به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نظام حاکم سودان تحت تاثیر تحولات سیاسی و از دست دادن نفوذ سیاسی خود در منطقه، در تلاش برای پیوستن به محور مصر- عربستان و دور شدن از محور قطر- ترکیه است.
"خیبرآنلاین" -  عمر البشیر رئیس جمهور سودان در اقدامی که آشکارا از تغییر مواضع او حکایت دارد، در تلاش برای نزدیک شدن به محور مصر-عربستان و دور شدن از محور قطر- ترکیه است.

به گزارش تسنیم به نقل از العرب،سفر دو روزه عمر البشر رئیس جمهور سودان به قاهره موجب دستیابی دو طرف به تفاهمات مهمی در سطح منطقه ای شده و زمینه نزدیک شدن خارطوم به محور قاهره و ریاض و دوری از محور آنکارا و دوحه را فراهم کرد.

خارطوم اختلاف با مصر را برای حفظ منافع خود کنار می گذارد

این سفر که چند روز پیش صورت گرفت، نشان داد که سودان به منظور حفظ منافع خود می تواند برخی مسائل منطقه ای را که در مورد آن با قاهره و ریاض تفاهم نداشت، کنار بگذارد.

اما عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پس از دیدار با البشیر گفت که اوضاع لیبی بخش مهمی از گفت وگوهای دو طرف را به خود اختصاص داد.

به گفته وی، دو طرف بر لزوم برقراری ثبات و آرامش در لیبی و حمایت از نهادها و موسسات قانونی  آن تاکید کردند از همین رو نتیجه این گفت وگوها بسیار مثبت بود.

عمر البشیر نیز اظهار داشت: « گفت وگو با السیسی توافق کامل بر سر مسائل مطرح شده را به دنبال داشت به گونه ای که این توافق در فراهم کردن زمینه از بین بردن تمام موانع بین دو کشور تاثیر گذار خواهد بود».

نکته ای که توجه کارشناسان را به خود جلب کرد اینکه در قصر الاتحادیه و در نقشه ای که پشت سر البشیر قرار داشت، مثلث حلایب و شلاتین ضمن مرزهای مصر ترسیم شده بود و به عقیده آنان این، به مثابه اعتراف غیرمستقیم البشیر به مصری بودن حلایب است.

این دیدار از سوی رسانه ها و کارشناسان روابط مصر و سودان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و برخی آن را ستوده و برخی دیگر نسبت به شیوه مانور رئیس جمهور سودان هشدار دادند.

جالب اینکه سفر اخیر البشیر به عربستان نیز از تغییر سیاست های منطقه ای او حکایت دارد.

سودان روابط با اخوانی ها را دور از چشم رسانه ها ادامه می دهد

در همین ارتباط حیدر ابراهیم علی، مدیر مرکز مطالعات سودان با اشاره به اینکه نحوه تعامل نظام سودان با  اخوان المسلمین مثل بازی با سنگ و شیشه است، گفت: بعید است که البشیر از اخوانی ها دست بردارد، اما تا جایی که بتواند سعی خواهد کرد این روابط به دور از چشم رسانه‌ها بوده و تحریک آمیز نباشد.

اما هانی رسلان کارشناس مصری در مسائل سودان سفر اخیر البشیر به مصر را بیانگر اراده سیاسی دو طرف برای پشت سرگذاشتن مرحله رکود روابط و تنش ناشی از سقوط اخوانی ها دانسته و احتمال داد با توجه به مسائل مشابه قبلی، خارطوم به درخواست مصر در خصوص پرونده اخوانی ها پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه البشیر به دنبال منافع و حفظ قدرت خود است، یادآور شد که سودان در دهه نود قبله تمام جریان های افراطی بود اما پس از آن خارطوم کارلوس، تروریست معروف را به فرانسه تحویل داد و تحویل بن لادن را به آمریکا پیشنهاد کرد به اضافه اینکه در آن زمان پرونده های جنبش اسلامی را به طور کامل در اختیار سرویس اطلاعاتی آمریکا قرار داد.

ابراهیم در مورد بحران لیبی و دست داشتن سودان در کمک به گروههای مسلح آن نیز گفت: این موضوع فراتر از توان سودان است زیرا گروههای مسلح زیادی در لیبی فعال هستند و نظام حاکم سودان نیز با توجه به گستردگی مرزهای مشترک با لیبی نمی تواند آن را تحت کنترل داشته باشد.

رسلان نیز یادآور شد که پارلمان لیبی به طور رسمی خارطوم را به حمایت از گروههای مسلح متهم کرد اما سودان به طور رسمی این اتهامات را تکذیب کرد.

امانی الطویل رئیس برنامه سودان در مرکز مطالعات راهبردی الاهرام در همین باره گفت: پس از آنکه سودان تحت تاثیر تغییرات سیاسی متعدد از جمله ناآرامی های سیاسی در ترکیه و سربرآوردن داعش در چند کشور منطقه، وزن و نفوذ سیاسی خود را به میزان  زیادی از دست داد، اکنون در تلاش برای نزدیک شدن به محور مصر- عربستان و دور شدن از محور قطر- ترکیه است.

وی در عین حال گفت: حزب حاکم در سودان اسلامگرا بوده و به میزان زیادی به اخوان المسلمین نزدیک است از همین رو بعید است که البشیر از اخوانی ها دست کشیده و اعضای آن را از کشور بیرون کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: