به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رییس سازمان دامپزشکی کشور از بلامانع بودن استفاده از خمیر مرغ تحت نظارت دامپزشکی خبر داد و اعلام کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی، دامی و شیلات به کشور روسیه زمینه‌سازی‌هایی در حال انجام است و گواهی بهداشتی برای صادرات 93 هزار راس گوسفند صادر شده است.
"خیبرآنلاین" - مهدی خلج در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی گفت: درحال حاضر انباشت و افزایش تولید در گوشت مرغ وجود دارد که با توجه به بازارهای منطقه از جمله کشورهای عراق، عربستان سعودی‌، آذربایجان و ... زمینه‌های مناسب برای صادرات این محصولات به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا،وی ادامه داد: روسیه هم با توجه به اتفاقات اخیر و این که مقامات این کشور واردات هر گونه محصولات و کالا را از کشورهای غربی تحریم اعلام کرده‌اند ایران می تواند بخش عمده‌ای از نیاز روسیه را تامین کند.

رییس سازمان دامپزشکی گفت‌:‌ سازمان دامپزشکی در این راستا اطلاعات مورد نیاز و در خواست شده از طرف مقامات روسی را آماده کرده و برای آن‌ها ارسال کرده است که امیدواریم به این ترتیب صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ به این کشور آغاز شود.

خلج اظهار کرد: تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند از این شرایط ویژه بهره مند شوند و محصولات خود را به روسیه صادر کنند که دارای خط اتوماتیک تولید باشند که طیور به صورت کامل تخلیه کرده و بتواند محصولی سالم و بهداشتی را به صورت پایدار به روسیه صادر کنند.

خمیر مرغ تولید شده تحت نظارت دامپزشکی مشکلی ندارد

خلج اظهار کرد: در ارتباط با خمیر مرغ نیز وزارت بهداشت تاکید داشت که آن دسته از منابعی که قابل اطمینان نیست باید جمع‌آوری و برخورد شود که البته تولیدکنندگان خمیر مرغ که از سازمان دامپزشکی مجوز دارند و نظارت‌های لازم بر آن‌ها انجام می‌شود هیچ مشکلی ندارند.

صدور گواهی بهداشتی برای صادرات 93 هزار گوسفند

وی با بیان این‌که تاکنون گزارشی درباره تلفات گوسفندهای صادراتی در گمرک‌های کشور وجود نداشته است، گفت: مشکل صادرات دام سبک نیز از چند شب گذشته با تصویب در شورای اقتصاد حل شد و سازمان دامپزشکی تاکنون برای 93 هزار راس دام سبک گواهی بهداشتی صادر کرده است که بالغ بر 110 هزار راس دام نیز در قرنطینه‌ها وجود دارد.

توصیه‌های دامپزشکی برای ذبح دام در عید قربان

وی از استقرار 1797 اکیپ نظارت ثابت و سیار ذبح در عید قربان خبر داد و گفت: از مردم درخواست می‌شود به جای ذبح در کوچه و خیابان نذر خود را با نظارت‌های بهداشتی و شرعی لازم ادا کنند.

وی افزود: 288 کشتارگاه مجاز و بهداشتی و 65 کشتارگاه صنعتی در کشور وجود دارد که کاملا تحت نظارت سازمان دامپزشکی بوده و مردم می‌توانند از این طریق دام‌های نذری خود را به صورت بهداشتی و شرعی ذبح کنند.

خلج گفت: علاوه بر این در سال گذشته بالغ بر 904 اکیپ نظارتی ثابت و 893 اکیپ نظارتی سیار در کشور در ایام ویژ‌ه‌ای مانند عید قربان فعالیت می‌کردند که در اکیپ‌ها 1070 نفر دامپزشک، 1996 بازرس بهداشت گوشت و 526 ناظر شرعی فعالیت داشتند که به نظر می‌رسد در سال جاری نیز همین تعداد در سراسر کشور مستقر باشند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: قطعا هر دامی که خارج از فضای مجاز ذبح شود یک تهدید از نظر بهداشتی به شمار می‌رود و این ذبح غیر بهداشتی است اما می توانیم از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کنیم.

خلج گفت: فراهم کردن بستر لازم برای ذبح بهداشتی و شرعی در ایامی مانند عید قربان به عنوان روزهای تعطیل، می تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند و از مردم می خواهیم برای کاهش مخاطرات و ریسک‌های موجود به جای ذبح در هر کوچه و خیابانی ادای نذر خود را در فضاهای مجاز که می تواند این مخاطرات را کاهش دهد انجام دهند چرا که در این مکان‌های تعریف شده ناظران ذبح شرعی و بهداشتی به صورت کامل بر روند ذبح نظارت داشته و پس از آن شست و شو و ضدعفونی های لازم انجام می‌شود. همچنین دام‌های قربانی می توان در اطراف شهرهای بزرگ در فضاهای کشتارگاهی تعریف شده ذبح کرد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته بر ذبح 170 هزار راس دام زنده و 95 هزار لاشه کشتار شده دراین ایام خاص نظارت شده و بازرسی‌های لازم صورت گرفت.

فلزات سنگین در 16 کارخانه مکمل سازی بوده است

وی اعلام کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته از 22 کارخانه مکمل سازی 16 کارخانه فلزات سنگین‌شان بالاتر از حد مجاز بود اما سازمان دامپزشکی به جای اعلام و رسانه‌ای کردن آن با همه این کارخانه‌ها جلسات متعددی برگزار کرد و هشدارهای لازم را به آن‌ها داد.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: پس از این که با همه کارخانه‌های مورد نظر اتمام حجت شد به گونه‌ای فرایند را مدیریت کردیم که در حال حاضر همه کارخانه‌های مورد نظر خط تولید را از این نظر اصلاح کرده و در حال حرکت به سمت استانداردسازی تولید خود هستند. همچنین در موارد دیگر نیز که داروهایی در بازار کشف شده که دچار نقص بوده‌اند قبل از استفاده و به محض عرضه به بازار جمع‌آوری شده و درحال برخورد با آن‌ها هستیم.

تلفات هاری در ایران یک دهم جهان

رییس سازمان دامپزشکی گفت: سال گذشته 70 هزار نفر در جهان بر اثر بیماری هاری که عمدتا گزش توسط سگ‌های ولگرد صورت گرفته بود جان خود را از دست دادند که این میزان تلفات در ایران تنها هفت نفر بود که البته حیوان گزیدگی و تلفات ناشی از آن بسیار بیشتر از آن است.

خلج اظهار کرد: برای مبارزه با سگ‌های ولگرد باید با زنجیره‌ای از دستگاه ها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان دامپزشکی،‌وزارت بهداشت، محیط زیست، وزارت کشور و دستگاه‌های نظامی و انتظامی ایجاد شود تا بتوانیم ضمن جلوگیری از ورود وحوش به محیط شهری که عمدتا ناشی از تخریب جنگل‌ها وتغییرات اکولوژیک است بتوانیم این حیوانات را حفظ کنیم.

کمبود نیروی انسانی در دامپزشکی

وی اعلام کرد: سازمان دامپزشکی با کمبود نیرو مواجه بوده و از سوی دیگر در سازمان نظام دامپزشکی نیروهای بسیار زیاد بیکاری وجود دارند اما برای به کارگیری این نیروها طرحی تعریف شده که درصددیم تا با تصویب آن طرح و تامین اعتبار مورد نیاز آن بتوانیم از این نیروهای متخصص استفاده کنیم که البته براساس دستورات صادر شده باید 70 درصد از استخدام‌های صورت گرفته از نیروهای متخصص در مقاطع کاردانی باشد.

تعریف طرح ارتقای سلامت شیر

به گفته رییس سازمان دامپزشکی طرحی مبنی بر ارتقای سلامت و بهداشت شیر به دولت پیشنهاد شده که براساس آن اگر اعتبار لازم به ازای تولید هر لیتر شیر در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد این سازمان می تواند نیروهای خود را در قالب اکیپ‌هایی شامل یک دکتر و دامپزشک و دو کاردان در مراکز جمع‌آوری شیر مستقر کند تا ضمن نظارت بر سلامت و بهداشت شیر تحویل شده به این مراکز بتواند با ارتباط برقرار کردن با تک تک تولیدکنندگان در حوزه‌های استحفاظی مورد نظر از بروز بیماری‌های احتمالی پیشگیری کنند که در این راستا بیش از 7000 نفر شغل ایجاد می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: