به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس دفتر منطقه‌ای آیسسکو با اشاره به جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد تاکید کرد: یکی از آثاری که به آن علاقه‌مند هستیم، بافت سنتی اطراف حرم مطهر است که اگر بتوان این بافت را به گونه‌ای مطلوب به نمایش گذاشت، به طور قطع شاهد اثرات مثبت زیادی خواهیم بود.
"خيبرآنلاين"- دکتر عباس صدری در حاشیه برگزاری نخستین همایش بین‌المللی علمی - راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها) با حضور در میزگرد «میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازهای مدیریت زیارت و گردشگری مذهبی مشهد 2017» در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در ادامه اظهار کرد: سنت‌های بسیار زیبایی در مشهد وجود دارد که باید آنها را احیا کرد؛ همچنین باید الگوهای رفتاری امام رضا(ع) را در سبک زندگی خویش را سرمشق قرار داد.

به گزارش ايسنا، وی در ادامه گفت: گاهی گردشگران زائر امکان حضور در شهر را ندارند، اما از راه دور زیارت خود را انجام می‌دهند؛ این امر نشان دهنده فراگیر بودن محبت امام رضا(ع) است.

مشهد با بحران هویت روبه‌رو است

همچنین در ادامه این میزگرد، دکتر بحرینی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمترین چالشی که مشهد به عنوان شهر مذهبی و استثنائی در حوزه گردشگری با آن مواجه بوده، بحران هویت است؛ مقاصدی که گردشگران برای خود انتخاب می‌کنند، بسیار فراوان است که از جمله می‌توان به گردشگری آموزشی، گردشگری با هدف تفریح، ترویسم‌درمانی و... اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در مدیریت این حوزه نوع دیگری از گردشگری وجود دارد که در آن زائر تاثیرگذار است؛ باید تلاش شود هدف اصلی در حوزه گردشگری این مطلب قرار گیرد.

بحرینی اضافه کرد: در یک تقسیم‌بندی کلی هدف بسیاری از کشورها از صنعت توریسم کسب درآمد است. در این جهت کشورها جاذبه‌های توریستی را کشف کرده و یا حتی خلق می‌کنند؛ با این حال کشورهایی نیز هستند که هدف‌شان از توریسم تنها کسب درآمد نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غفلتی که در حوزه گردشگری مذهبی داریم، نبود توجه به عرضه و تقاضاست که با دیگر حوزه‌های گردشگری بسیار متفاوت است. همچنین ماندگاری زائر در مشهد کم است ولی در این زمینه نباید نگران بحث درآمد باشیم، بلکه باید به موضوع تاثیرپذیری بیشتر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه «در اطراف حرم امام رضا(ع) شهر بازی‌های در حال ساخت یا ساخته شده را داریم» تصریح کرد: این اماکن با این تعداد، شاید برای منطقه ثامن ضروری نباشد؛ همچنین این منطقه در حال تبدیل شدن به حوزه‌ای توریستی و بی‌هویت است که باید جلوی این فاجعه نیز گرفته شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 88 مبلغ 200 میلیارد تومان برای حوزه گردشگری به مشهد اختصاص یافت که این مبلغ در سال 93 به 12.5 میلیارد تومان کاهش یافته است.

مهندس سید جلال فیاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در بخش دیگری از میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازهای مدیریت زیارت و گردشگری مذهبی مشهد 2017 اظهار کرد: برای دست یابی به این هدف مشکلات زیادی وجود دارد؛ باید اجازه داد بخشی از منابع به زمینه‌های تجاری اختصاص یابد؛ همچنین اعضای شورای شهر تلاش می‌کنند که در بخش برنامه‌ریزی بودجه‌ها دقایق خاصی را برای سال 2017 مد نظر داشته باشند.

رسولی‌نژاد، مدیرکل دفتر امور هماهنگی بر رفاه زائرین استانداری خراسان رضوی که به نمایندگی از حمیدرضا فتحی، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، در این میزگرد حضور داشت، در این خصوص گفت: استانداری در این حوزه با دشواری‌هایی مواجه است؛ بودجه آنگونه که باید به این حوزه اختصاص نیافته، به طوریکه بودجه زیارت که قرار بود 200 میلیارد تومان باشد، در سال گذشته به 25 میلیارد تومان روی کاغذ و در سال 93 به 12.5 میلیارد تومان کاهش یافته است؛ با این حال با توجه به نیازهای گسترده استان این عدد می‌تواند مسکنی برای زخم‌های موجود باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه مشکلات زائران شناسایی شده که بسیاری از آن‌ مربوط به بافت فرسوده شهری است؛ همچنین بحث اسکان ارزان‌ قیمت همیشه دغدغه ما بوده است.

در ادامه برگزاری این میزگرد دیناری، مدیر دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی، به نمایندگی از رجبعلی لباف خانیکی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، تصریح کرد: برنامه مشهد 2017 اواخر سال 90 ابلاغ شد و با وجود اینکه سه سال از این انتخاب گذشته، اقدام اجرایی خاصی در این زمینه انجام نشده است؛ امیدواریم هر چه زودتر دبیرخانه دائمی استقبال از مشهد 2017 دائر شود.

وی ادامه داد: توجه به آموزش‌های همگانی، توجه به کیفیت حضور گردشگران و کمرنگ شدن کمیت حضور زائران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: