به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ضرورت دارد که دولت هر چه سریع‌تر پیگیری دادخواهی رای کرسنت را از دست وزارت نفت خارج سازد و با جدیت مناسب در بخش دیگری از دولت موضوع را پیگیری نماید البته باید روند پیگیری پرونده را به صورت مستمر به اطلاع نمایندگان مجلس نیز برساند
"خیبرآنلاین" - در پی اعلام رأی دادگاه لاهه در خصوص پرونده کرسنت، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با انتشار بیانیه‎‎ای به نقاط ضعف دولت در تبدیل این پرونده به یک چالش برای کشور اشاره کرده و از دولت خواست هر چه سریع‎تر پیگیری رای کرسنت را از دست وزارت نفت خارج کند.

به گزارش رجانیوز، در این بیانیه دانشجویی آمده است: بالاخره بعد از مدت‌ها رای دادگاه لاهه برای پرونده کرسنت صادر شد. براساس آنچه طرف اماراتی اعلام کرده است، این دادگاه ادعای ایران مبنی بر وقوع فساد در امضای این قرارداد را تایید نکرده و این قرارداد را معتبر و لازم‎الاجرا دانسته است.

این ادعای شرکت اماراتی با سکوت محض مقامات ارشد دولت یازدهم و بخصوص وزارت نفت مواجه شده و صرفا وزیر دادگستری بدون بیان جزئیات رای دادگاه لاهه، اعلام کرده است که ایران به این رای اعتراض خواهد کرد و رقم جریمه موجود در این رای را نیز قبول ندارد. فضای امنیتی ایجاد شده در قبال صحبت کردن پیرامون پرونده توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ماه‌های اخیر باعث شده است که رسانه‌ها و نمایندگان مجلس جرات پرداختن به موضوع کرسنت را حتی در شرایط فعلی نداشته باشند و عموم مردم و جامعه دانشگاهی هیچ اطلاعاتی دقیقی از جزئیات رای دادگاه لاهه و میزان جریمه چندین میلیارد دلاری ایران (احتمالا ۱۸ میلیارد دلار) نداشته باشند.

دولت در حالی به راحتی از کنار این رقم بسیار کلان می‌گذرد و خسارت وارده از بیت المال مسلمین را نادیده می‌انگارد که طی یک سال گذشته، در ازای دریافت چند میلیارد دلار از مطالبات و اموال کشورمان، آن هم به صورت قسطی، حاضر شده است دستاوردهای هسته‌ای کشور را پای میز مذاکره و معامله با مستکبرین بیاورد.

با توجه به ایرادات متعدد امنیتی و مالی قرارداد کرسنت و ضرورت عدم اجرایی شدن آنکه تمامی نهادهای نظارتی قوای مقننه (کمیسیون‌های اصل ۹۰ و انرژی مجلس و دیوان محاسبات کل کشور) و قضاییه (سازمان بازرسی کل کشور) با گرایشات مختلف سیاسی در سال‌های اخیر بر روی آن تاکید داشته و دارند، جنبش دانشجویی اجرای این قرارداد را به مصلحت کشور نمی‌داند و پیگیری این موضوع تا زمانی که شرایط حساس فعلی آن برطرف شود را از رسالت‌های مهم خود می‌داند و از نهادهای مرتبط مطالبات زیر را در اسرع وقت دارد:

۱- مجلس شورای اسلامی:

بدون تردید، مجلس اصولگرای نهم، با بی‌توجهی به منافع ملی و اولویت دادن به منافع حزبی و گروهی در رای اعتماد دادن به آقای زنگنه با وجود اطلاع از تاثیرات احتمالی این انتخاب در صدور رای دادگاه لاهه و همچنین سکوت درباره انتصاب برخی از مهم‌ترین مته‌مان پرونده کرسنت به عنوان مدیران ارشد وزارت نفت توسط وی، یکی از مهم‌ترین مقصران نتیجه دادگاه لاهه در قبال پرونده کرسنت هستند.

مجلسی که بنا بر برخی انتصابات در وزارت علوم، وزیر را تا پای استیضاح کشانده‌اند، چنان چشم و گوششان را بر انتصابات وزارت نفت بسته‌اند که انگار هیچ مسئله و اتفاق مهمی نیفتاده است. مجلس اصولگرا باید بداند که این نکته از ذهن و قضاوت تاریخ و مردم دور نخواهد ماند.

با توجه به شرایط فعلی، از نمایندگان مجلس این انتظار وجود دارد که در اسرع وقت این اقدامات را در دستور کار قرار دهد:
الف- دریافت جزئیات رای دادگاه لاهه از دولت و اطلاع رسانی عمومی آن برای مردم و همچنین پیگیری مناسب از دولت برای دادخواهی رای دادگاه.

ب- استیضاح وزیر نفت و عزل ایشان به جای پرداختن و سرگرم شدن به استیضاح‌های بی‌اولویت.
ج- پیگیری پرونده عملکرد ضعیف وزیر و برخی از مدیران ارشد وزارت نفت دولت یازدهم در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس.

د: مهیا نمودن مقدمات سوال از رئیس جمهور پیرامون شفاف سازی مسئله فساد کرسنت و دخالت برخی آقازاده‌ها در آن.

۲- دولت:

عملکرد بسیار ضعیف دولت یازدهم در مدیریت پرونده کرسنت ابعاد زیادی دارد:

الف- معرفی گزینه‌ای برای وزارت نفت و استفاده از هر ابزاری برای رای آوردن ایشان، در حالی که امضای قرارداد کرسنت از مهم‌ترین سوء مدیریت‌های ایشان بود و قرار گرفتن دوباره ایشان در این جایگاه احتمال صدور رای بر ضد ایران در دادگاه لاهه را به شدت افزایش می‌داد.

وزیر نفت هم با انتصاب برخی از مهم‌ترین متهمان پرونده کرسنت که از دوستان و نزدیکان ایشان هستند به عنوان مدیران ارشد وزارت نفت، بار دیگر احتمال صدور رای بر ضد ایران را تشدید کرد تا به خوبی مفهوم تئوری «بخور بخور» که وزیر محترم نفت پایان آن را در دولت یازدهم اعلام کرد، بر همگان مشخص و هوایدا شود.
ب- تعلل در ارسال لایحه سوم برای اثبات ادعای ایران در زمینه فساد به دادگاه لاهه در آذر و دی ماه ۹۲ و نهایتا ارسال لایحه‌ای ضعیف به این دادگاه

ج- امنیتی کردن فضا و بستن تمامی راه‌های اطلاع رسانی درباره پرونده کرسنت حتی برای نمایندگان مجلس، به گونه‌ای که کلیت رای دادگاه لاهه نیز توسط طرف اماراتی و رسانه‌های خارجی منتشر شد و جزئیات آن نیز همچنان برای مردم ما مشخص نیست.

 این استبداد رسانه‌ای و سانسور شدید ملّی قطعا از طرف جنبش دانشجویی محکوم و مردود است. دولت باید باور کند که زمان بستن قراردادهایی چون ترکمان چای خاتمه یافته و نمی‌شود با سیاست چکمه؛ چماق و لبخند، آن را از افکار عمومی پنهان داشت.

با توجه به این شرایط، ضرورت دارد که دولت هر چه سریع‌تر پیگیری دادخواهی رای کرسنت را از دست وزارت نفت خارج سازد و با جدیت مناسب در بخش دیگری از دولت موضوع را پیگیری نماید البته باید روند پیگیری پرونده را به صورت مستمر به اطلاع نمایندگان مجلس نیز برساند.

در پایان خاطرنشان می‌گردد که جنبش عدالتخواه دانشجویی پیگیری این پرونده را از رسالت‌های اصلی خود می‌داند و در این راه از تمامی ابزارهای خود نیز استفاده می‌کند.

به امید ظهور عدالت‌گستر گیتی

جنبش عدالتخواه دانشجویی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
0
0
این تحت فشار قرار دادن قوه قضائیه و تعیین تکلیف محسوب میشه و جرم بزرگیه
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
0
معمای کرسنت در دستان وزیر نفت .هاشمی و قوه قضاییه هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: