به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کاوش‌های باستان شناسی در تپه سبز (تل سوز) در جنوب غرب شهر مرودشت به کشف بقایای فرهنگی ارزشمند مربوط به دوره پیش از تاریخ منجر شد.
"خيبرآنلاين"- نوروز رجبی در این‌باره گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه با هدف بازنگری در تعیین عرصه و حریم و انجام کاوش لایه‌نگاری برای شناخت و آگاهی از توالی دوره‌های فرهنگی و استقراری تپه و نیز بازبینی دوره‌های فرهنگی بلندی‌های فارس به ویژه جلگه مرودشت در دوره تاریخی (هزاره سوم تا اول پیش از میلاد) با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در حال انجام است.

به گزارش ايسنا، او افزود: با انجام سه گمانه تعیین عرصه و حریم بیرون از حریم پیشنهادی پیشین و دقیقا در آن بخش از تپه که پیش‌تر پاکسازی شده است، بقایای فرهنگی ارزشمندی از دوره پیش از تاریخ در این تپه شناسایی شد که بازنگری در عرصه و حریم این تپه را بیش از پیش ضروری می‌کند.

رجبی گفت: از سوی دیگر با باز شدن یک گمانه برای شناخت دوره‌های فرهنگی تپه (گمانه لایه نگاری) تاکنون بقایای ارزشمندی از هزاره اول تا سوم پیش از میلاد بدست آمده است.

به گفته رجبی، این بقایای فرهنگی برای بازشناسی و حل مشکل دوره‌بندی فارس به ویژه جلگه مرودشت در دوره عیلامی از اهمیت شایانی برخوردار هستند.

این پژوهشگر گفت: یکی از نخستین نتایج این برنامه پژوهشی این است که آن بخش از تپه سبز که همچنان پابرجا است، تنها بقایای فرهنگی دوره عیلام نو (نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد) و پیش از آن تا هزاره سوم پیش از میلاد را در خود جای داده است.

رجبی با اشاره به اینکه پس از دوره عیلام تنها در دوره اسلامی از روی این تپه به عنوان گورستان بهره‌برداری شده است، افزود: در این فصل از کاوش مشخص شد بهره بردن از روی تپه به عنوان گورستان نه تنها در دوره معاصر، بلکه در سده‌های پایانی اسلامی نیز همچنان ادامه داشته که کندن گورها سبب آشفتگی و بهم خوردن لایه‌های باستانی دوره عیلامی شده است.

او تاکید کرد: در این برنامه پژوهشی مطالعات گیاه باستان‌شناسی و باستان جانورشناسی نیز در کنار دیگر مطالعات فرهنگی در حال انجام است.

گروه کاوش به سرپرستی مشترک نوروز رجبی(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت) و ابراهیم قزلباش(عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی) امیدوار است بتواند با بدست آوردن بقایای فرهنگی به دانش و آگاهی پژوهشگران بویژه باستان‌شناسان از دوره عیلام و دوره‌های فرهنگی آن در بلندی‌های فارس و جلگه مرودشت بیفزاید.

تپه سبز(تل سوز) در جنوب باختری شهر مرودشت و در سه کیلومتری خاور محل رسیدن دو رودخانه کر و سیوند قرار دارد. این تپه که نخستین بار در بررسی سال توسط1972 جیمز بچلرسامنر شناسایی شد دارای بیش از 12 هکتار وسعت بود که پس از آن به سبب نیاز کوره‌های آجرپزی به خاک مورد نیاز برای ساخت آجر به شدت آسیب دید و بخش‌های زیادی از آن پاکسازی شد. با گسترش شهر مرودشت و ساخت و سازهای شهری و سکونتی بخش‌های بیشتری از تپه نابود و برای همیشه از بین رفت به گونه‌ای که اکنون تنها نزدیک به یک هکتار از این تپه برجای مانده است. در بررسی سامنر اهمیت این تپه بیشتر به سبب دارا بودن لایه‌ها و مواد فرهنگی هزاره سوم تا اول پیش از میلاد بیان شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: