به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس در نظر دارند تا در نشست ولز به متحدان ناتوی خود پیشنهاد افزایش هزینه‌های دفاعی را مطرح کنند.
"خيبرآنلاين"-  رئیس ارتش انگلیس نیز که پیشتر کشورهایی را که کمتر از حد سرمایه به هزینه‌های دفاعی خود اختصاص داده‌ بودند متهم به "مفت خوری" کرده بود، از این طرح حمایت می‌کند.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه تلگراف، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست هوزیر انگلیس در نشست ولز از رهبران کشورهای اروپایی خواهند خواست تا با تخصیص دست کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به هزینه‌های دفاعی، اقدامات بیشتری را برای دفاع از این قاره در برابر تهدیدهای در حال افزایش انجام دهند.

اعضای ناتو در این نشست دو روزه در نیوپورت ولز درباره چگونگی واکنش به بحران‌های اوکراین و عراق نیز مذاکره می‌کنند.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرده است که هزینه‌های نظامی "اولویت اول" است. اما سیاستمداران معتقدند این تقاضا از سوی کشورهایی که هنوز از بحران اقتصادی شکایت دارند، رد خواهد شد.

تاکنون تنها چهار عضو ناتو شامل انگلیس و آمریکا توانسته‌اند دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند. با این حال انگلیس پس از اینکه مجلس و وزرای دفاع ترس خود را نسبت به کاهش هزینه‌های دفاعی این کشورها، به کمتر از دو درصد در مدت کوتاهی ابراز کردند، از متعهد شدن در این هدف سرباز زد.

در همین حال فرماندهان ارشد سابق ارتش انگلیس طی روزهای اخیر اعلام کرد، متحدان ناتو باید سهم خود را از هزینه‌های دفاعی پرداخت کنند و به تکیه خود به سایر کشورها برای سرپا نگه داشتن خود خاتمه دهند. ط انگلیس و فرانسه هزینه‌های دفاعی خود را پرداخت کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: ناتو باید متوجه شود که داشتن نیروی از هم گسیخته ابدا خوب نیست.

لرد دنات، یکی دیگر از فرماندهان ارشد سابق ارتش نیز در این باره گفت: شکست اروپا در تامین هزینه‌های نظامی خود بسیاری از آمریکایی‌ها را به این سوال می‌رساند که چرا اروپا نمی‌تواند روی پایه‌های امنیتی خودش حساب کند.

او افزود: واقعیت تاسف بار این است که بجز تعداد کمی ازاعضای اروپایی ناتو شامل انگلیس و فرانسه بخش اعظمی از نیروهای مسلح سایر کشورهای اروپایی فاقد قابلیت استفاده هستند و دولت‌های آنها معمولا تمایل سیاسی کمی برای تامین نیروهای نظامی خود دارند.

به گفته منابع دیپلماتیک امید کمی وجود دارد که اکثر قدرت‌های اروپایی افزایش هزینه‌های دفاعی را بپذیرند.

هرگونه تعهد در نشست ولز درباره افزایش دو درصدی هزینه‌های دفاعی به طور قاطع با گفتار مبهم با "هدف ..." رو به رو خواهد شد.

ولفگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان پیشتر در سال جاری میلادی گفته بود افزایش هزینه‌های دفاعی می‌تواند روسیه را دچار سوء تفاهم کند. دولت کانادا نیز امکان افزایش هزینه‌های دفاعی خود را رد کرده بود.

با این حال رابرت منندز، یکی از اعضای کمیته روابط خارجه مجلس آمریکا تاکید کرد، اروپا و آمریکا باید در تامین سلاح‌های دفاعی به اوکراین کمک کنند.

او در مصاحبه خود با سی ان ان در اوکراین گفت: هزاران سرباز روسی به همراه تانک، موشک و سلاح‌های سنگین در اوکراین حضور دارند. رئیس جمهور روسیه اروپا را "محک می‌زند" و گمان می‌کند که تحریم‌های سنگین و دخالت نظامی محقق نخواهد شد.

با این حال اوباما و رهبران اروپایی امکان استفاده از "گزینه‌های نظامی" در بحران اوکراین را رد کرده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: