به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه تنها راه حل مساله فلسطین «مقاومت» است ولاغیر، گفت: تمام این مذاکرات، مساله تثبیت رژیم صهیونیستی و مشروعیت این رژیم غاصب و ایجاد حاشیه امن برای آن را دنبال می‌کند.

خبرگزاری فارس: تنها راه حل مسئله فلسطین «مقاومت» است ولاغیر/فتنه‌گران سنخیتی با کابینه اعتدال ندارند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نمازجمعه که مقارن بود با راهپیمایی روز جهانی قدس، حضور در این راهپیمایی را از باقیات صالحات و از توشه‌های ارزشمند قیامت دانست و افزود: این راهپیمایی هم مبنای قرآنی دارد و هم مبنای روایی، مبنای قرآنی آن این است که گام‌‌های به غضب آورنده دشمن، عمل صالح است و جهان اسلام را یکپارچه می‌کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین به بیان مبنای روایی راهپیمایی روز قدس پرداخت و تصریح کرد: انبوه روایات در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها وصیت امیرالمؤمنین(ع) است که فرمودند خصم ظالم و یار مظلوم باشید، فلسطینیان مظلوم هستند، بیش از 60 سال است 5 میلیون نفر آواره‌اند، 5 هزار و 100 نفر در فلسطین اشغالی اسیرند، 250 کودک و نوجوان زندانی رژیم صهیونیستی هستند، 14 اسیر زن، 527 نفر را محکوم به حبس ابد کردند و هزار و 400 نفر از وضعیت وخیم رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه این افراد مسلمان و مظلومند، گفت: ما بر این مبنا به صحنه آمده‌ایم و امروز با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، نفرت‌مان را از این جنایات و یاریمان را نسبت به این مردمان ابراز کردیم.

آیت‌الله خاتمی همچنین خاطرنشان کرد: دولت ظالم و جبار آمریکا از فرصتی که متأسفانه با غفلت مسلمانان به دست آمده، در پی آن است که دوباره مذاکرات سازش را دنبال کند و در وزارت خارجه آمریکا این موضوع در حال پیگیری است.



وی ادامه داد: این مذاکرات سازش در طول بیش از 60 سال اشغال فلسطین ذره‌ای سود به حال مردمان فلسطین نداشته است، اگر خیر و برکتی بوده در راستای مقاومت و انتفاضه‌های جانانه و مقاومت 20 روز آنها در مقابل رژیم صهیونیستی و مقاومت 8 روزه آنان در برابر رژیم غاصب صهیونیستی بوده که روزشان را تبدیل به شام سیاه کرد.

وی گفت: معنای این حرف آن است که راه حل مسئله فلسطین تنها و تنها «مقاومت» است ولاغیر و تمام این مذکرات، مسئله تثبیت رژیم صهیونیستی و مشروعیت این رژیم غاصب و ایجاد حاشیه امن برای آن را دنبال می‌کند.

امام جمعه موقت تهران برهمین اساس یادآور شد: راهبردی که اخیراً در چند سال اخیر مدتهاست در کاخ سیاه که کاخ سفیدش می‌نامند، کلید خورده، موضوع تفرقه در جهان اسلام است.

خاتمی گفت: آنها یک مشت احمق ساده‌لوح تکفیری را گیر آورده‌اند که مثل آب خوردن آدم می‌کشند، این افراد را به جان جهان اسلام ‌انداختند، مشغول‌شان کرده‌اند و آنها سودش را می‌برند.

وی ادامه داد: جنایت‌کاریانی که با پول‌های آمریکا و بیگانگان تغذیه می‌شوند، می‌آیند در عراق به شکل انبوه آدم می‌کشند، در طول روز 60 یا 70 نفر می‌کشند، در سوریه جنایت می‌کنند، این افراد قطعاً وابسته به بیگانگان و صهیونیسم جهانی هستند، نمی‌شود یک مسلمان به این شیوه عمل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم مصر مردمی اسلامی هستند که در جریان بیداری اسلامی به قانون اساسی اسلامی رای دادند، افزود: امروز کسانی که در میدان‌های مختلف مصر تجمع می‌کنند اشتراکات زیادی دارند بنابراین بهتر است بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند و اختلافات را کنار بگذارند.

خاتمی گفت:‌ از این تریبون به عنوان ام‌‌القرای جهان اسلام به مردم مصر می‌گوییم که روی اشتراکات خود بمانند و از بیداری اسلامی خود پاسداری کنند.

امام‌جمعه موقت تهران با تاکید بر هوشیاری مسلمانان برای خنثی‌سازی فتنه‌های بین‌المللی، تصریح کرد: جهان اسلام باید با بیداری و هوشیاری، فتنه‌های دشمنان را خنثی کنند.

وی با اشاره به قرارگرفتن نام شاخه نظامی حزب الله لبنان در لیست تروریست‌ها توسط اتحادیه اروپا افزود: این اقدام به جد عجیب و غریب است؛ حزب‌الله لبنان یک جریان سالم، متدین و در عین حال ملی است.

خاتمی حزب‌الله لبنان را قهرمانان دینی و ملی توصیف کرد و افزود که حزب‌الله لبنان در حمایت از مقاومت همچنان به رسالت خود عمل خواهد کرد.

امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد از این اقدام اتحادیه اروپا گفت:‌ برخی کشورها که نوکر آمریکا شده‌اند اقدامات تروریستی انجام می‌دهند اما کسی با آنها کاری ندارد.

وی حزب‌الله لبنان را قهرمان جهان اسلام خواند و افزود: حزب‌الله لبنان به عنوان یک قهرمان بیش از گذشته به دفاع از آرمان‌های خود اقدام خواهد کرد.

خاتمی در ادامه به تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: دشمن به دنبال تشدید فشارها به ملت ایران است تا ملت ایران دست از آرمان‌های خود بردارند مشکل آنان با ایران اسلامی است نه ایران هسته‌ای.

امام‌جمعه موقت تهران، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر عدم استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی‌ هسته‌ای گفت: آنها بهانه‌جویی می‌کنند و علیرغم اینکه می‌دانند فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است بحث‌های مختلف مطرح می‌کنند.

وی افزود: آنها به ترکیه گفتند اگر می‌خواهید عضو اتحادیه اروپا شوید باید دست از قوانین اسلام بردارید لذا هدف آنان مشخص است و حرف ما نیز به آنها همان حرف گذشته است که ما در تحریم اقتصادی فرزند رمضان و در تحریم نظامی فرزند عاشورا هستیم.

خاتمی با اشاره به پایان فعالیت دولت دهم گفت:‌ روز پایانی دولت دهم است لذا صمیمانه از سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری عزیزان در طول 8 سال گذشته و خدمت آنان به کشور اسلامی و کشور قرآن و اهل بیت تشکر می‌کنم.

امام‌جمعه موقت تهران گفت: اگر کسی بخواهد واقعیت را بپذیرد نمی‌تواند در سخت‌کوشی و خستگی ناپذیری دولت نهم و دهم کمترین تردیدی داشته باشد.

وی با اشاره به مراسم تنفیذ و تحلیف که به ترتیب فردا و پس‌فردا برگزار خواهد شد، گفت: بر اساس بند 9 ماده 110 قانون اساسی و بر اساس ماده 121 قانون اساسی مراسم تنفیذ فردا و مراسم تحلیف پس‌فردا برگزار خواهد شد که این مراسم‌ها یک رویداد تاریخی مهم است.

خاتمی از حضور 11 رئیس‌جمهور، 2 نخست‌وزیر، 4 معاون رئیس‌جمهور و 9 وزیر خارجه در مراسم تحلیف خبر داد و با تاریخی خواندن این روز گفت: از خدای متعال می‌خواهیم که رئیس‌جمهور منتخب را در امر خدمت‌رسانی به مردم کمک کند و البته خط ما خط مقاوم ولایت است و موضع ایشان کمک به دولت برای حل مشکلات و بازکردن گره‌های مردم است.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور منتخب نه تنها‌ رئیس‌‌جمهور اکثریت بلکه رئیس‌جمهور همه ملت ایران است، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف هفت ماده را ذکر خواهد کرد که پایبندی به این هفت ماده رئیس‌جمهور منتخب را یاری خواهد کرد.

خاتمی با ابراز امیدواری از اینکه کابینه دولت یازدهم به معنای واقعی معتدل باشد، افزود: ما جز علاقمندی، خیرخواهی نسبت به آقایان هیچ چیز دیگر در دل‌مان نیست. نه عاشق چشم و ابروی کسی هستیم و نه با کسی عقد اخوت بسته‌ایم.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه فتنه‌گران مصداق تندروها و افراطی‌ها هستند و با کابینه اعتدال سنخیتی ندارند، از رئیس‌جمهور منتخب خواست مانع میدان‌داری فتنه‌گران 88 شده و کابینه را بر اساس اعتدال انتخاب کند.

آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نمازجمعه تهران نیز با اشاره به چگونگی رفتار با دشمنان و آیات قرآنی مربوط به این موضوع گفت: باید در برابر کافران نفوذناپذیر بوده و موضع‌گیری داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم دوری از فرهنگ بیگانگان، تصریح کرد: نمی‌شود کسی ادعا کند مسلمان است اما گویش، پوشش و رفتار بیگانگان را داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: نزدیکی با فرهنگ بیگانه، بیگانگی می‌آورد، اشداء علی الکفار یعنی فرهنگ بیگانه را به خود راه ندهیم، از مصادیق این موضوع آن است که در معامله و تعامل با بیگانگان نباید از اصول کوتاه آمد.

به گفته وی، نباید سطله بیگانگان را پذیرفت و بیگانگان نباید هیچ‌گونه سلطه‌ای بر مسلمانان داشته باشند، اشداء علی الکفار یعنی ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان. البته مقاومت هزینه دارد اما نباید در این مسیر سستی داشت.

امام جمعه موقت تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: نباید خودمان را ببازیم، نباید احساس ضعف کنیم، نباید تن به تسلیم بدهیم، خداوند کسانی را که در راه حق مقاومت می‌کنند دوست دارد، مهم انجام تکلیف و وظیفه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: