به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نایب رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد نصب تندیس شهدا در مکان‌های عمومی را ارائه کرد.
"خیبرآنلاین" - مرتضی طلایی صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: تصویب لایحه دو فوریتی کمک پنج میلیارد تومانی مدیریت شهری تهران در بازسازی خرمشهر اقدامی خداپسندانه و زیبا بود تا گرد ویرانی جنگ به چشم مردم این دیار نرود.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به اهمیت نامگذاری خیابان‌ها برای زنده نگه داشتن یاد شهدا گفت: البته پیشنهاد می‌کنم در نحوه نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها تجدیدنظری صورت گیرد چرا که عمده شهروندان از چرایی نامگذاری یک خیابان اطلاعی ندارند و صرفا شهید را به اسم و فامیل می‌شناسند در حالی که این افراد الگوهای خوبی در زندگی شخصی و جمعی بوده‌اند.

طلایی با اشاره به کیفی سازی نامگذاری شهیدان نیز گفت: بهره بردن از صفات بارز هر شهید در کنار اسمشان کمک مهمی در انتقال ارزش‌های اصیل و با اهمیت دفاع مقدس می‌کند که این انتقال ارز‌ش‌ها در شکل گیری شهر اسلامی بسیار اهمیت دارد.

طلایی گفت: چه خوب بود اگر تندیس این بزرگواران را نیز در ورودی هر خیابان و یا در مکان‌های عمومی همچون پارک‌ها با درج صفات نیکشان نصب می‌کردیم تا جوانان بیشتر با المان‌های ایثار و فداکاری آشنا شوند.

وی همچنین پیشنهاد تاسیس موزه شهدای محلات با مشارکت‌های مادی و غیرمادی مردم ارائه کرد و گفت: ایجاد این گونه موزه‌ها علاوه بر گردهمایی‌های مذهبی، باعث ترویج هویت‌های اصیل ایرانی و اسلامی نیز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: امروز مدارس و دانشگاه‌های ما سنگر دفاع در جبهه‌های نرم هستند که باید وارد این کارزار شد و باید به پشتخواهی رزمندگانی رفت که پشت میز مدرسه و دانشگاه آستین همت بالا زده و پرچم افتخارات کشورشان را در مسیر پرپیچ و تاب پیشرفت بر دوش می‌کشند ولی همواره در این مسیر با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که گره بخشی از آنان به دست مدیریت شهری باز می‌شود.

طلایی با اشاره به کمبود سرویس‌های مناسب حمل و نقل گفت: خوشبختانه بر اساس تجربه چند ساله گذشته مدیریت شهری، با همکاری پلیس راهور به دنبال بکارگیری استانداردهایی که امنیت جسمی و روانی دانش آموزان و دانشجویان را تامین می‌کند ولی این کمک‌ها در سطح محدودی ارائه می‌شود زیرا بخش عمده‌ای از این دانش آموزان و دانشجویان از وسایل دیگری برای حمل و نقل استفاده می‌کنند.

طلایی با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و 84 هزار دانش آموز و حدود 710 هزار دانشجو در تهران درس می‌خوانند گفت:‌ از این میان تنها 105 هزار نفر دانش آموز از سرویس مدارس استفاده می‌کنند و عمدتا مابقی با وسایل حمل و نقل عمومی سر و کار دارند که کودکان در مقاطع پایین تر تحصیلی با آسیب پذیری بیشتری روبرو می‌شوند .

وجود بیش از 5000 کلاس غیرمقاوم در تهران

وی با بیان اینکه لازم است مدیریت شهری توجه ویژه تری به این مسائل داشته باشد، به بافت فرسوده مدارس اشاره کرد و گفت: از 4200 مدرسه در تهران بیش از 5000 کلاس غیرمقاوم وجود دارد که معادل 2000 مدرسه است که هزینه هر متر مقاوم سازی آنها بیش از 150 هزار تومان است.

طلایی با بیان اینکه 20 مدرسه بالای 40 سال قدمت در مناطق جنوبی تهران (شهرری) وجود دارد که 36 مدرسه نیازمند حمایت جدی برای تخریب و نوسازی است گفت: این در حالی است که بودجه دولت برای سرانه همه مدارس در سال 93 تنها 120 میلیارد تومان بوده است.

وی ایمن نبودن مدارس در برابر آتش سوزی را یکی از مشکلات عمده مدارس عنوان کرد و گفت: سیستم گرمایشی برخی از مدارس مناطق محروم هنوز بخاری است و یا اگر شوفاژ دارند این سیستم بسیار فرسوده شده و خطرات زیادی به همراه دارد که لازم است این مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز شوند.

وی کمبود اعتبارات برای هوشمند سازی کلاس‌ها را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: عمده مدارس مناطق محروم تهران هنوز از شیوه‌های سنتی آموزش استفاده می‌کنند و یا اگر کلاس‌هایی را تجهیز کرده‌اند آنرا تنها به دانش آموزانی اختصاص می‌دهند که در این مورد مبلغی به مدرسه پرداخت کرده‌اند اما این حق همه دانش آموزان است که بدون محدودیت‌های مالی از امکانات برابری در مدارس دولتی بهره مند شوند.

طلایی همچنین به نبود سرانه لازم فضاهای آموزشی در برخی از مناطق شهر تهران همچون منطقه 5، 21 و 22 اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، هر انبوه ساز موظف است که به ازای ساخت 200 واحد مسکونی یک فضای آموزشی درنظر بگیرد که عمدتا انبوه سازان با استفاده از خلاء قانونی تعداد کمتری واحد می‌سازند که مشمول این قانون نشود و در این میان منطقه 22 شرایط اسفبارتری دارد به گونه‌ای که حتی در برخی از مناطق که خیرین مدرسه‌ساز به دنبال ساخت مدرسه هستند به دلیل نبود فضای آموزشی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

به گفته طلایی در حال حاضر بالغ بر 313 هکتار کمبود فضای آموزشی وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش اقدامی اساسی و بنیادین در پیشرفت و تعالی کشور است گفت: باید ساز و کار جدی برای حمایت از مدارس و دانشگاه‌ها صورت گیرد. باید با تشکیل کارگروهی متشکل از مدیر کل سازمان نوسازی مدارس شهر تهران و اعضای شورای شهر و شورای آموزش و پرورش می‌توان بودجه‌ای را مشخص کرد تا اقدامات مهم مدیریت شهری نیز در این چارچوب عملیاتی شود.

همچنین طلایی با اشاره به تجمع اهالی شهرک زیتون در مقابل قوه قضاییه گفت: امیدوارم دولت راه حل جدی برای حل مشکل چندین ساله مردم این شهرک بیابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: