به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
محققان انگلیسی موفق به ساخت ابزاری شدند که قادر است امواج صوتی را در محیط اطراف به دام انداخته و به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
"خيبرآنلاين"- پژوهشگران دانشگاه کوئین مری با همکاری شرکت ماکروسافت روی پیاده‌سازی ایده شارژ تلفن‌های همراه از طریق صوت کار می‌کنند. سال گذشته جو بریسکو و استیو دان از دانشگاه کوئین مری دریافتند که نواختن موزیک پاپ و راک موجب افزایش عملکرد پیل‌های خورشیدی می‌شود، این یافته محققان در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.

به گزارش ايسنا، در این راستا، شرکت ماکروسافت با همکاری محققان دانشگاه کوئین مری اقدام به ساخت نانوژنراتوری کرده است که می‌تواند از نویزهای محیط اطراف، نظیر صدا موزیک، صحبت کردن افراد یا ترافیک برای شارژ کردن تلفن همراه استفاده کند.

پژوهشگران این پروژه از اکسید روی که دارای خواص پیزوالکتریک است، برای این کار استفاده کردند. اکسید روی که به‌ صورت نانومیله مورد استفاده قرار گرفته، روی سطوح مختلف پوشش داده می‌شود؛ در نتیجه با کشیده شدن یا خمیده شدن سطح، نانومیله‌ها می‌توانند ولتاژ ایجاد کنند.

این نانومیله‌ها می‌توانند به حرکاتی نظیر امواج حاصل از صدای انسان پاسخ داده و دچار نوسان شوند. با ایجاد تماس الکتریکی با نانومیله‌ها، می‌توان جریان الکتریسیته ایجاد شده را برای استفاده در تلفن همراه به کار گرفت.

برای ساخت نانوژنراتوری در این ابعاد، محققان روش‌های مختلفی ارائه کردند تا هزینه تولید کاهش یابد. برای این کار، محققان ابتدا ماده شیمیایی حاوی نانومیله‌ها ساختند که می‌توان آن را روی سطح دلخواه اسپری کرد. با اسپری کردن، یک لایه از نانومیله روی سطح پلاستیک قرار می‌گیرد. با گرم کردن این محلول تا 90 درجه سانتیگراد، نانومیله‌ها روی سطح رشد کرده و تمام سطح را می‌پوشانند. معمولا از طلا برای ایجاد تماس الکتریکی استفاده می‌شود، اما برای کاهش هزینه، محققان از فویل آلومینیومی استفاده کردند.

این گروه با این روش موفق به ساخت ابزاری در ابعاد یک تلفن همراه نوکیای مدل 925 شدند که می‌تواند پنج ولت انرژی تولید کند که برای شارژ یک تلفن همراه کافی است.

با این روش می‌توان شارژ باتری را بی‌نیاز از اتصال آن به برق انجام داد. جو بریسکو از محققان این پروژه می‌گوید: این که بتوان تلفن همراه را برای استفاده طولانی مدت شارژ نگه‌ داشت، موضوع بسیار جالب توجهی است. این ابزار می‌تواند انرژی سرگردان در محیط اطراف ما را به دام انداخته و استفاده کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: