به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تشریح دلایل خروج سرمایه گذاران هند و عمان از طرح های پتروشیمی ایران، گفت: با وجود لغو برخی از تحریم‌ها هنوز میلیاردها دلار منابع ارزی حاصل از صادرات پتروشیمی در کره جنوبی بلوکه شده و کره‌ای ها هم اعلام می‌کنند هنوز بخشنامه لغو تحریم‌ها به آنها ابلاغ نشده است.
"خيبرآنلاين"- احمد مهدوی در جمع فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر ایران 16 درصد ذخایر گاز طبیعی و 19 درصد ذخایر نفت خام جهان را در اختیار دارد، گفت: هم اکنون ایران بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است.

به گزارش مهر، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه عربستان سعودی گاز طبیعی و قطرذ نفت کافی بریا توسعه صنایع پتروشیمی در اختیار ندارند، تصریح کرد: این در حالی است که ایران بر خلاف عربستان و قطر از ذخایر عظیم نفت و گاز برای توسعه صنایع پتروشیمی برخوردار است.

این مقام مسئول از ذخایر عظیم نفت و گاز به عنوان مهمترین پتانسیل و مزیت توسعه صنعت پتروشیمی در کشور یاد کرد و اظهار داشت: در طول چند سال گذشته به طور متوسط سالانه 100 میلیارد دلار درآمد از محل تولید و صادرات نفت خام در اختیار داشتیم اما این منابع عظیم ارزی هیچگاه در خدمت تولید و صنعت کشور قرار نگرفت.

وی با یادآوری اینکه با 100 میلیارد دلار درآمد ارزی می توانستیم کل زیر ساخت های توسعه را در کشور ایجاد کنیم، بیان کرد: این این زیرساخت ها برای توسعه، تولید و رشد صنایع هیچگاه به طور کامل ایجاد نشد.

مهدوی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از 60 میلیون تن افزایش پیدا می کرد، تبیین کرد: اما هم اکنون تولید محصولات پتروشیمی به حدود 42 میلیون تن در سال رسیده که با اهدف برنامه پنجم توسعه مغایرت دارد.دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط تحریم حتی نتوانستند یک کیلوگرم صادرات محصولات پتروشیی و فرآورده های پلیمری ایران را تحریم کنند، یادآور شد: حتی به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی ایران در بازار جهانی مجبور به سهمیه بندی صادرات پتروشیمی ها شدیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون مشکلات نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی باقی مانده است، گفت: به طوری که با وجود لغو برخی از تحریم ها هنوز میلیاردها دلار منابع ارزی حاصل از صادرات پتروشیمی در کره جنوبی بلوکه شده و کره‌ای هم هم اعلام می‌کنند هنوز بخشنامه لغو تحریم‌ها به آنها ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت خوراک به صنایع پتروشیمی 95 درصد فوب خلیج فارس به واحدها فروخته می شود، تاکید کرد: این در حالی است که عربستان قیمت خوراک را 30 تا 35 درصد فوب خلیج فارس تعیین کرده است.

مهدوی با بیان اینکه هم اکنون معادل کل گاز مصرفی صنایع پتروشیمی گاز در مشعل هیا صنعت نفت می سوزد، یادآور شد: با این وجود عربستان موفق به مهار کل گازهای خود در مشعل تاسیسات نفتی شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خواستار تعیین یک فرمول قیمت گذاری بلند مدت برای فروش خوراک گاز و مایع به پتروشیمی ها توسط دولت شد و افزود: تعیین و تدوین فرمول فروش خوراک به پتروشیمی ها جز مسئولیت های مجلس نیست.

وی یکی از دلایل خروج سرمایه گذاران عمان و هند از طرح های پتروشیمی ایران را نا مشخص بودن قیمت و فرمول خوراک در بلند مدت عنوان کرد و اظهار داشت: با تخفیف در فروش خوراک به طور همزمان برای صنایع بالادستی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تعیین قیمت فرمول بلند مدت و تخفیف در فروش خوراک قطعا منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خواهد شد، خاطرنشان کرد: قطعا اجرای این سیاست رضایت فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی را هم به همراه خواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: