی در نشریات اتفاق می افتد هیات نظارت بر نشریات در دانشگاه وجود دارد و برخورد می کند.

دانشجویان پس از سخنان فرجی دانا در این رابطه گفتند که جلسات هیات نظارت اصلا تشکیل نمی شوند.

فرجی دانا گفت که پرچم وحدت را در دانشگاه بلند کرده است واز دانشجویان خواست که علم و فناوری نقطه عزیمت باشد.

وی افزود: من در عمرم کار سیاسی نکرده ام. هرکسی در وزارت علوم کار سیاسی کند، آخرین کاری است که انجام داده است و فتنه گر در وزارت علوم جایی ندارد.

وزیر علوم گفت: استیضاح وحشتناک نیست و ما برای ادای تکلیف داخل آتش می رویم. از شما هم می خواهیم که در هر مورد شبهه ای دارید، سوال کنید. تمام سوالات دوستان با کد پاسخ دارد و باید ظرفیت پاسخ شنیدن هم در خود ایجاد کنیم.

پس از پایان جلسه وزیر علوم و دانشجویان نماز را اقامه کرده و روزه های خود را با هم افطار کردند. جلسه و سوالات دانشجویان در محل غذاخوری نیز ادامه داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: