به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
محدودکردن بالاترین مقام در وزارتخانه ای مانند وزارت علوم برای یک طیف سیاسی تندرو و اصرار بر حضور افرادی با تفکری مشترک و البته ردشده از نگاه وکلای مردم در مجلس، چه سنخیتی با اعتدال و تدبیر دارد؟
"خیبرآنلاین" - ماجرای پرکش و قوس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولتی که شعار اعتدال و تدبیر را در بوق و کرنا کرده است، و انتخاب افرادی از یک طیف سیاسی با تفکرات خاص همچنان ادامه دارد و این درحالی است که این اتفاق ناخوشایند، قطعا به روند پرشتاب پیشرفت علمی که طی 10 سال قبل از این سرعت گرفته بود، خساراتی را وارد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، از ابتدای روی کارآمدن شیخ حسن روحانی، برخی محافل سیاسی معتقد بودند که تعدادی از اجزای تشکیل دهنده دولت وی، به صورت سهمیه بعضی اشخاص و جریان های خاص و بعضا افراطی برنامه ریزی شده است؛ مساله ای که البته از سوی رییس دولت یازدهم به شدت نفی شد اما فعالیت دولت یازدهم از ابتدا تاکنون در برخی حوزه ها حکایت دیگری دارد.

براساس این گزارش، نمونه دم دستی این مساله را می توان درباره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشاهده کرد؛ وزارتخانه ای که طی سال های قبل از این دولت، در کنار سایر ارکان دولتی و غیردولتی، تلاش موفقیت آمیز و قابل تقدیری پیرامون رند پرشتاب پیشرفت علمی کشور از خود به نمایش گذارده بودند اما طی یکسال و اندی گذشته، بیش از هر مساله ای، درگیر حواشی سیاسی و جناحی مدیریتی شده است.

از همان ابتدای کار دولت یازدهم و قبل از اعلام وزرای پیشنهادی، تحلیلگران سیاسی پیش بینی کرده بودند که در تقسیم سهمیه ها، وزارت علوم به طیف سیاسی تندرو و افراطی مدعی اصلاح طلبی رسیده است و اینک، افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی یا سرپرست معرفی و فعالیت داشته اند، این تحلیل را تقویت کرده است.

نخستین انتخاب روحانی برای وزارت علوم، میلی منفرد بود؛ فردی که طبق فیلم منتشرشده در صحن مجلس، در فتنه 88 حضور داشت. انتخاب چنین فردی از همان ابتدا با مخالفت نمایندگان ضدفتنه مجلس روبرو شد و آنان، بدون توجه به خطوط سیاسی، فتنه و عوامل دخیل در آن را به عنوان خط قرمز خود اعلام کرده و بر همین اساس، به مخالفت با میلی منفرد برخواستند. اگرچه برخی مسایل دیگر مانند برنامه ها و سوابق مدیریتی وی نیز مورد بحث نمایندگان بود اما وی، بیش از هر مساله ای، به جهت همان سابقه بد سیاسی، موفق به کسب اعتماد وکلای ملت نشد.

پس از میلی منفرد، توفیقی از سوی روحانی به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شد. این انتخاب عجیب در شرایطی صورت گرفت که در فیلم حضور میلی منفرد در فتنه، توفیقی مشغول سخنرانی بود!

روحانی با این انتخاب اثبات کرد که بنا دارد این وزارتخانه را در اختیار یک طیف سیاسی خاص و محدود و البته تندرو قرار دهد. به قول رییس دولت، از یمین و یسار پیغام رسید که اگر توفیقی نیز معرفی شود، موفق به کسب اعتماد نمایندگان نخواهد شد.

لذا، رضا فرجی دانا به عنوان دومین وزیر پیشنهادی معرفی گردید. او هم فردی اصلاح طلب بود اما نسبت به دو فرد مواضع رقیق تر و آرامتری داشت. نمایندگان به وی اعتماد کردند ولی عملکرد ضعیف مدیریتی 9 ماهه فرجی دانا و فعالیت وزرای در سایه ای که قبلا از سوی نمایندگان با عدم اقبال و اعتماد مواجه شده بودند، موجب استیضاح فرجی دانا شد.

روحانی، با اعلام اینکه دولت راه خود را ادامه می دهد، این بار محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین کرد. فردی که قبلا از سوی نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش با عدم اعتماد مواجه شده بود و در سمت بعدی که با حکم رییس دولت فعالیت داشت، به جهت بیماری قلبی، نامه استعفا نوشت.

نجفی نیز وابسته به طیف سیاسی مدعی اصلاح طلبی بود و سریال انتخاب افرادی با یک دیدگاه خاص بیانگر این نکته بود که شعار اعتدال، تنها در حد همان شعار باقی مانده بود و عزم دولت بر این قرار گرفته تا بزرگترین محیط علمی کشور را در اختیار یک جریان سیاسی مردود شده در امتحانات مختلف قرار دهد

اینک، شیخ حسن روحانی سومین وزیر پیشنهادی خود را برای وزارت علوم معرفی کرده و قرار است فردا (چهارشنبه) نیلی برای اعلام برنامه ها و کسب رای اعتماد به مجلس برود

انتخاب نیلی نیز دقیقا بر همان معیار و روال قبلی صورت گرفته با این تفاوت که وی، از سوابق مدیریتی به شدت کمتری نسبت به نفرات ردشده برخوردار است

نیلی، اصلاح طلبی است که بالاترین پست مدیریتی وی تاکنون سرپرستی چندماهه دانشگاه تهران بوده و در همین سرپرستی نیز هنوز موفق به جلب نظر اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی جهت ریاست قطعی دانشگاه نشده است

از او به عنوان مسئول برگزاری یک برنامه پرحاشیه در دانشگاه یاد می شود که طی آن، برخی فعالان در فتنه  88 مانند فائزه هاشمی نیز حضور داشتند.

گزارش های رسیده از مجلس نیز بیانگر این نکته است که مخالفان فرجی دانا، همان موضع را پیرامون نیلی نیز دارند اما در کنار این مساله، نکته حایز اهمیت و البته تعجب برانگیز این است که محدودکردن بالاترین مقام در وزارتخانه ای مانند وزارت علوم برای یک طیف سیاسی تندرو و اصرار بر حضور افرادی با تفکری مشترک و البته ردشده از نگاه وکلای مردم در مجلس، چه سنخیتی با اعتدال و تدبیر دارد؟

آیا این اصرار خارج از قاعده، در راستای همان تعامل بین قوا بود که از سوی روحانی شعارش داده شده بود؟ آیا نمی توان با یک انتخاب معقولانه و غیرجناحی و باندی، هم به تلطیف روابط میان قوا کمک کرد و هم، محیط علمی کشور را تحت تاثیر مسایل حاشیه ای سیاسی قرار نداد؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
5
7
شما در کینه و غرض ورزی بیشتر به ساکنان شکست خورده خیبر می مانید نه فاتحان خیبر
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
4
3
فرمودید بالاترین پست نیلی سرپرستی بوده میتوانیدبفرمایید سوابق دانشجو و زاهدی را .اصلا احمدی نژاد چقدر سابقه داشت.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
2
4
شیخ حسن باید امروز اگر می خواهد سقوط نکند دو چیز را مد نظر داشته باشد
۱ - قرآن
۲ - عترت
بلاشک امروز به برکت خون شهدا دست سید علی در دست امام مهدی است
خداوکیلی وقتی که سید علی خطوط قرمز و خیانت فتنه گرها و خباثت انگلیس را محکم بیان نموده ، آیا این درسته شیخ برود سراغ متشا بهات چند پهلو و چند تحریف ، خدا می دونه من با تمام جمیع الجهات فکر می کنم شیخ (...) است
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
رزمنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
1
0
خنده دار از همه , میگن (...) . اگر دست چین (...) نباشد, جبهه پایداری به ابدارخانه مجلس هم راه نمی دن . حالا دیگه ابش خورش هم پیدا شده ( فتنه 88) - خیر الامور اوسطها)
من در پست قبلی ام بخاطر درج نظرات مخالف تشکر کردم و بازهم تشکر
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
شيطون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
0
0
(...) اگر از غرور و تكبر زياد خود دست بر ندارد
و من من بيش از اندازه بكند قطعا دور بعدي نيست

اون زمان شماها به بهار اسلامي گير ميداديد الان كه ديگه
سر از تلفن با اوباما در آورديد فقط بيننده ايد
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: