به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
كارشناس مواد غذايي سازمان غذا و دارو گفت: جهت مصارف خوراکی صرفا استفاده از نمک تصفیه شده یددار که میزان ناخالصی های آن به حداقل رسیده و توسط کارخانه های تولید نمک خوراکی تولید می شود مجاز است.
"خیبرآنلاین" - مهندس سولماز چوبکی افزود: در تمام كشورهاي پيشرفته و كشورهاي در حال توسعه ارگانهاي نظارتي مواد غذائي كنترل زيادي بر توليد، توزيع و مصرف نمك براي مصارف خوراکی داشته اند و ویژگی های نمک خوراکی را با توجه به ضوابط و استانداردهای ملی کنترل می كنند.

به گزارش مهر،وي تصريح كرد: نمکهای غیر تصفیه و غیر بهداشتی (مانند سنگ نمک، نمکهای صنعتی و نمک دریا) که در برخی از عطاری ها و یا فروشگاه های سطح شهر مشاهده می شوند به دلیل داشتن ناخالصی های فراوان و زیانبار، برای سلامتی مردم مضر هستند.

چوبكي گفت: مصرف نمكهاي غير تصفيه و غير بهداشتي باعث بروز بیماریها و نارسایی های کلیوی، کبدی و گوارشی و حتی ایجاد مسمومیت می شود.

وي ادامه داد: بسیاری از این بیماریها هزینه های درمانی بسیار بالا را به دنبال دارد و سلامت مردم را به مخاطره می اندازد.

چوبکی تصريح كرد: وجود ناخالصي ها در نمك ضمن داشتن ظاهری بد رنگ (خاکستری) و علاوه بر ايجاد عوارض نامطلوب باعث كاهش شوري نمك شده و درنتيجه افزايش مصرف نمك را به دنبال دارد لذا استفاده از نمک تصفیه شده یددار ضروري است.

وی با بيان اينكه هرچند براي پيشگيري از بيماريهاي قلبي ، عروقي و افزايش فشارخون مصرف كم نمك توصيه شده است افزود:  همان مقدار كم بايد از نمك هاي تصفيه شده خوراکی يددار باشد تا يد مورد نياز بدن نیز تامين شود.

چوبکی ادامه داد: نمكهاي تصفيه شده يددار به دليل خلوص بالا ميزان يد را بهتر و به مدت بيشتري حفظ مي  كنند همچنين نمك هاي يد دار نبايد به مدت طولاني در معرض نور خورشيد و يا رطوبت قرار گيرند و بهتر است در ظروف در بسته و دور از نور و رطوبت نگهداري شود.

اين كارشناس غذا به هموطنان توصيه كرد: براي خريد نمك تصفيه شده خوراكي يددارحتما  به برچسب قید شده بر روی بسته بندی محصول دقت كنند كه كالا بايد تاريخ مصرف ،  پروانه ساخت از وزارت بهداشت، لوگوی سازمان غذا و دارو و همچنین عبارت "نمک تصفیه شده خوراکی یددار" را داشته باشد.

چوبكي گفت: میزان توصیه شده دریافت نمک خوراکی مطابق با توصیه سازمانهای بین المللی، به ازای هر فرد متوسط حداکثر 5 گرم گزارش شده است که افراد باید به میزان مجاز نمک دریافتی ازهمه مواد غذایی دقت كنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یکم بلد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
0
0
عزیز چرا مردم رو فریب میدین بخدا قسم مضر تر ازین نمکهای یددار موجود در بازار یافت نمیشه .آخه کدوم عقل سلیم باورش میشه که مواد مفید نمک رو حذف کنن و جاش چرندیات مخلوطش کنند؟ برو ببین این کاهش قد 10 ساله ی بچه های ایران زمین علتش چی بود؟ غیر از همین نمکها هیچ چیز دیگری نبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: