به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۳۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸
ملتی که همچنان نامحرمند
ماجرای non paper توافق ژنو هنوز از یادها نرفته که ابتدا وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد و بعد، طرف ایرانی به سختی آن را پذیرفت. اینک اما سید عباس عراقچی از وجود همین non paper در وین سخن به میان آورده است
"خیبرآنلاین" - مذاکرات هسته ای حساس، پیچیده و البته مبهم ایران و 1+5 که وارد مرحله ای سرنوشت ساز شده است، تحت تاثیر جنگ غزه و اتفاقات عراق و سوریه قرار گرفته و این روزها کمتر به آن پرداخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، اگرچه اولویت اول جهان اسلام مساله فلسطین است و اتفاقات ناگوار تروریست های تکفیری در عراق و سوریه نیز موجبات نگرانی را فراهم آورده، اما مذاکرات هسته ای که برخلاف نامش، بر مسایل مختلف سیاسی کشور و منطقه غرب آسیا نیز تاثیرگذار بوده و خواهد بود، نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع این مذاکرات سرنوشت یکی از حقوق اساسی ملت ایران را رقم می زند و اگر در نتیجه آن، عزت و استقلال کشور حفظ شود، موجب افزایش روحیه جبهه بزرگ مقاومت در تمامی بلاد اسلامی خواهد شد و آسیب دیدن منافع ملی در آن موجب آسیب کل این جبهه در جهان اسلام می شود.

با این حال، مذاکرت وین 6 پس از نزدیک به 20 روز مذاکره ای که وزیر خارجه دولت یازدهم را پابست خود کرده بود(!)، جهت بررسی گام نهایی توافق ضعیف ژنو به پایان رسید اما آنچه که به عنوان خروجی این مدت طولانی از مذاکرات اعلام شد، کفه ترازو را به سمت حریف غربی سنگین نشان می دهد.



تیم مذاکره کننده کشورمان با عدم تجربه آموزی از توافق ضعیف ژنو، همچنان مردم را در جریان جزییات مذاکرات و محتوای مطالب ردوبدل شده قرار نمی دهد و تنها به بیان برخی کلیات مبهم بسنده می کند که از قضا همان کلیات که در یک پکیج برنامه ریزی شده به خورد رسانه ها و ملت داده می شود، نیز اسباب دلواپسی و نگرانی را فراهم کرده است.

اینک، سوالی که مطرح می شود این است که به راستی چرا تیم مذاکره کننده دولت یازدهم به سوالات بی شمار افکار عمومی پاسخ شفاف و دقیق نمی دهد؟ مگر نه اینکه آنان نمایندگان ملت ایران در میز مذاکرات هستند، چرا ملت را در جریان توافق صورت گرفته در وین قرار نداده و متن آن توافق را به اطلاع عموم نمی رسانند؟

اگر نسبت به عملکرد و مباحث مطرح شده و نتایج حاصل از آن اطمینان خاطر دارند، که ان شاءالله همینگونه است، پس از شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح چه باکی است؟ بیایند صادقانه همه چیز را با مردم درمیان گذارند.

اینکه به صورت کاملا کانالیزه شده و با ادبیات دیپلماتیک تنها جملات از قبل هماهنگ شده را با خبرنگاران مطرح کنند، که انجام صحیح وظیفه نمایندگی یک ملت نیست.

افکار عمومی می پرسند که توافق ضعیف ژنو در پایان تیرماه به پایان رسید. اینک مذاکره کنندگان از تمدید 4 ماهه آن سخن می گویند در حالی که دوطرف به صورت پراکنده اعلام کرده اند که تعهداتی را برای همین مدت کوتاه پذیرفته اند.

ماجرای non paper توافق ژنو هنوز از یادها نرفته که ابتدا وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد و بعد، طرف ایرانی به سختی آن را پذیرفت. اینک اما سید عباس عراقچی از وجود همین non paper در وین سخن به میان آورده است و این یعنی، در وین 6، توافق جدیدی صورت گرفته که البته بر پایه همان توافق ضعیف ژنو نوشته شده است.

این حق مردم است که بدانند که تیم مذاکره کننده با حقوق مسلم آنان چه کرده و چه خواهد کرد. جالب اینجاست که پس از توافق وین 6، بعضی ها(!) دیگر مرقومه ای هم ننوشتند و از برد - برد و ترک برداشتن ساختمان تحریم و پذیرفتن حق غنی سازی ایران توسط حریف و... هم سخنی نگفتند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
عسل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
2
1
به اون دلیلی که در طول 8 سال دولت گذشته و دهها بار مذارکات جناب جلیل خان چیزی رو به مردم نمیگفتن و ما متوجه نشدیم که چی شد و چی گفتن و اخرش که چی !!!!!!!!!!!!1 حالا هم نیازی نیست شما از کم و کیف کار سر دبیاری !!!!!!!!!!!! چون دقیقه به دقیقه گزارش داده میشه که چی گفته شده و چی میخوان !!!!!!!!!!! و گرنه همون روز اول جلوشونو میگرفتن و خلاص !!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: