به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
از طرفی دولت پاکستان که به خاطر عملکرد ضعیفش در مرزهای غربی با انتقادات مردم و نخبگانش مواجه شده، تلاش کرده با این سخن که مشخصا خوراک داخلی دارد تا حدی لبه تیز انتقادات را کندتر نماید
"خیبرآنلاین" - این روزها اتفاقات امنیتی گاه و بیگاه در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان همزمان با ناامنی‌های گسترده در کشورهای اسلامی سوالات زیادی را در ذهن ایجاد کرده و تمرکز اکثر این اقدامات در مناطق هم‌مرز با کشور پاکستان از طرف دیگر موجب بدبینی شدید مردم و مسؤولان ایرانی نسبت به همسایه شرقی شده است.

به گزارش زاهدان نیوز، کشور پاکستان که به علت برخورداری از میزان بالای شیعیان و شیوع زبان فارسی در بین مردم آن از فاکتورهای تعاملی بالایی با ایران برخوردار است، لیکن در چند سال اخیر عامدانه این روابط حسنه را مخدوش و ذهن طرف ایرانی را به خود بدبین ساخته است.

مسکوت گذاشتن پروژه خط لوله صلح درازای کمک‌های میلیاردی عربستان، اعزام نیروی نظامی به بحرین برای سرکوب انقلابیون و فراهم نمودن بهترین عرصه برای فعالیت آزادانه گروهک‌های تکفیری و تروریست در خاک پاکستان نمونه‌هایی است که نمی‌توان از آنها به راحتی گذشت و لبخند دیپلماتیک تحویل مقامات پاکستانی داد.

سهل‌انگاری، بی‌اعتنایی و بعضا همکاری نهادهای اطلاعاتی و نظامی پاکستان نسبت به گروهک‌های تکفیری تنها در قانون اساسی پاکستان نیامده! اما در تمامی مستدرکات و اسناد مختلف از اعترافات اشرار دستگیر شده مثل مالک ریگی تا نظر عامه مردم مرزنشین چه ایرانی چه پاکستانی و اظهارات مسؤولان دو طرف این مطلب پر واضح است.

حال پس از اوج گرفتن بی‌کفایتی مسؤولان پاکستانی و ابراز نگرانی مقامات ایرانی درباره وخامت اوضاع مرزهای پاکستان به خصوص در آخرین موضع‌گیری سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه که گفته بود: "معتقد هستیم که هر کشوری باید تعهدات خود را در قبال امنیت داخلی خود و کشور همسایه به رسمیت بشناسد، امنیت مرزی یک نیاز مشترک و مهم بین کشورهای همسایه است. اساس کار ما دخالت در امور هیچ کشور نیست اما اگر احساس شود که کشورهای همسایه قادر به انجام تعهدات خود نیستند مجبور به برخورد با دشمنان خود هستیم".

این اظهار نظر صریح جانشین فرمانده سپاه باعث شد تا دولت پاکستان احساس خطر کند و خانم "تسنیم اسلم"سخنگوی دولت آن به سرعت اعلام دارد که ایران تاکنون سندی را در این زمینه به ما تحویل نداده و. مسؤولان ایران باید مدارک خود را ارائه کنند.

 پاسخ شتابزده پاکستانی‌ها در حالی است که در چند مدت گذشته دیدارهای رسمی و غیررسمی متعددی بین مقامات دو کشور صورت پذیرفته و نگرانی‌های طرف ایرانی منتقل شده است. اما با وجود همه این مدارک متقن هم‌چنان پاسخی داده می‌شود که مسلما با هدف انداختن توپ در زمین بازی ایران بوده و هیچ وجاهت و دلالتی ندارد.

از طرفی دولت پاکستان که به خاطر عملکرد ضعیفش در مرزهای غربی با انتقادات مردم و نخبگانش مواجه شده، تلاش کرده با این سخن که مشخصا خوراک داخلی دارد تا حدی لبه تیز انتقادات را کندتر نماید.

بدیهی است که مسؤولان وزارت خارجه و مقامات دیپلماتیک ایران پاسخی مشخص و دقیق به این فرافکنی پاکستانی‌ها بدهند و حقایق را برای مردم بالاخص مردم ایران و پاکستان روشن سازند و امکان بهانه‌جویی‌های محتمل را از پاکستانی‌ها سلب کنند.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: