به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران با اشاره به شکست آمریکا و متحدانش در نابودی طالبان در افغانستان گفت: سرنوشت داعش حالتی شبیه طالبان در افغانستان خواهد بود

"خیبرآنلاین" - "ماجد غماس" نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به سئوالی درباره آینده سیاسی در عراق با روی کار آمدن دولت جدید این کشور گفت: دولت حیدرالعبادی بعد از یک سری از مشکلات و سختی های زیادی که بوجود آمده بود، تشکیل شد.

به گزارش تسنیم ،در دولت نوری مالکی ما شاهد بوجود آمدن مشکلاتی بین دولت و کُردها، دولت و سنی‌ها بودیم. در این دولت بحران داعش و گروه های تکفیری عراق را فراگرفت، دخالت های خارجی، عدم وجود یک رابطه خوب میان عراق با کشورهای همجوار از دیگر مشکلاتی بود که در دولت قبلی شاهد آن بودیم. تمام این مسائل دست به دست هم داد تا عراق وارد یک بحران بسیار جدی شد.

فروکش کردن مشکلات

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران تصریح کرد: با انتخاب حیدر العبادی به جای نوری مالکی بسیاری از این مشکلات و تنش ها فروکش کرد. این انتخاب با استقبال کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب مواجه شد. تمام کشورها آمادگی خود را برای کمک به دولت جدید عراق اعلام کردند. درحقیقت، با انتخاب حیدرالعبادی به عنوان نخست وزیر جدید بسیاری از مسائلی که معلوم نبود راهشان به کجا ختم شود، از بین رفته است. اکنون تمام گروه های سیاسی، مذهبی و قومیتی درعراق آماده گفت وگو با دولت جدید یا شرکت در آن هستند. بنابراین، نظریه اول یعنی بحث تجزیه عراق از بین رفته است. به نظر می رسد روند حاکم بر کشور به سمت حل وفصل مشکلات و ایجاد آرامش حرکت می‌کند.

پیچیدگی وضعیت سنی‌ها

این سیاستمدار عراقی درباره سهم سنی‌ها در ساختار حاکمیتی این کشور و همسویی عشایر سنی با دولت مرکزی در مبارزه با داعش گفت: مشکل اهل تسنن فقط مربوط به دولت نیست. در اینجا چند مسئله بوجود آمد. گروهی تصور کردند که باید به طرف گروه های تکفیری بروند تا بتواند تحولات کشور را به سمت گذشته تغییر بدهند. برخی سیاستمداران از این مسئله سوء استفاده کردند تا بتوانند در بین اهل تسنن جایگاه خود را مستحکم تر کنند مسئله سوم ، دخالت های خارجی است. این وضعیت سنی های عراق است و پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

نبرد عشایر با داعش

وی درپاسخ به این سئوال" آیا این پیچیدگی همچنان وجود دارد یا خیر؟" گفت: بله، این پیچیدگی وجود دارد حتی به اوج خودش هم رسید. بعضی از عشایر با داعش همکاری کردند. با وجود این، بیشتر عشایر و اهل تسنن با داعشی‌ها مخالفند و خواهان همزیستی با سایر اقشار ملت عراق هستند لذا ملاحظه می کنیم تعداد زیادی از عشایر اهل تسنن اعلام کردند که با داعش درحال نبرد هستند. اکنون درگیری های سنگینی بین آنها و داعشی ها در مناطق غربی کشور درجریان است.

ارتش عراق

غماس درارتباط با دیدگاه برخی از تحلیلگران مبنی براینکه ارتش عراق به خاطر ساختار شیعه و سنی و قومیتی که  دارد  یک ارتش ناهمگون است  و این یکی از علل شکست  در برابر داعش است، گفت: ارتش تاحدودی یک همچنین وضعیتی پیدا کرد البته خود ارتشیان عراق انسان های بسیار شریفی هستند و حتی  برای دفاع از کشور و مردمشان حاضرند شهید شوند. با این وجود، در ارتش از افسران بعثی استفاده شده و افراد فرصت طلب نیز در درون این ارتش رخنه کرده اند. این افراد به عنوان نیروهای خبره و آموزش دیده مورد استفاده قرارگرفته اند. وجود چنین مسائلی باعث شد، اعتقاد به دفاع از کشور و مردم در بین ارتشیان یک مقداری سست شود.

مشکل ارتش

وی در پاسخ به این سئوال "وضعیت کنونی ارتش عراق چگونه است ؟ آیا یک وفاق ملی برای مبارزه با  داعش  در آن شکل گرفته است؟ گفت: مشکل ارتش، مسئله وفاق نیست البته این یکی از مشکلات است.  مشکل اصلی ارتش همان ضعف مدیریت، فساد اداری است که گریبانگیر تمام ساختار دولت قبلی بود. همچنین عدم اعتقاد به مسائل مهین، اسلام و دفاع از مردم در بین تعدادی از نظامیان خیلی سست بود. همانطوری که گفتم در این ارتش از افسران بعثی استفاده شده بود. این مسائل باعث شد تا وضعیت ارتش بصورتی در بیاید که شاهد بودیم. بعداز آنکه مشکل داعش بوجود آمد، فتوای آیت الله سیستانی مبنی برجهاد دفاعی باعث شد مردم وارد بحث دفاع از سرزمین خود و شهرهای عراق در برابر داعش شوند. این مسئله سبب پیدایش یک اراده جدیدی درمیان ارتشیان شد. آنان براین اعتقاد مصمم شدند که باید از مردم دربرابر داعش دفاع جانانه کرد و حمایت های مردمی را باید در نظر داشت. به همین دلیل، ملاحظه می شود که ارتش عراق توانست در کنار نیروهای مردم پیشرفته های بسیار چشم‌گیری بدست بیاورد و مناطق زیادی را از اشغال داعش آزاد سازد.

شباهت ارتش عراق با ارتش اوایل انقلاب ایران

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران درباره تاثیر به قدرت رسیدن حیدرالعبادی برحل مشکلات این کشور گفت: این  مشکلات درحال برطرف شدن است ولی برطرف شدن کامل آن نیازمند زمان است. درحقیقت، وضعیت کنونی ارتش عراق همانند وضعیت ارتش ایران در اوائل حمله رژیم صدام به این کشور است البته وضعیت ارتش ایران با درایت امام خمینی (ره) و سایر مسئولان ایرانی سامان یافت و آنان توانستند با سازماندهی مجدد ارتش  بر وضعیت بی سامان آن غلبه پیدا کنند.

سرنوشت داعش

وی درارتباط با تشکیل ائتلاف به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش و اینکه آیا این گروه تروریستی از عراق ریشه کن خواهد شد ؟ گفت: این موضوع بستگی دارد به اینکه آمریکا و دوستانش چگونه می خواهندعلیه داعش اقدام کند. به نظر می رسد سرنوشت داعش حالتی  شبیه طالبان در افغانستان خواهد بود. نیروها متحد غرب به افغانستان اعزام شدند اما نتوانستند طالبان را نابود و به اهداف خود دست پیدا کنند. چراکه اغلب پشتون های افغانستان حامی طالبان بودند. شاید یکی از عواملی که نتوانستند علیه طالبان اقدام اساسی و راهبردی انجام دهند، همین موضوع بود. در عراق نیز همچنین حالتی بوجود آمده است اما جنایت‌هایی که داعش به نام اسلام انجام داده سبب شده مردم منطقه از جمله ملت های عربستان، کویت و اردن از این گروه تروریستی واهمه داشته باشند. ما به آمریکا اطمینان نداریم که بتواند با ایجاد ائتلاف، اقدام اساسی علیه داعش انجام دهد. این اقدام آمریکا و دوستانش در هاله ای از شک و تردید قرار دارد. شما می دانید برخی کشورهایی که در این ائتلاف شرکت کرده اند ازحامیان داعش محسوب می شوند حال این سئوال مطرح است آیا این کشورها می خواهند مسئله کمک به داعش را دور بزنند و از پاسخگویی دراین زمینه شانه خالی کنند؟

خواسته بغداد

این سیاستمدارعراقی درباره عدم مشارکت ایران در ائتلاف آمریکا علیه داعش گفت: ایران همواره خواستار همکاری منطقه ای برای برطرف کردن مشکلات خاورمیانه است تهران با دخالت های خارجی در منطقه مخالف است اما برخی کشورها به تاثیرگذاری آمریکا در منطقه معتقدند. به هرحال، ما شاهد نظر منفی برخی کشورهای منطقه درخصوص دعوت برای نابودی داعش بودیم. عراق خواستار همکاری بین المللی و منطقه ای برای نابودی این گروه تروریستی است. این تفاهم یکی از خواسته های مهم دولت ها و مردم منطقه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: