به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تجارت پنج گونه از کوسه‌های جهان از این پس تحت مقررات تازه درخواهد آمد که گام مهمی در جهت حفاظت از این آبزیان است.
"خیبرآنلاین" - به موجب مقررات جدید فروش گوشت یا بال این کوسه‌ها بدون داشتن مجوز قانونی ممنوع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این مقررات سال گذشته در نشست کنوانسیون بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر در تایلند مورد توافق قرار گرفت. این مقررات همچنین شامل نوعی ماهی «مانتا ری» نیز می‌شود. شمار کوسه‌ها در سال‌های اخیر تحت فشار عظیمی بوده که به دلیل افزایش تقاضا برای استفاده از باله‌های آنها بوده است.

تخمین‌های آماری حاکیست که هر ساله حدود 100 میلیون قطعه کوسه شکار می‌شوند و عامل اصلی آن تقاضای گسترده در بازار هنگ کنگ و چین برای خوردن سوپ باله کوسه است. فعالان محیط زیست از دهه 1990 میلادی برای توقف تجارت غیرقانونی کوسه تلاش کرده‌اند اما تا سال گذشته که نشست فوق در بانکوک برگزار شد نتوانسته بودند رای کافی برای اعمال این ممنوعیت را جمع‌آوری کنند.

براساس مقررات حاصل در این نشست شکار و تجارت کوسه دم سفید، «پوربیگل» و سه نوع کوسه سرچکشی بدون داشتن مجوز و گواهینامه لازم ممنوع خواهد شد. صفحه ماهی موسوم به مانتا هم که به خاطر آبشش آن در طب سنتی چینی کاربرد دارد در این فهرست قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، بقای همه این ماهی‌ها در اثر صید بی‌رویه تهدید می‌شود. این حرکت مهمترین اقدام در جهت حفاظت از گونه‌ها در تاریخ 40 ساله فعالیت کنوانسیون بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر محسوب می‌شود.

«جان اسکنلون»، دبیرکل این کنوانسیون گفت:‌ اعمال مقررات بین‌المللی در تجارت این کوسه‌ها و یک گونه صفحه ماهی برای بقای آنها ضروری و راهی ملموس برای کمک به حفاظت از تنوع زیستی اقیانوس‌هاست.

وی افزود: اعمال این مقررات در عمل شامل مسائلی مثل تعیین سطح قابل دوام صادرات، تایید قانونی بودن آن و شناسایی باله و آبشش و گوشت ماهی‌های این فهرست خواهد بود. ممکن است سخت به نظر برسد اما با همکاری یکدیگر عملی است و ما چنین خواهیم کرد.

به این ترتیب تجارت کلیه این گونه ها در 180 کشور جهان ممنوع خواهد بود مگر آنکه با مجوز رسمی سازمان‌های مشخص دولتی انجام شده باشد. البته گزارش‌ها حاکیست که خرید و فروش باله کوسه اخیرا در نتیجه فعالیت‌ها برای افزایش آگاهی مردم به طور قابل توجهی کاهش یافته و بنابر بعضی آمارها رقم این صید تا 70 درصد افت کرده است.

از سوی دیگر دانمارک (به نمایندگی از گریلند)، کانادا، گویانا، ژاپن، ایسلند و یمن نیز گفته‌اند که تعهدی به مقررات تازه نخواهند داشت. با این حال براساس مقررات تازه آنها فقط حق تجارت با کشورهایی را دارند که مثل آنها از ابراز تعهد به منع صید خودداری کرده‌اند.

کنوانسیون بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر اعلام کرد که شمار این کشورها کم است و مهم است که چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده این محصولات به اعمال مقررات تازه متعهد شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: