به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ریاست محترم مجلس باید در تذکری به برخی رسانه ها که با دامن زدن به مسائل داخلی مجلس سعی در تخریب منتقدان ایشان دارند و فضایی دوقطبی را به وجود می آورند، از وجود اختلاف در مجلس جلوگیری کند
"خیبرآنلاین" - ماجرای 22 بهمن قم، رفتاری توهین آمیز و غیرقابل قبول بود که همه دلسوزان نظام و انقلاب نسبت به آن اعتراض و انتقاد کردند. کفش اندازی به رییس مجلس در حرم حضرت معصومه(س) آنقدر قبیح بود که رهبر انقلاب نیز زبان به گلایه بازکند و بگوید: «بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم».

به گزارش خبرنامه دانشجویان، طی روزهای گذشته مسئله انتقاد و اعتراض چند نماینده مجلس نسبت به رفتار فراقانونی رییس مجلس، از سوی برخی رسانه های منتسب به دکتر لاریجانی و برخی رسانه های دیگر و تعدادی از روزنامه های اصلاح طلب به «دیکتاتوری اقلیت» یا «استبداد اقلیت» و بدتر از همه «همراستا با 22 بهمن قم» تعبیر شده است. در این میان شاید مرور آنچه در این رسانه ها آمده است و نیز اتفاقات و وقایع مجلس در روزهای گذشته به فهم دقیق موضوع کمک کند. حال آنکه برخی رفتارهای غیراخلاقی رسانه ای نیز با منتقدین به رییس مجلس جای تامل و بسی تاسف دارد.

در روزهای گذشته موضوع انتخاب نماینده عضو هیئت نظارت بر مطبوعات، مجلس و علی لاریجانی را با چالشی جدی مواجه کرد. برابر بند یک ماده 118 آیین نامه داخلی  مجلس و دقیقا مطابق سنوات گذشته از چندی پیش کمیسیون فرهنگی مجلس طبق آیین نامه و روال رایج گذشته، برای انتخاب یک نفر از نمایندگان جهت عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات، دونفر را به مجلس معرفی کرد. طبیعی بود که عدم حضور نام علی مطهری در میان اعضای معرفی شده، برخلاف میل آقای لاریجانی است. به خاطر همین موضوع رییس محترم مجلس در چند نوبت و با رفتارهایی به سبک خودشان در تلاش بودند تا به انتخاب کمیسیون خدشه وارد کنند.

هفته گذشته نهایتا، برخی اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان و نزدیکان آقای لاریجانی  به شیوه عمل کمیسیون فرهنگی اعتراض می کنند و با فریادهای پیاپی ماده 218 را زیر سوال برده و مجلس را ملتهب می کنند. در ادامه این التهابات ریس مجلس در رفتاری ابهام آمیز و علیرغم نص مشخص و صریح ماده 118 تصمیم به رای استمزاجی از مجلس گرفت و پیشنهاد خود به کمیسیون فرهنگی را به رای گذاشت.
اما رفتارهای فراقانونی رییس مجلس چه بود؛ براساس سواد قانونی و نص آیین نامه داخلی مجلس و نه آنچه که سانه های منتسب به رییس مجلس از آن به عنوان «تخریب» یاد می کنند، رفتار رییس محترم مجلس از چند منظر قابل تامل و محل اشکال است:


-    درصورت عمل یکی از کمیسیونها به آیین نامه های داخلی، رییس مجلس به عنوان یک نماینده مانند بقیه نمایندگان است و اجبار به نفی رویه کمیسیون غیرقانونی است.
-    شاید برای اولین بار است که نسبت به معرفی دوبرابر تعداد نمایندگان ناظر لازم، از سوی رییس مجلس اعتراض شده است، که این مسئله خود محل شائبه و ایراد است.
-    به رای استمزاجی در آیین نامه مجلس اشاره ای نشده است.
-    رییس مجلس در روز مذکور ابتدا نظر کمیسیون را به رای گذاشت که با اقبال اکثریت مواجه شد و بدون به رای گذاشتن نظر خود، از پذیرش نظر کمیسیون در معرفی نماینده هیئت نظارت بر مطبوعات سرباز زد و مسئله را به بعد موکول کرد.


با همه این موارد روشن و مشخص چند روزی است برخی رسانه ها و مشخصا سایت «خانه ملت» که اساسا باید منعکس کننده آراء مجموعه نمایندگان مجلس باشد با پیش کشیدن برخی موارد کاملا بی ربط به اقدام فراقانونی مجلس و در مصاحبه هایی که با افراد مشخص فراکسیون رهروان و نزدیکان دکتر لاریجانی که از اعضای هیئت رئییسه مجلس یا هیئت رییسه فراکسیون رهروان هستند در تلاش است با زدن انواع برچسب ها به منتقدان اقدام آقای لاریجانی، آنان را در اقلیت، افراطی و در جهت تخریب رییس مجلس و همراستا با «اتفاق 22 بهمن قم» قلمداد کنند. ماجرای 22 بهمن قم، رفتاری توهین آمیز و غیرقابل قبول بود که همه دلسوزان نظام و انقلاب نسبت به آن اعتراض و انتقاد کردند. کفش اندازی به رییس مجلس در حرم حضرت معصومه(س) آنقدر قبیح بود که رهبر انقلاب نیز زبان به گلایه بازکند و بگوید: «بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم».

متاسفانه برخورد غیراخلاقی این خبرگزاری ها، در حالی ادامه دارد که همین رسانه ها، مدتی پیش و در ماجرای استیضاح وزیر علوم، برخلاف رای اکثریت مجلس درتلاش بودند که استیضاح کنندگان را اقلیت معرفی کنند.

اگرچه پس از استیضاح فرجی دانا اکثریت مجلس برخلاف نظر رییس  و تنی چند از هیئت رییسه مجلس و نیز برخلاف نظر هیئت رییسه فراکسیون رهروان به استیضاح وزیر علوم رای دادند، اما هنوز اقلیت خودخوانده مجلس نهم، در تلاش است به واسطه نزدیکی به ریاست مجلس خود را اکثریت معرفی کند.


شکست علی لاریجانی در ماجرای استیضاح وزیر علوم که چندروز بعد از استیضاح سایت الف از آن با تعبیر «سنگ تمام لاریجانی برای فرجی دانا» پرده برداشت، گویا موازنه این روزهای مجلس را به هم زده است و این موضوع موجب ناراحتی هیئت رییسه فراکسیون رهروان شده است که همراهی بدنه خود را به دنبال ندارند.

شاید یکی از پیام های جلسه استیضاح وزیر علوم، این باشد که دوره ای که افراد به طور مشخص در مجلس «صاحب رای» باشند و خود را «مجلس» معرفی کنند، گذشته است.

به نظر می رسد ریاست محترم مجلس باید در تذکری به برخی رسانه ها که با دامن زدن به مسائل داخلی مجلس سعی در تخریب منتقدان ایشان دارند و فضایی دوقطبی را به وجود می آورند، از وجود اختلاف در مجلس جلوگیری کند.‎

چرا که عدم شکل دادن دوقطبی در میان نمایندگان و عموم جامعه از توصیه های اخیر رهبری است و بی شک رعایت آن در اداره امور کشور و حل مسئله معیشت مردم که در اولویت است موثر خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: