به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
وجود یک موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفک اکوسیستم زندگی انسانی است اما اگر ادعای رییس کمیسیون محیط زیست شوراحقیقت داشته باشد، به ازای هر تهرانی بیش از چهار موش وجود دارد
"خیبرآنلاین" -  براساس استانداردهای جهانی، وجود یک موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفک اکوسیستم زندگی انسانی است اما اگر ادعای رییس کمیسیون محیط زیست شوراحقیقت داشته باشد، به ازای هر تهرانی بیش از چهار موش وجود دارد. موش هایی که به گفته کارشناسان «رات» ـ موش های نروژی ـ هستند و نه «موش».

به گزارش ایرنا،درحقیقت «رات» هایی که درپایتخت دیده می شوند، گونه یی جهش یافته از موش ها هستند که بسیار پرقدرت تر از موش ها بوده و خون آشام نیز هستند. به طوری که به راحتی بچه موش ها را می خورند و از خوردن لاشه های موش های مرده ابایی ندارند. به این ترتیب جای تعجب ندارد که این خزندگان به سایر جانوران و حتی انسان هم حمله کنند. این یک واقعیت علمی و اثبات شده است نه یک گزارش تخیلی.

 براساس آمارهای اعلام شده از آمار موش های تهران، به ازای هر نفر از جمعیت حدود 12 میلیونی این کلانشهر چهار موش وجود دارد؛ محمد حقانی، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر پیش از این از آمار 50 میلیون موش زنده خوار درپایتخت خبر داده. تاکنون گزارش های متعددی در زمینه هجوم موش ها منتشر شده است. به عنوان مثال در تاریخ 9 دی ماه 1387، ساکنان روستای «مسکن» درسبزوار با حمله غافلگیرانه تعداد بی شماری موش به مزارع و حتی منازل خود روبه رو شدند، جمعیت 850 نفری آن مجبور به کوچ از روستا و سکنی گزیدن درمحوطه یی به شعاع 30 کیلومتری روستای قبل شدند.

12 درمقابل 50

براساس استانداردهای جهانی، وجود یک موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفک اکوسیستم زندگی انسانی است اما اگر ادعای رییس کمیسیون محیط زیست شوراحقیقت داشته باشد، به ازای هر تهرانی بیش از چهار موش وجود دارد. موش هایی که به گفته کارشناسان «رات» ـ موش های نروژی ـ هستند و نه «موش». درحقیقت «رات» هایی که درپایتخت دیده می شوند، گونه یی جهش یافته از موش ها هستند که بسیار پرقدرت تر از موش ها بوده و خون آشام نیز هستند. به طوری که به راحتی بچه موش ها را می خورند و از خوردن لاشه های موش های مرده ابایی ندارند. به این ترتیب جای تعجب ندارد که این خزندگان به سایر جانوران و حتی انسان هم حمله کنند. این یک واقعیت علمی و اثبات شده است نه یک گزارش تخیلی. قاسم علی اکبر، پژوهشگرمبارزه با موجودات مهاجم درمورد صحت ادعای وجود 50 میلیون موش درتهران به«اعتماد» گفت: من حتی معتقدم که تعداد بیشتر از این ارقام است چرا که متاسفانه روش های نادرست برای مقابله با موش ها باعث شده تا نه تنها از تعداد آنها کم نشود که حتی باعث مقاوم شدن و جهش یافتن گونه های موش های تهران و درنهایت چند برابر شدن آمار آنها طی سال های اخیر شده است.

وی با ذکر اینکه هر موش می تواند هر سه ماه بین شش تا 20 فرزند به دنیا بیاورد، افزود: البته باید توجه داشت آنچه امروز درتهران به نام «موش» می شناسیم، درحقیقت «رات» است که علاوه براینکه عامل انتقال بیش از 35 ویروس و مرض خطرناک است، زمانی که گرسنه شود و غذایی برای خوردن پیدا نکند به راحتی به موجودات زنده حمله می کند.

علی اکبر درپاسخ به این سوال که 50 میلیون موش ـ رات ـ کجا مخفی شده اند؟ گفت: زیر زمین. درتونل ها، آبراه ها و چاه های آب.

وی ادامه داد: مثلا همان طور که می دانید درتهران دو شاخه قنات شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی وجود دارد، چندی قبل خود شهرداری اعلام کرد که مناطق شش و 20 بیشترین موش ها را دارند. اگر دقت کنید این دو منطقه محل تلاقی دو شاخه قنات های تهران هستند. این خود دلیلی است بر اینکه قنات های تهران به شاهراهی برای تردد موش ها بدل شده اند.

این پژوهشگرمبارزه با موجودات مهاجم در بخش دیگری از سخنان خود درمورد ادعای شهرداری که عدم رعایت اصول بیرون گذاشتن زباله ها و رعایت بهداشت توسط شهروندان را یکی از مهم ترین عوامل افزایش تصاعدی آمار موش های تهران عنوان می کنند، گفت: اتفاقا این زباله ها مهم ترین خدمت به شهروندان تهرانی را کرده اند. چرا؟ چون هرتهرانی براساس گزارش شهرداری روزانه بین 700 تا 1000 گرم زباله مصرف می کند، از سویی هر موش به طور متوسط روزانه 30 گرم غذا می خواهد، به بیانی زباله ها امروز به منبع اصلی غذایی موش ها بدل شده باعث شده اند تا موش ها به دلیل گرسنگی از زیر زمین به روی زمین نیایند و به انسان و جانوران حمله نکنند.

وی با تاکید مجدد برامکان پذیر بودن وجود 50 میلیون موش درتهران گفت: این آمار به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، به عنوان مثال پس از توفان «سندی»، بیش از 28 میلیون موش مرده پیدا شد. پس درتهران این رقم چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. ضمن آنکه شیوه جمع آوری زباله دراین شهرکاملا مکانیزه و بسیار پیش رفته تر از ما است، پس چرا باید این همه موش داشته باشند ؟

وی با ذکر اینکه روش های به کار رفته توسط شهرداری فقط و فقط باعث مقاوم شدن موش ها و چند برابر شدن نسل آنها شده است، گفت: حتی روش های جدیدی که شهرداری می خواهد از آنها استفاده کند، روش های مردودی هستند که به راحتی بی اثربودن آنها را می توان اثبات کرد.

علی اکبر درادامه با ارایه تاییدیه به امضای شهردارمنطقه پنج می گوید: سال گذشته با موافقت شهردارمنطقه پنج و با هزینه شخصی به روشی ابتکاری و ارگانیک، ناحیه پنج این منطقه به وسعت 5735 متر مربع را پاکسازی کردیم و به اذعان این گزارش تمامی موش های آن را نابود کردیم ولی متاسفانه شهرداری با وجود تایید شهردار خودش، حاضر نیست از این روش آزموده شده استفاده کند و همچنان به دنبال روش های پرهزینه و کم اثر خارجی است.

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا خود شاهد حمله «رات» ها به موجودات زنده بوده است؟ گفت: زمانی که درمنطقه پنج درحال پاکسازی بودیم، از صحنه های جالبی تصویربرداری کردیم. ازجمله درقسمتی از این فیلم؛ «رات» ها، «رات» های مرده را به دندان می گیرند و آنها را به گوشه یی می برند و شروع به خوردن آنها می کنند. یا درموردی دیگر زخم هایی درپای گوساله و گاوهای چندین دامداری درشهریار و اسلامشهربه ما گزارش شده که به احتمال قریب به یقین به دلیل گازگرفتگی موش ها به وجود آمده است.

این پژوهشگرمبارزه با موجودات مهاجم، «رات» ها را موجوداتی «زنده»خوار دانسته درمورد احتمال حمله آنها به مردم گفت: این اتفاق نه تنها دور از ذهن نیست، که احتمال آن بسیار قوی نیز هست، چرا که حیوانات مهاجم که «رات» ها نیز جزو آنها هستند، به دلایل مختلفی مانند تغییر اقلیم آب و هوایی، کمبود غذا، دستکاری انسان از محل اختفای خود بیرون می آیند و وحشی می شوند.

وی با تاکید براینکه مطرح کردن این مساله نباید به معنای تشویش اذهان عمومی تلقی شود، گفت: چند سال قبل شهردارنیویورک پس از حمله موش ها به این شهر به جای لاپوشانی و پنهان کردن ماجرا مساله را رسانه یی کرد و از تمامی کارشناسان جهان کمک خواست. چرا ما فکر می کنیم با پنهان کردن مساله می توانیم از پس آن برآییم؟

علی اکبر درپایان با ذکر اینکه برای «رات» ها مهم نیست که به چه چیز حمله می کنند و چه چیز را می خورند، بلکه زمانی که گرسنه می شوند، به هرچیزی حمله می کنند، درجواب این سوال که چرا تا امروز موش ها به تهران حمله نکرده اند؟ گفت: این لطف خداوند بوده است. شما هر روز از خیابان های مختلفی رد می شوید، ولی آیا هرروز تصادف می کنید؟ و اگر نه هرلحظه ممکن است به دلایل مختلف، موش ها به سطح شهر بیایند و به شکل میلیونی و البته جدی مردم را تهدید کنند.

حقانی: «رات» ها واقعا زنده خوارند

محمد حقانی، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهرنیز درگفت وگو با «اعتماد» موش های تهران را به سه دسته موش های خانگی، «رات» های سیاه و «رات» های قهوه یی تقسیم کرده گفت: بیشترین موش های تهران، «رات» های قهوه یی یا نروژی است که اتفاقا خطرناک ترین آنها نیز محسوب می شوند و نوعی موش صحرایی هستند.

وی درمورد سخنان اخیر خود درصحن شورا و اعلام آمار 50 میلیونی موش های پایتخت نیز گفت: دراین مورد آمارمختلفی وجود دارد. گروهی از سازمان ها 20، گروهی دیگر 30 و گروهی 60 و حتی 70 میلیون موش را اعلام کرده اند. اما آنچه مسلم است تعداد آنها کمتر از 30 میلیون نیست.

وی دلیل وجود بیشترین جمعیت موش ها درمناطق شش و 20 را به ترتیب رستوران ها و فست فودها درمنطقه شش و زمین های کشاورزی درمنطقه 20 دانسته گفت: از سال 1382، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرتهران متولی مقابله با موش ها شد که بعدها این مسوولیت به9 ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری منتقل شد؛ گرچه برخلاف شعارها و گزارش هایی که داده می شود، به دلیل عدم شناخت درست و مقطعی و گذرا بودن مقابله، تا امروز شهرداری توفیقی درمهار جمعیت موش ها نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه وجود موش ها درخیابان های تهران باعث شیوع بیش از 20 نوع بیماری شده است، گفت: آنچه به عنوان مبارزه با موش ها گفته می شود اغلب با کشتن موش ها اشتباه می شود درحالی که هدف اصلی باید «کنترل» جمعیت آنها باشد چون نمی توان آنها را به شکل کامل از بین برد.

حقانی نیز شبکه های آبراهی و قنات ها را مهم ترین جولانگاه های موش ها درتهران می داند و می گوید: با از بین بردن قنات ها و تلاش برای حذف غذای موش ها یعنی زباله ها، می توان آنها را کنترل کرد.

این عضو شورای شهر با اعلام اینکه برای کشتن هر موش 120 هزارتومان و درنتیجه برای کشتن تمام 30 میلیون موش 3600 میلیارد تومان بودجه لازم است گفت: یکی دیگر از مشکلات ما درمبارزه با موش، نبود مبانی قانونی برای این معضل است به طوری که درهیچ کجای قانون از جمله قانون شهرداری، تکلیف صریحی درمورد مقابله با موش نشده است.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهردرمورد زنده خواربودن «رات» های نروژی گفت: این مساله کاملا علمی و اثبات شده است. بنابراین احتمال حمله آنها به حیوانات و حتی شهروندان درآینده یی دور یا نزدیک به دلایل مختلف دور از ذهن نیست.

وی دراثبات ادعای خود به گزارش دبیر کمیته دفع آفات شهری و صنعتی شهرداری تهران اشاره کرده که درآن مهرداد حلوایی آورده است: اگر زلزله یی قوی و جدی درتهران رخ دهد، موش ها به روی زمین می آیند و در زیر آوارماندگان را تا رسیدن نیروهای امدادی خواهند خورد.

محمد حقانی درپایان مشارکت سازمان های مختلفی چون وزارت بهداشت، شهرداری و... را تنها راه مقابله با موش های پایتخت و جلوگیری از فاجعه یی قریب الوقوع دانسته و گفت: بهتر است به جای پاک کردن صورت مساله به فکر راه حل باشیم. هدف ما ایجاد رعب و وحشت نیست ولی نباید از واقعیت و ابعاد خطرناک حمله احتمالی موش ها نیز غفلت کرد. حمله چند ده میلیون موش به تهران، آن هم موش های زنده خوار چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن به بهانه تشویش اذهان عمومی گذشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: