به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حالی که پس از آزاد شدن صادرات دام زنده برخی کارشناسان معتقد به افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل کمبود احتمالی در ایام پرمصرف مانند عید قربان هستند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: این صادرات به دلیل مازاد تولید و ذخایر موجود در داخل است و باعث گرانی گوشت نمی‌شود.
"خيبرآنلاين"- دامداران از سال گذشته نسبت به عدم فروش مناسب محصولشان معترض بودند و همواره اعلام می‌کردند که دام زنده آن قدر روی دستشان می‌ماند که دیگر کشتارگاه به دلیل افزایش بیش از حد وزن، آن را برای کشتار قبول نمی‌کند.

به گزارش ايسنا،از طرف دیگر نیز نه تنها آن‌ها نمی‌توانستند محصول خود را صادر کنند بلکه واردات گوشت طی سال‌های گذشته همچنان از برزیل و دیگر کشورها ادامه داشت.

گرچه بالا بودن قیمت گوشت قرمز و بازار ناعادلانه آن همواره مورد اعتراض مصرف‌کنندگان بوده و طی سال‌های اخیر باعث شده رفتار متقاضیان نسبت به انتخاب محصولات پروتئینی تغییر کند و ذائقه خود را به سمت مصرف دیگر انواع گوشت مانند مرغ، بوقلمون و ... سوق دهد اما هیچ گاه این فاصله قیمت تولید دام زنده پرواری سبک و سنگین تا بازار گوشت قرمز به جیب دامداران نرفت چراکه همواره قیمت هر کیلوگرم دام زنده در دامداری 10 تا 11 هزار تومان برای دامدار تمام می‌شد و قیمت گوشت قرمز در بازار 30 تا 35 هزار تومان.

از سال گذشته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که قصد آزادسازی صادرات دام زنده را با هدف جلوگیری از زیان دامداران و افزایش انگیزه آن‌ها برای ادامه تولید دارند و بالاخره امسال از ماه‌های گذشته صادرات دام زنده سنگین و طی 10 روز گذشته صادرات دام زنده سبک با اعمال شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی آزاد شد.

اما این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی باعث واکنش برخی کارشناسان و اعلام نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت گوشت در بازار شد چرا که علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران اظهار کرد: در مهر ماه که عید قربان را پیش رو داریم و از پرمصرف‌ترین ایام برای گوشت قرمز است اگر مجوز خروج دام بدون کارشناسی و نیازهای داخلی صورت بگیرد با نوسان قیمت گوشت مواجه خواهیم شد.

اما حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی نیز دراین باره به ایسنا گفت: با توجه به مازاد تولید بر مصرف گوشت قرمز، صادرات دام زنده سبک و سنگین آسیبی به بازار داخلی این محصول نمی‌زند و باعث افزایش قیمت آن نمی‌شود.

وی افزود:‌ با توجه به این که تقریبا در تولید داخلی گوشت قرمز مازاد وجود دارد و شرایط به گونه‌ای است که کشش بازار برای تقاضای گوشت قرمز کم است اگر برنامه‌ای برای مازاد موجود تدوین و اجرا نشود تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

به گفته رکنی همان گونه که طی شش ماه گذشته صادرات دام زنده سنگین آزاد شد و هیچ مشکلی در بازار داخلی به وجود نیامد به نظر نمی‌رسد صادرات دام زنده سبک باعث نوسانات قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی شود.

البته گزارش‌ها از بازار گوشت قرمز نیز حاکی از این است که طی شش ماهه گذشته تاکنون نوسانات جدی در بازار گوشت قرمز بوجود نیامده و قیمت این محصول در بازار مصرف بین 30 تا 33 هزار تومان متغیر بوده است چرا که دام زنده پرواری که اجازه صادرات پیدا می کند نه تنها تحت شرایط قرنطینه‌ای و نیازسنجی‌های خاص صورت می گیرد بلکه این صادرات همان دام زنده پروار شده‌ای است که ماه‌ها روی دست دامداران باقی مانده و کسی آن را از تولیدکننده نمی‌خرد که دلالان هم به کمین نشسته‌اند تا دامدار مجبور شود دام خود را به کمتر از نصف قیمت به او بفروشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: