به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ضررهای کرسنت به کشور تنها به پرداخت خسارت منجر نمی گردد چرا که تاکنون و در سایه آن قرارداد، طرف اماراتی 31 میلیارد دلار از میدان مشترک گازی بهره برده است. مسعود سلطان‌پور، مدیرسابق شرکت تاسیسات دریایی می گوید "کشور امارات تاکنون 31 میلیارد دلار از میدان سلمان سود کسب کرده و این خسارت ناشی از قرارداد کرسنت است"
"خیبرآنلاین" - در سال 81 و زمانی که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت خاتمی بود، قراردادی بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. در این قرارداد شرکت کرسنت گاز ترش میدان سلمان که یک میدان مشترک بین ایران و امارات می باشد را به قیمت هر فوت مکعب گاز در حدود 50 سنت (نیم‌دلار) به صورت روزانه 500 میلیون فوت مکعب می خرد و این گاز بایستی با لوله‌کشی در خلیج فارس به امارات صادر شود.

به گزارش 598، قرارداد به مدت 25 سال در دو مرحله امضا می شود. در مرحله اول که 7 سال است با پیش بینی نفت 18 دلاری قیمت حدود 50 سنت (نیم‌دلار) و در مرحله دوم (18 سال بعدي) با پیش بینی نفت 40 دلاری نرخ هر فوت مکعب گاز صادراتی حداکثر حدود 1/1‌دلار توافق می شود. منتقدان این قرارداد قیمت پیشنهادی برای فروش منابع گازی را به نسبت قیمت جهانی نفت پایین می‌دانستند و از این جهت دیوان محاسبات در سال 84 که قیمت نفت به بیش از 50‌دلار رسیده بود با استناد به مفاد قیمت مندرج در قرارداد کرسنت، آن را مورد ابهام و بررسی قرار داد. سرانجام این قرارداد در 11 بهمن 84 و توسط محمدرضا رحیمی، رئیس وقت دیوان محاسبات کشور لغو می شود.

آغاز شکایت ها

پس از لغو قرارداد کرسنت در دولت نهم، این شرکت اماراتی از ایران در دادگاه بین المللی لاهه شکایت می کند. جمهوری اسلامی نیز با استدلال به اینکه قرارداد یک طرفه بوده و با "فساد" و "تبانی" امضا شده در دادگاه لاهه طرح دعواي حقوقي می كند. در دولت نهم و دهم دو دادگاه در هلند تشکیل می شود و جمهوری اسلامی در دو دور اوليه دادگاه موفق به اثبات فساد در پرونده كرسنت می گردد. دادگاه به نفع ایران پیش میرود و با اثبات کامل پرداخت رشوه توسط اماراتی ها ، صدور حکم به نفع ایران قطعی میگردد.

شکایت ها در دولت تدبیر

با پیشنهاد بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت همزمان با دومین مرحله از دادگاه لاهه ورق به سمت طرف اماراتی بر می گردد. با روی کار آمدن بیژن زنگنه، شرکت کرسنت یک بهانه پیدا میکند تا خود را از اتهام فساد و رشوه مبرا نماید. اماراتی‌ها با این ادعا که مجریان وقت قرارداد کرسنت و کسانی که متهم به فساد در این قرارداد هستند اکنون جزو مدیران ارشد نفتی ایران شده و در مجلس ایران رای اعتماد گرفته و مورد تایید رییس جمهور ایران نیز میباشند مدعی عدم وجود فساد در قرارداد شد. وکیل شرکت کرسنت نیز با استناد به مصاحبه‌های بیژن زنگنه ادعا می کند که قرارداد کرسنت سالم و بدون فساد بوده است. سرانجام دادگاه لاهه با قبول ادعای اماراتی‌ها ایران را به جهت عدم عمل به تعهدات خود به پرداخت 18 میلیارد دلار خسارت محکوم می کند.

شکایت ترکیه

بعد از محکومیت 18 میلیارد دلاری ایران در پرونده کرسنت، ترکیه‌ با استناد به قیمت ناچیز گاز در قرارداد مشهور کرسنت، ایران را به گران فروشی متهم کرده و به داداگه لاهه شکایت می کنند. ترک ها با اشاره به قرارداد بوتاش و قیمت دوبرابری این قرارداد نسبت به کرسنت سرانجام موفق به پیروزی در دادگاه می شوند. دادگاه لاهه در این مورد نیز ایران را به پرداخت 6 میلیارد دلار جریمه محکوم می کند.

ضررهای کرسنت به کشور تنها به پرداخت خسارت منجر نمی گردد چرا که تاکنون و در سایه آن قرارداد، طرف اماراتی 31 میلیارد دلار از میدان مشترک گازی بهره برده است. مسعود سلطان‌پور، مدیرسابق شرکت تاسیسات دریایی می گوید "کشور امارات تاکنون 31 میلیارد دلار از میدان سلمان سود کسب کرده و این خسارت ناشی از قرارداد کرسنت است".

در نهایت می توان گفت که میزان جریمه ایران به سبب قراردادهای نفتی آقای بیژن زنگنه تاکنون 24 میلیارد دلار بوده که باید به آن حداقل 31 میلیارد دلار خسارات میدان سلمان، بی آبرویی در دادگاه های بین المللی و بی اعتباری در بین کشورها و شرکت‌های نفتی را نیز افزود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
0
1
شیخ حسن جایی کار می کرد که از ریزترین مسایل کشور تا بزرگترین مشکلات داخلی و خارجی را رویت می کرد به جرعت می توان گفت انگشت شمارنند که کلیه ی بولتن های محرمانه کشور را می بینند که یکی از آن افراد شیخ می باشد
یهر حال شیخ بزرگوار چپ و راست را قطعا بهتر از اعضا می شناختند و کامل می دانند هدف چپ چیست و هدف راست چیست .
عملکرد کامل گارگزارها را دیده بود می داند بی وجدان هایی که در سال ۸۸ فتنه ی شیطانی را راه انداختن چه هدفی داشتند و .........
نمی دانم شیه تا چه اندازه به ولایت فقیه اعتقاد دارد اما هر اندازه که باشد به عملکردش نمی شود نمره ی خوب داد
امام خامنه ای تا کنون بعد از فتنه ی ۸۸ دهها بار از فتنه و فتنه گرها و هدفشان نام بردنند و توضیع دادنند حال اگر شیخ به ولایت اعتقاد داشته باشد چرا از جوان هایا پیراهی پیرو خط امام استفاده نمی کند ، دور دور می نشیند روی سر زنگنه با ۱۶ سال خرابکاری
دور دور می نشیند روی سر کسانی که کپسول اکسیژنشان توی جیبشان گذاشته
دور دور انتخاب می کند کسانی را که مستقیم در فتنه های ۷۸ و ۸۸ نقش داشتند
بابا ولایت مداری یعنی همین
ولایت فقیه بارها در خصوص فتنه و فتنه گرها صحبت کردن ، نزدیک شدن به فتنه گرها چه معنی ای دارد
خلاصه خود دانی گفته هایت همه موجود است و عملکردت هم عیان سعی کن خودت را برای دیگران ضایع نکنی
خداوکیلی زنگنه را چه کسی بهت تحمیل کرد
دهه ی ۶۰ و ۷۰ با سانسورهای وحشتناکش مُرد الان دیگه سانسور معنا نداره
وقتی استون آمریکاهی دهان باز می کند می داتی یعنی چه ، یعنی صدها استون دیگه هم در نوبتند که خلاف ها را بیرون بریزنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
0
1
سلام
در این ماجرا علاوه برحسن فریدون (روحانی) نماینده های که به زنگنه رای داده اند نیز کم مقصر نیستند!!

آیا ازنظر شما نامحرمان و نا احلان چه کسانی هستند؟!.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: