به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در تاریخ هفت محرم همایش سراسری قاسم‌بن الحسن(س) را خواهیم داشت که با همکاری هیأت رزمندگان اسلام 10 صبح هفت محرم در برخی میادین استان‌ها که به نام امام حسین(ع) نامگذاری شده است، برگزار می شود
"خیبرآنلاین" - دبیر شورای معارف سیما گفت: گفتمان اصلی رسانه ملی در محرم سال 93 فرهنگ حسینی و بصیرت دینی است. تبیین پیوند آموزه‌های عاشورا و دفاع مقدس از مهم ترین مؤلفه‌های برنامه‌های محرم 93 است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در نشست خبری ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر 93، حسن گروسی مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما شش راهبرد اصلی مد نظر گرفته برای شبکه ها ی سیما  را عنوان نمود:

1. تبیین شاخصه های احیای دین، استقلال طلبی و عدالت خواهی در نهضت حسینی (ع) 

2. بازخوانی و تبیین رفتار سیاسی امام حسین(ع) در حکومت دینی (حکومت دینی از دیدگاه امام حسین(ع)

3. بیان زمینه ها و عوامل موثر در به وجودآمدن قیام امام حسین(ع) (عبرتهای قیام عاشورا)

4. بیان جلوه هایی از حریت و عزت حسینی با تاکید بر تربیت نسل عاشورایی

5. تبیین ویژگیهای شخصیتی امام حسین(ع) و چگونگی الگوگیری ازایشان در عصر حاضر

6. بررسی شرایط کنونی کشورهای همسایه، منطقه و مسلمانان سایرنقاط جهان در سایه سار قیام سیدالشهداء

به گزارش پایگاه شبکه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما نشست خبری اعلام ویژه برنامه های دهه اول محرم شبکه های سیما با حضور حسن گروسی مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در ساختمان شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

حسن گروسی دبیر شورای معارف سیما گفت: گفتمان اصلی رسانه ملی در محرم سال 93 فرهنگ حسینی و بصیرت دینی است. براین اساس برنامه ها با راهبرد های احیای دین، استقلال طلبی، بازخوانی و تبیین رفتار سیاسی امام حسین(ع)، بیان زمینه ها و عوامل موثر بر قیام امام حسین (ع)، جلوه هایی از عزت حسینی با تاکید بر تقویت نسل عاشورایی است.
وی تأکید کرد: 29 سیاست در برنامه سازی براساس راهبردهای گفته شده به شبکه ها ابلاغ شده است و به این ترتیب هر شبکه رسالت و رویکرد خاصی را بر عهده خواهد داشت.

گروسی ادامه داد:  توجه و پردازش به سبک های سنتی عزاداری از نکات قابل توجه در برنامه‌ریزی‌های دبیرخانه شورای معارف سیما بوده و در این راستا هر شبکه ای مأمور شده تا علاوه بر تمرکز بر یک مکان مقدس و مطهر مذهبی به صورت ویژه به عزاداری های سنتی یکی از استان‌ها بپردازد.

دبیر شورای معارف سیما گفت: بر این اساس شبکه 1 برنامه های حرم مطهر امام رضا(ع) و پوشش مراسم عزاداری استان یزد،  شبکه 2 پخش مراسم حرم احمد بن موسی(ع)  و پوشش استان کرمان، و شبکه 4 سیما نیز پوشش مراسم حرم مطهر امام (ره) و برنامه های استان تهران را بر عهده خواهد داشت.

گروسی بیان داشت: شبکه تهران از حرم امام زاده صالح و حرم عبدالعظیم حسنی و مهدیه تهران و همچنین از بازار تهران برنامه پخش خواهد کرد و شبکه قرآن و معارف سیما نیز برای پخش برنامه های و مراسم حرم مطهر حضرت معصومه(س) مراسم های استان قم برنامه ریزی کرده است.

وی گفت: پوشش برنامه‌های حرم هلال ابن علی و استان گیلان آستانه اشرفیه توسط شبکه آموزش و همچنین شبکه جام جم و پوشش مراسم عزاداری از حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه و استانهای زنجان، گرگان و یزد نیز بر عهده شبکه جام جم خواهد بود.

گروسی به مأموریتی که به هر یک از شبکه‌ها به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری شهیدان محول شده است اشاره کرد و گفت: شبکه اول سیما وظیفه تبیین مولفه های مهم نهضت امام حسین(ع)، شبکه دوم تبیین نقش قیام سیدالشهدا بر حریم خانواده، شبکه سوم ارتقاء سطح اخلاق و بصیرت جوانان، شبکه چهار تاثیر فرهنگ عاشورایی بر تمدن ایرانی اسلامی، شبکه تهران بازخوانی و تبیین رفتارهای سیاسی امام حسین(ع)، شبکه قرآن تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی با الهام از روایات و شبکه جام جم وظیفه بررسی نگاه جهانی به قیام عاشورا را در دستور کارخود قرار داده‌اند.

گروسی ادامه داد: پخش برنامه های مستند و سریال‌های متعدد از شبکه های مختلف سیما به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری حضرت‌ سیدالشهدا(ع) از دیگر برنامه‌های سیما خواهد بود در ضمن  باکسهای متعدد سخنرانی و مداحی از شبکه های مختلف سیما در طول دهه اول آماده شده است که در این راستا از بهترین و مشهورترین کارشناسان و مداحان برنامه های قابل استفاده پخش خواهد شد.

وی بیان داشت: حاج منصور ارضی، حاج صادق آهنگران، عزاداری مرحوم سید محمد کوثری در محضر امام خمینی(ره) و همچنین سخنرانی های مرحوم حاج آقا تهرانی، علامه مصباح یزدی، قرائتی و رحیم‌پور ازغدی از شبکه یک پخش می شود.

گروسی ادامه داد: شبکه دو نیز سخنرانی مرحوم آیت الله حق شناس، حسین انصاریان، پناهیان و شهاب مرادی را پخش می کنند و از حاج محمود کریمی، حاج احمد واعظی، فخری، موذن زاده و محسن طاهری نیز برنامه‌هایی پخش می شود.

دبیر شورای معارف سیما خاطرنشان کرد: سخنرانی حجت الاسلام خوشبخت، طباطبایی، رفیعی و کارشناسان برنامه سمت خدا و مداحی مداحانی از قبیل سعید حدادیان، محمدرضا طاهری و حاج مهدی سلحشور از برنامه‌های شبکه سوم خواهد بود

گروسی تصریح کرد: شبکه چهار مداحی های حاج مرتضی طاهری، حاج حسن خلج، سید محمد موسوی و ابوالفضل بختیاری را از این شبکه پخش می کند و شبکه پنج نیز مداحی هایی از قبیل سماواتی، احمد چینی، سازور، سید مجید بنی فاطمه و سخنرانی های حجت الاسلام صدیقی و هاشمی نژاد را پخش می کند.

وی در ادامه به برنامه‌های متنوعی که از سوی هر شبکه برای ایام سوگواری سالار شهیدان تدارک و آماده دیده شده است اشاره کرد و گفت: در حوزه برنامه های نمایشی سیما شبکه یک سریال "پرده نشین" و شبکه دو سریال "رخنه" را آماده کرده است "تا آخرین نفس" و "بزرگمرد کوچک" نیز از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: شبکه سه نیز برنامه های توتیا، خطبه عشق، مصباح و مستند نامه های شفاهی را در این ایام پخش می کند و شبکه چهار برنامه "گفتگوی تنهایی" را برای پخش آماده دارد همچنین برنامه های کتابشناسی عاشورایی، تاریخ عاشورا و ادبیات آیینی و برنامه ترکیبی آواهای حسینی نیز از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.

وی تصریح کرد: شبکه تهران نیز برای ایام محرم برنامه های نغمه عشاق، دلداده های حسینی، درس های عاشورایی و آیه های سرخ را درنظر گرفته است. همچنین شبکه قرآن نیز سریال "سرگشته" که قبلا تولید و پخش شده را بازپخش می کند. برنامه چاوش نیز قرار است تا از این شبکه پخش شود. مستند "مرثیه خورشید" مسابقه "فردوس" ویژه محرم، مسابقه "نور مبین" و برنامه "حدیث معرفت" نیز که در برنامه خود به معرفی عزاداری استان ها می‌پردازد نیز از دیگر برنامه‌های ویژه این ایام خواهند بود که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

دبیر شورای معارف سیما ادامه داد: مجموعه "پشت فرات"و مستند های پیرغلامان، مثبت هفتاد، نردبان، عاشوراییان، با پای دل سفر کن، ضریح عشق از شبکه مستند پخش می شود. برنامه ترکیبی حسینیه، معراج عشق و مستند گزارشی پنجره از شبکه جام جم پخش می شود.

وی ادامه داد: شبکه پویا نیز ویژه این ایام روزانه انیمیشن هایی مانند عاشوراییان، خورشید نینوا و علمدار کربلا را پخش خواهد کرد همچنین شبکه نسل جدید "تماشا" نیز سریال های محرمی را از اول ماه محرم تا اربعین هر شب ساعت 23 پخش می کند.

گروسی گفت: شبکه "اچ دی" نیز برای نخستین بار سریال "مختارنامه" داوود میرباقری را با کیفیت "فول اچ دی" هر شب ساعت 12 شب پخش می کند و برنامه "حبیب دلها" ویژه محرم با موضوع بهداشت تغذیه و محیط های عزاداری سطح کشور از شبکه سلامت پخش می شود.

دبیر شورای معارف سیما اظهار کرد: شبکه افق نیز برنامه های متعددی را درنظر گرفته که یادداشت های عراق، زائر سرای مهران، من اینجا هنوز دلتنگم، نوار هدایت، ضامن آهو، و برنامه "عصر خمینی (ره)" از جمله این برنامه ها است.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه نشست با اشاره به اقدامات و نوآوری‌های امسال سیما در محرم بیان داشت: در تاریخ هفت محرم همایش سراسری قاسم‌بن الحسن(س) را خواهیم داشت که با همکاری هیأت رزمندگان اسلام 10 صبح هفت محرم در برخی میادین استان‌ها که به نام امام حسین(ع) نامگذاری شده است، برگزار می شود.

وی در پایان گفت: برنامه"لبیک یا زینب" با محوریت شورای معارف سیما و مهدیه تهران در تمام مهدیه‌های سراسر کشور و بقاع متبرکه با هدف تجلیل از مادران، خواهران و همسران شهدای 8 سال دفاع مقدس در 12 محرم برگزار خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: