به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
برخی از کارشناسان مسائل سیاسی در افغانستان معتقدند با اعلام نتیجه نهایی بررسی و ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، بازهم منازعات بر سر کسب امتیاز در دولت آینده این کشور پایان نمی‌یابد.
"خیبرآنلاین" - برخی از کارشناسان مسائل سیاسی در افغانستان معتقدند: با اعلام نتیجه نهایی بررسی و ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، بازهم منازعات بر سر کسب امتیاز در دولت آینده این کشور پایان نمی‌یابد.

به گزارش تسنیم،این کارشناسان می‌افزایند که با پایان رسیدگی و اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، باید منتظر تنش‌ها بین تیم‌های برنده و بازنده بود.

آن‌ها می‌گویند که یکی از دلایل عدم پایان تنش‌ها، اعلام موضعی است که تیم انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» اتخاذ کرده و گویا قصد ندارد نتایج را بپذیرد، زیرا بر سر چگونگی ابطال آرای تقلبی با تیم «تحول و همگرایی» به رهبری «اشرف‌غنی احمدزی» به توافق نرسیده است.

بنابراین اگر احمدزی به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان انتخاب شود، به نظر می‌رسد که دور جدیدی از تنش‌ها بین حامیان وی و عبدالله شکل بگیرد.

اکنون نیز از داخل تیم اصلاحات و همگرایی به عبدالله فشارهای زیادی برای تشکیل دولت موازی وارد می‌شود همچنین پیش از این نیز تهدیدهایی مبنی بر انجام اقدامات مسلحانه و تصاحب ادارات دولتی در صورت عدم برآورده شدن خواسته‌های این تیم از سوی برخی هوادارانش مطرح شده بود که در صورت تحقق آن افغانستان به سمت جنگ داخلی پیش خواهد رفت.

به باور کارشناسان، اتحادیه اروپا و آمریکا هم فشارهای زیادی به دولت فعلی افغانستان وارد می‌کنند تا هر چه زودتر نتیجه نهایی انتخابات این کشور اعلام شود.

برخی از مقام‌های غربی نیز گفته‌اند که چنانچه نتیجه نهایی انتخابات افغانستان اعلام نشود، نیروهای ناتو هم از این کشور خارج خواهند شد.

باوجود این تهدیدها به نظر می‌رسد نیروهای ناتو و نظامیان آمریکایی در هر صورت تمایلی به ترک کامل خاک افغانستان ندارند و هر چند بخش عمده‌ای از این نیروها از این کشور خارج می‌شوند اما حدود 8 تا 10 هزار نفر از آن‌ها در افغانستان باقی خواهند ماند.

این در حالی است که در کنفرانس آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر «ولز» انگلیستان که در ابتدای ماه میلادی آینده برگزار می‌شود، وضعیت افغانستان بویژه پیمان امنیتی و حضور نیروهای خارجی در این کشور بررسی خواهد شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: