به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
غضنفرپور- مرگ بر ترسیم کننده همین خطی که می خواهد رئیس جمهور را ۰۰۰۰(یکی از نمایندگان: مرگ بر تمام کسانی که در مقابل امام ایستاده اند)
"خیبرآنلاین" - شیهد عبدالحمید دیالمه را همه آنهایی که به یاد دارند، به صراحت لهجه و خط نگهداری از خطوط قرمز گفتمانی و آرمانی انقلاب می شناسند. صراحت و جدیت وی در فریاد کشیدن در مواقع عبور از خطوط قرمز، به حدی بود که سرانجام سر سبز او را به باد داد تا به خیل شهیدان انقلاب اسلامی بپیوندد. اما شاید یکی از ماندگار ترین فریادهایی که او بر سر جریان منحرف نفوذ کرده در بنده انقلاب اسلامی کشید، مربوط به ادعای دوپهلوی بنی‎صدر مبنی بر امکان دست دادن وی با ریگان در کاخ سفید بود.

به گزارش رجانیوز، بنی‎صدر که آن زمان در قامت رئیس جمهور ساختارهای فراوان گفتمانی و ایدئولوژیک نظام را زیر پا گذاشته بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال آمدن روزی که در آن وی با ریگان در کاخ سفید دست بدهد، گفته بود: «دنیا، دنیای احتمالات است و همه چیز احتمال دارد.»

شهید دیالمه در واکنش به این اظهار نظر دوپهلو، نطقی محکم و انتقادی در مجلس اول به ریاست هاشمی رفسنجانی ایراد کرد که البته با حمله طیفی خاص از نمایندگان به وی همراه بود.

آنچه در ادامه می‎خوانید بخش‎هایی از این نطق تاریخی است که در تاریخ دهم دی ماه 1359 و در نود و دومین جلسه از جلسات دوره اول مجلس شورای اسلامی توسط وی ایراد شد:

رئیس- آقای دیالمه بفرمائید.

دکتر دیالمه- بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. از آن زمان که ملت ما خط امام را به عنوان رمز حیات خود یافت و هر لحظه فریاد برآورد که تنها خطی که آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی رادر این برهه از زمان ترسیم میکند خط امام است صهیونیسم بین المللی بر آن شد تا آنجا که میتواند آگاه و ناآگاه خط بدلی بسازد . و خطوط کشیده شده از راست و چپ. اما یکباره همه این خطوط در حول محور یک خط قرار گرفتند. و چنان خط ضخیمی در مقابل خط امام ترسیم کردند که شاید هیچ خطاطی اینچنین نمیتوانست کرد، آنها کلاس خطاطی تشکیل دادند و خطاطان پرورانیدند (خلخالی: تو خودت هم یکی از آنها بودی) تا خطهای راست و چپ را بکشند.

خلخالی- تو دیگر چنان خودت را به خط امام زدی که گوئی از همه ما جلوتر بودی. مخالف مبارزات بودی حالا آمدی به خط امام وارد شدی اختلافات را زیاد نکنید خجالت بکشید.

رئیس- آقای خلخالی خواهش میکنم سکوت را رعایت بفرمائید.

دیالمه- اما آن خط محوری کدام خط است؟ خطی که اشغال جاسوسخانه را نقطه ضعف میداند (خلخالی: به تومربوط نیست) و نه قوت ملت ایران خطی که بدنبال آن است تا دولت را به سقوط حتمی بکشاند تا ثابت کند پیش بینی عملیش مبنی بر حداکثر دو ماه دوام این دولت صحت داشته است خطی که دولت را لایق این اوضاع نمیداند و معتقد است که سرنوشت کشور را در این لحظات نباید بدست اینگونه افراد سپرد.

خلخالی- آیا ما هم با بنی صدر بدیم و هم با رجائی؟ تو با همه اینها بد هستی. چرا وقت مجلس را میگیری هر دقیقه اش برای ملت بیست هزار تومان آب میخورد. چه میگوئی.

رئیس- آقای خلخالی برادر نظم مجلس را به هم نزنید.

دیالمه- و با همکاری تمامی نیروهای منحرف از چریکهای فدائی تا جنبش ملی مجاهدین فاسق و از جبهه ملی تا حزب جمهوری خلق مسلمان فاسد با ساختن شایعاتی همچون استعفای نخست وزیر سعی در تضعیف آن دارد. خطی که میکوشد جهاد سازندگی سپاه پاسداران و کمیته ها را ابزار قدرت برای گروهی خاص معرفی نماید. خطی که میکوشد از روحانیت، این سنگر همیشه مقاوم در مقابل استعمارگران مخالفینی مجهول در ذهن ارتشیان عزیز ما بسازد . و دائماً در افکار آنان می دمد که بعد از اتمام جنگ و یا نبودن این خط شما را بجرم خیانت اعدام خواهند کرد. و هیچ نمیگوید که در آن زمان که همین گروهکها فریاد انحلال ارتش را برآورده بودند۰۰۰

خلخالی- امام فرموده است آتش بس کنید این حرفها مخالف حرف امام است.

دیالمه- چه نیروهائی و چه گروههائی پیروی از خط امام و با پشتیبانی ملت از تشکیل ارتش دفاع کرد (همهمه نمایندگان).

خلخالی- خاک بر سر گروههائی که تو مدافعش باشی.

رئیس- چرا شلوغ میکنید؟

دیالمه- خطی که با یک برنامه ریزی حساب شده میکوشد تا برای گردش اذهان از امریکای جنایتکار اینطور وانمود کند که مبارزات ضدامپریالیستی ملت ما را حزب توده طراحی کرده است. خطی که با راکد ساختن جبهه های جنگ و جلوگیری از حملات تهاجمی (خلخالی: و ایجاد اختلاف در مجلس) ارتش را دلسرد نموده و ندای قبول صلح را در میان آنها سر میدهد. آنان خلاف میلشان باشد شایع میکند که افرادی را که شکنجه شده بودند اعدام کردند تا هیأت آنان را نبیند. خطی که در مقابل این سؤال که آیا امکان دارد که روزی در کاخ سفید با ریگان دست بدهید؟ میگوید دنیا دنیای احتمالات است و همه چیز احتمال دارد. خطی که احتمال میدهد روزی در مقابل فشار قدرتها تسلیم نامه امضا کند. و بالاخره خطی که امام را نه به عنوان رهبر انقلاب ، که به عنوان پدر خطاب میکند تا از استقرار ولایت فقیه در جمهوری اسلامی سرباز زده باشد. و خطی که فریاد بحث آزادش گوش فلک را کر کرده در حالیکه بیش از همه از بحث آزاد وحشت دارد. و بسیاری از خصوصیات دیگر از این خط.

رئیس- یک دقیقه دیگر وقت دارید.

دیالمه- و این است که آقایان و خانمهای نماینده ما امروز بیش از هر زمان دیگر مسؤولیت ترسیم و تفهیم خط امام را برای ملت مسلمان ایران داریم. تا روشنی این راه به تاریکی خطوط انحرافی تبدیل نگردد. والسلام عیلکم و رحمه الله و برکاته.

نمایندگان- الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر منافقین و صدا. (یکی از نمایندگان: مرگ بر دکتر بقائی).

غضنفرپور- مرگ بر ترسیم کننده همین خطی که می خواهد رئیس جمهور را ۰۰۰۰(یکی از نمایندگان: مرگ بر تمام کسانی که در مقابل امام ایستاده اند).

کرمی- آقای هاشمی اگر مجلس رئیس دارد که مسئول نظم مجلس است آقای خلخالی چه صیغه- ای است در این مجلس که نظم مجلس را به هم میزند؟ بیان کنید تا ما بفهمیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: