به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: انسان اگر در این دنیا زبان و قلب قرآنی و الهی داشته باشد می‌تواند از سکرات جان دادن نجات پیدا کند.

"خیبرآنلاین" -  حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو  با بیان این‌که «در حالات ائمه معصوم (ع) سکرات موت همواره به عنوان یک دغدغه و نگرانی مطرح بود» اظهار کرد: در این رابطه امام کاظم (ع) در حدیثی می‌فرمایند: "خدایا سختی‌ها و سکرات موت را بر من آسان بگردان" سکرات یعنی همان گذرگاه‌های سختی ساز و سختی آور.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: در روایات موارد مختلفی را آورده‌اند که عمل به آنها می‌تواند سکرات موت را آسان کند و این سکرات شامل 7 مرحله است. مرحله اول جان دادن و مراحل بعد به ترتیب قبر، حشر، نشر، صراط، میزان و حساب است. یکی از مواردی که باعث می‌شود انسان به راحتی جان دهد زبان و قلب الهی داشتن است.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س)، افزود: انسان اگر در این دنیا زبان و قلب قرآنی و الهی داشته باشد می‌تواند از سکرات جان دادن نجات پیدا کند. عمل انسان با "لا اله الا لله" توحید و رسالت و اعتقاد به معاد امضا می‌شود. اگر در این دنیا قلبا و زبانا به این مراحل اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم سختی ما کمتر می‌شود.

حق‌جو ادامه داد: یکی از موارد دیگری که باعث می‌شود سکرات موت آسان شود خوش اخلاقی انسان‌ها و مال حلال خوردن است. رعایت نجاست و پاکی نیز از مواردی است که سکرات موت را آسان می‌کند.

وی تصریح کرد: عفت گوش، چشم، زبان، شکم و سایر اعضا می‌تواند برای انسان نجات‌بخش باشد عفت داشتن در اخلاق نیز مهم است و این عفت فقط برای زنان نیست بلکه مردان نیز باید عفت و حیای خود را حفظ کنند. هرچه در عمل اخلاص بیشتری داشته باشیم سکرات موت آسان‌تر می‌شود.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س)، خاطرنشان کرد: تواضع در عمل، گفتار، رفتار و افکار نیز می‌تواند سکرات موت را آسان کند. نکته بعدی گویش افراد است. اگر ما در این دنیا، زبان به خوبی‌ها باز کنیم لحظه مرگ راحت‌تر می‌توانیم شهادتین را بر زبان بیاوریم و جواب سوالات ملائک را بدهیم. پس در این دنیا مراقب زبان خود باشیم و زبان را به دروغ، غیبت، تهمت و تفرقه‌افکنی باز نکنیم.

حق‌جو افزود: در این دنیا نباید نه آزاری به خود برسانیم و نه آزاری به دیگران. نماز اول وقت همواره آثار زیادی دارد که یکی از آن آثار، آسان شدن سکرات موت است و خواندن پیوسته سوره صافات و یاسین می‌تواند انسان را از سکرات موت نجات دهد و خواندن این آیات انسان را به نوعی بیمه می‌کند و سدی می‌شود برای آسان‌تر شدن سکرات موت.

وی همچنین ادامه داد یکی دیگر از چیزهایی که باعث می‌شود سکرات موت آسان شود عمل به واجبات و ترک محرمات است. زیارت کردن قبور ائمه و امام‌زادگان (ع) نیز می‌تواند به انسان کمک کند. همان‌گونه که در احادیث به نقل از امام رضا (ع) وارد شده که ایشان فرمودند: هر کس به زیارت من بیاید در سه جا به او کمک می‌کنم، یکی در لحظه جان دادن، دیگری گذر از صراط و لحظه حسابرسی است.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: خواندن کتاب‌هایی که در رابطه با مرگ و قیامت است می‌تواند راه نجات را به انسان نشان دهد از جمله آن کتاب‌ها کتاب معاد شهید دستغیب، کتاب آیت‌الله تهرانی در رابطه با معادشناسی و کتاب سیمای معاد نوشته بنده حقیر می‌تواند راهگشا باشد. انسان باید همواره به یاد مرگ باشد نه مرگی که او را از امید به زندگی باز دارد بلکه باید در کارهای روزمره به عواقب مرگ نیز فکر کنیم و این فکر انگیزه‌ای برای انسان به وجود می‌آورد که کمتر به سمت گناه برود.

حق‌جو در پایان گفت: حضور در نماز جمعه و جماعت یکی دیگر از کارهایی است که می‌تواند سکرات موت را آسان کند. مبارزه با ظلم‌ستیزی و مواردی از این قبیل که در احادیث وارد شده است می‌تواند راه نجات انسان را از سکرات موت فراهم کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: