به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - روح ملکوتی عالم ربانی و یار دیرین امام و رهبری آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری دقایقی قبل به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری از روز چهاردهم خرداد 93 و پس از شرکت در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام امت و پس از بازگشت به منزل دچار حمله قلبی و در بیمارستان بستری شد. 

پس از انتقال آیت‌الله مهدوی کنی به بیمارستان بهمن تهران عملیات احیا برای ایشان شروع شد البته به دنبال نارسایی قلبی بسیار پیشرفته، اثرات دارویی منجر به بیهوشی‌ رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

به گفته "فضل‌الله صفی"، پزشک معالج آیت‌الله مهدوی‌کنی ایشان پس از تشنجی که داشتند آسیب جدی مغزی دیده بودند؛ این آسیب از فاصله‌ای که برای انتقال از منزل تا بیمارستان بود ایجاد شده بود.

روح آیت‌الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست

وی همچنین گفته بود که خیلی به بازگشت ایشان خوشبین نیستم چون علائم بیمار نشان می‌دهد که آسیب جدی بوده و واقع بینانه این است که احتمال بازگشت زیاد نیست.

در شب هشتمین روز از بستری شدن ایشان پروفسور سمیعی (یکی از برجسته‌ترین متخصصان مغز و اعصاب) به دعوت تیم پزشکی به بالین آیت‌اله مهدوی کنی رفت؛ وی روند درمانی تیم پزشکی را تایید کرد، اما طبق گفته دکتر صفی پزشک معالج ایشان نظر پروفسور سمیعی نیز همین بود که وضعیت آیت‌الله مهدوی کنی خیلی امیدوارکننده نیست.

آیت‌الله مهدوی کنی پس از حدود دو ماه از بستری شدن در بیمارستان بهمن، در 20 مردادماه به بیمارستان شهید رجایی انتقال داده شد، همچنین تیم پزشکی ایشان به سرپرستی "فضل‌الله صفی" در تیرماه تغییر یافت و "علی اکبر ولایتی" سرپرستی آن را برعهده گرفت.

با این حال و با تلاش زیاد تیم پزشکی بیمارستان‌های بهمن و رجایی آیت‌الله مهدوی کنی صبح امروز در سن 83 سالگی به رحمت ایزدی پیوست.

در طول دوران بستری شدن آیت الله مهدوی کنی در بیمارستان، حضرت امام خامنه ای طی چندین نوبت بر بالین ایشان حاضر شدند. همچنین مسئولان مختلف کشور کشورمان اعم از روسای سه قوه و شخصیت های سیاسی، مذهبی و نظامی بسیاری از وی عیادت کردند.

با انتشار خبر ارتحال آیت الله مهدوی کنی، مسئولان مختلف کشور و لشکری، روسای سه قوه، سازمان ها و نهادها با انتشار اطلاعیه هایی این ضایعه تاسف بار را تسلیت گفتند.

* پیام امام خامنه ای: عالم مجاهدی که هرگز کوتاهی نکرد...

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمّد رضا مهدوی‌کنی رضوان الله علیه دار فانی را وداع گفته و دوستان و ارادتمندان خود را داغدار کرده است. 

این عالم بزرگوار از جمله‌ی نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار بود و در همه‌ی عرصه‌های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌آفرینی کرد. از عضویت در شورای انقلاب و سپس تشکیل کمیته‌های انقلاب در آغاز تأسیس نظام اسلامی تا تصدی وزارت کشور و سپس قبول نخست وزیری در یکی از سخت‌ترین دورانهای جمهوری اسلامی، و تا ورود در عرصه‌ی تولید علم و تربیت جوانان صالح و تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) و تا امامت جمعه تهران و سرانجام ریاست مجلس خبرگان، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه‌های جناحی و قبیله‌ئی را به حیطه‌ی فعالیتهای گسترده و اثرگذار خود راه نداد.

این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این دهها سال در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره‌ی انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید. رحمت و رضوان الهی بر روان پاک او باد.

اینجانب به خاندان گرامی و برادر عالیقدر ایشان، و به مردم ایران و روحانیت عظیم الشأن و همه‌ی ارادتمندان و شاگردان و دست‌پروردگان آن مرحوم صمیمانه تسلیت میگویم و علوّ درجات وی را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

سیّد علی خامنه‌ای
۲۹ مهر ۱۳۹۳

آیت‌الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست + پیام امام خامنه‌ای + زمان تشییع، مکان تدفین + وداع دانشجویان + اعلام 2 روز عزای عمومی +  اطلاعیه‌ها + زندگینامه + تصاویر


* جزییات مراسم تشییع و ختم

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض تسلیت ارتحال عالم فقیه حضرت آیت الله مهدوی کنی به محضر امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی و شاگردان ایشان به اطلاع همه ارادتمندان حضرت آیت الله مهدوی می رساند که مراسم تشییع مطهر ایشان پنجشنبه ساعت 8/30 صبح پس از اقامه نماز به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب از دانشگاه تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی آغاز می شود.

همچنین مراسم وداع با پیکر مطهر ایشان فردا شب پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری مراسم های یادبود درگذشت آیت الله مهدوی کنی

زمان: شنبه ساعت 15:30  مکان:حسینیه امام خمینی با حضور مقام معظم رهبری

زمان: یک‌شنبه ساعت 15 تا 17مکان: دانشگاه امام صادق علیه السلام

دانشگاه امام صادق علیه السلام

آیت‌الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست + پیام امام خامنه‌ای + جزییات مراسم تشییع و ختم + وداع دانشجویان + اعلام 2 روز عزای عمومی +  اطلاعیه‌ها + زندگینامه + تصاویر


* وداع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) با آیت الله

پیکر آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری دقایقی قبل برای وداع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) به مسجد این دانشگاه منتقل شد.

آیت‌الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست + زمان تشییع، مکان تدفین + وداع دانشجویان + اعلام 2 روز عزای عمومی +  اطلاعیه‌ها + زندگینامه + تصاویر


* نایب رییس خبرگان: تجلیل از خدمات قبل و بعد از انقلاب آیت الله

انا لله و انا الیه راجعون
محضر شریف رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)
رحلت عالم جلیل القدر یار صدیق حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و حامی و پشتیان امین مقام عظمای ولایت و رهبری نظام، رییس محترم مجلس خبرگان رهبری، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی را به وجود اقدس بقیه الله الاعظم و حضرتعالی تسلیت عرض می نمایم، دوران پرفراز و نشیب آن مرحوم چه در مبارزات قبل از انقلاب و چه خدمات موثر ایشان بعد از انقلاب برای همگان روشن است.

اینجانب این مصیبت وارده را به ملت بزرگ ایران اسلامی، حوزه های علمیه، جامعه روحانیت مبارز، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و به ویژه خانواده معزز ایشان، فرزندان و اخوی بزرگوارشان تسلیت عرض نموده از خداوند منان پاداش عظیم برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان خواهانم.

سید محمود هاشمی شاهرودی
نایب رییس مجلس خبرگان رهبری


* جامعه مدرسین: الگویی تمام ناشدنی...

بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله و انا الیه راجعون)

خبر رحلت عالم رباني و مجاهد نستوه حضرت آيت‌الله حاج شيخ محمدرضا مهدوي كني«رحمه‌الله عليه» رياست محترم مجلس خبرگان رهبري موجب تأثر و اندوه فراوان گرديد.

آيت‌الله مهدوي كني«رحمه‌الله عليه» از جمله فضلاي حوزه علميه قم بود كه تفقه را در محضر علما و مراجع تقليد به ويژه سيزده سال درك محضر درس حضرت امام خميني«رضوان‌الله تعالي عليه» ادامه داد و توانست ديدگاه مبارزاتي امام خميني«رحمه‌الله عليه» را به خوبي كسب و از زمان تبعيد ايشان تا پيروزي انقلاب اسلامي در محوريت مبارزه عليه حكومت طاغوت قرار گيرد و در اين راه متحمل شكنجه، زندان و تبعيد نيز گرديد.

با پيروزي انقلاب اسلامي، آيت‌الله مهدوي كني همچون ساير ياران وفادار امام راحل در مقابل جريان‌هاي التقاطي و منحرف ايستادگي كرد و با پذيرش مسئوليت كميته‌هاي انقلاب اسلامي، وزارت كشور و نخست‌وزيري سهم به سزايي در سامان يافتن امور كشور داشت.

منش اخلاقي و حركت واقع‌بينانه در عرصه‌هاي مختلف سياسي پس از انقلاب باعث شد تا ايشان در سنگر دبيري جامعه روحانيت مبارز ثقل و محور بسياري از تصميم‌گيري‌هاي مردم انقلابي و جامعه حزب‌الله گردد.

همچنين شخصيت علمي، اخلاقي و روحيه شاگردپروري آيت‌الله مهدوي كني باعث تشكيل شجره طيبه دانشگاه امام صادق(عليه السلام) و قوام مدرسه علميه مروي شد كه بركات آن تاكنون و در آينده جاري و ساري خواهد بود.

پشتیبانی، همراهی و وفاداري اين يار انقلاب به حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري «مدظله العالي» الگويي تمام ناشدني براي همه عالمان متعهد و بصير خواهد بود.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم رحلت اين عالم مجاهد را به محضر حضرت بقيه الله الاعظم، مقام معظم رهبري«مدظله العالي»، مراجع معظم تقليد«دامت بركاتهم» و حوزه‌هاي علميه و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري و اعضاي معزز جامعه روحانيت مبارز و بيت مكرم ايشان بويژه اخوي گرامي ايشان آيت‌الله باقري كني تسليت عرض نموده و براي آن مرحوم علو درجات و براي بازماندگان و شاگردان ايشان صبر جزيل خواستار است.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم


* اعلام 2 روز عزای عمومی

بسم الله الرحمن الرحیم

«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء»

رحلت عالم وارسته و روحانی مبارز حضرت آیت‌الله مهدوی کنی رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، خاندان مکرم آن مرحوم، جامعه روحانیت و خانواده انقلاب و ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گویم.

آن مرحوم به راستی بزرگ قوم بود؛ از مجاهدان زجرکشیده نهضت اسلامی و از سابقون انقلاب و پیش‌کسوت نهاد روحانیت بود که همواره بر فراحزبی بودن این قشر و بی‌طرفی در منازعاتِ قدرت، تأکید می‌نمود. مشی اعتدال او به‌خصوص در فضای انقلابی تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار ارزشمند و الهام‌بخش بود و نمادی از پیوند مفهوم انقلاب و اعتدال بود. او همواره با تدبیر سخن می‌گفت، راه اعتدال و میانه‌روی را برمی‌گزید و چراغ امید را در دل مشتاقان راه هدایت، پرفروغ نگاه می‌داشت.

نظام اسلامی در حساس‌ترین مقاطع تاریخ خود شاهد حضور خالصانه و مؤثر آن بزرگ بود که بی‌ریا و باشجاعت به میدان آمد و به آرمان‌ها و اصول انقلاب همواره وفادار ماند. تقیّد او به حق و انصاف و ادب و صراحت در گفتار، زبانزد همه بود. او بیش از بیان و کلامش، از طریق اخلاق پسندیده و اعمال صالحه‌اش مردم را به راه حق دعوت می‌نمود. هیچگاه از امام و خط امام فاصله نگرفت و از حمایت رهبری معظم انقلاب دست برنداشت. آن مرحوم در برخورد با همه اقشار و افراد، منصف بود و همزمان به تشخیص و اجتهاد خود پایبند بود و در عین اصولخواهی، از میانه‌روی دست نکشید. نقش آیت‌الله مهدوی کنی در شکل‌گیری نهادهای انقلابی از جمله کمیته‌های انقلاب اسلامی و صیانت از نهاد دولت و قبول مسئولیت در مقاطع مختلف ستودنی است.

آیت‌الله مهدوی کنی نمادی از روحانیت انقلابی و اعتدالی ما بود که یادش در خاطره‌ها می‌ماند و همه اعضای خانواده انقلاب از هر جریان و جناح که باشند، همواره یادش را گرامی می دارند.

خداوند بزرگ روح بلند ایشان را با شهیدان و امام شهیدان محشور کند و یاد و نام اینچنین بزرگانی را در حافظه تاریخی ملت ما، زنده نگاه دارد.

دولت جمهوری اسلامی ایران به نشان احترام به خدمات این عالم بزرگ انقلابی، دو روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام می‌کند.

روحش شاد و یادش گرامی

حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران


* اطلاعیه دانشگاه امام صادق(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء
روح ملکوتی عالم ربانی فقیه بصیر و یار دیرین امام و رهبری حضرت آیت الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی که از شاگردان برجسته مکتب فقهی، اصولی، سیاسی و عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و اعاظمی چون آیت الله بروجردی، آیت الله گلپایگانی و علامه طباطبایی بود، عمر پربرکت خویش را در راه نشر معارف قرآن و اهل بیت علیه السلام و متبلور ساختن آن در شجریه طوبی انقلاب اسلامی صرف نمود.

این فقیه عظیم الشان که از اوان جوانی مبارزات سیاسی خود را در قالب نهضت فکری و سیاسی امام خمینی رحمت الله علیه آغاز نموده بود اولین بار در سال 1328 هجری شمسی و در سن 18 سالگی دستگیر، شکنجه و تبعید شد.

گذشته از مسئولیت های سنگین و بسیار مهمی که از ابتدای انقلاب به امر امام امت پذیرفتند (همچون عضویت در شورای انقلاب، فرماندهی کمیته های مرکزی انقلاب، فقهای شورای نگهبان، وزارت کشور، نخست وزیری، نمایندگی حضرت امام در موارد مختلف و شورای بازنگری قانون اساسی، تولیت حوزه علمیه مروی تهران و نیز جامعه روحانیت مبارز، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ...) از برجسته ترین خدمات ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان به تاسیس و هدایت دانشگاه امام صادق علیه السلام به عنوان مهمترین یادگار ایشان، تربیت نیروهای مومن و متعهد برای جبهه فکری انقلاب اسلامی و رهبری جریان های سیاسی خط امام و رهبری اشاره نمود.

بدینوسیله رحلت جانگداز این فقیه بصیر را به ساحت قدسی ولی الله الاعظم مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه های علمیه، شاگردان آن عالم ربانی، بیت شریف و اخوی معظمشان حضرت آیت الله باقری کنی و همه امت مسلمان تسلیت گفته و از خداوند متعال علو درجات معظم له را مسالت می نماییم.

برنامه ها و مراسم مربوط در اطلاعیه های بعدی به آگاهی مردم شریف خواهد رسید.

دانشگاه امام صادق علیه السلام


* مروری کوتاه بر زندگینامه آیت الله مهدوی کنی(ره)

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی سال ۱۳۱۰ در روستای کن از توابع تهران به دنیا آمد.

وی ریاست مجلس خبرگان رهبری و دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز را بر عهده داشت و رئیس دانشگاه امام صادق(ع) و استاد درس اخلاق اسلامی این دانشگاه بود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی پس از انقلاب یکی از 5 روحانی بود که هسته اصلی شورای انقلاب را تشکیل دادند و پس از انقلاب نیز به عنوان وزیر کشور در دولت‌های شورای انقلاب، رجایی و باهنر و جانشین نخست‌وزیر پس از ترور رجایی و باهنر منصوب شد.

کتاب‌های «نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی»، «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن»، «بیست گفتار» و «شرح دعای افتتاح» از جمله آثار آیت‌الله مهدوی‌کنی است. همچنین خاطرات وی نیز توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده‌ است.

آیت‌الله مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب سمت‌های مختلفی از جمله:

عضویت در حلقه اولیه شورای انقلاب از طرف امام خمینی

عضویت در کمیته استقبال از امام خمینی

سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی (به عنوان اولین نهاد انقلابی مسلح برای حفظ انقلاب به پیشنهاد شهید مطهری و دستور امام خمینی)

عضویت به عنوان فقیه در شورای نگهبان قانون اساسی (دو مرتبه)

نمایندگی امام خمینی در هیات حل اختلاف مسؤولان نظام و چندین ماموریت مشابه در حوادث مهم دوران انقلاب

وزارت کشور در کابینه‌های رجایی و باهنر

نخست وزیری پس از ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر

عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی به حکم امام خمینی

عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به حکم امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای

مسؤولیت ستاد کمک‌رسانی به مردم مناطق بمباران شده

عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی

ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

و عضو مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشته است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی ص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
3
7
خدا رحمت کنه این یاور حقیقی و با بصیرت امام و رهبری را که جز به آرمان های نظام فکرنمیکرد و مناصب گوناگون هرگز ذره ای تغییر در رفتار و گفتارش بوجود نیاورد .
" الهم عجل لولیک الفرج "
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
3
3
روحش شاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: