به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش صادرات گاز مایع ایران به کشورهای اروپایی، اعلام کرد: صادرات تک محموله نفت خام ایران به برخی از کشورهای اروپایی آغاز شده است.

"خيبرآنلاين"- سید محسن قمصری درباره آخرین وضعیت صادرات گاز مایع ایران، گفت: در شرایط فعلی تمام مازاد تولید گاز مایع ایران به کشورهای مختلف صادر می شود و مشکلی در صادرات این محصول گازی به بازار جهانی وجود ندارد

به گزارش مهر، مدیر امور بین الملل شرکت نفت ایران در خصوص حجم صادرات گازمایع ایران، تصریح کرد: هم اکنون به طور متوسط ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تن گاز مایع به کشورهای مختلف صادر می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی در خصوص مهمترین مشتریان گاز مایع ایران در بازار جهانی، بیان کرد: کره جنوبی در کنار کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا از مهمترین مشتریان فعلی گاز مایع کشور به شمار می روند.

علی محمد بساق زاده هم اخیرا  با بیان اینکه از حدود پنج ماه گذشته تاکنون با انجام یکسری اقدامات محدودیت ها و موانع پیش روی صادرات گاز مایع ایران به طور کامل رفع شده است، گفته است: هم اکنون کشتی حمل گاز مایع به تعداد مناسب و با قیمت منطقی حمل دریایی این محصولات در دسترس است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه در طول سه ماه گذشته به دلیل افزایش حجم صادرات گاز مایع حتی موجودی مخازن و انبارهای ذخیره سازی به حداقل کاهش یافته است، اظهار کرده است: در حال حاضر حتی یک محموله فروش نرفته و یا مازاد در مخازن ذخیره سازی وجود ندارد.

این در حالی است که ایران سال گذشته به منظور حفظ و تثبیت صادرات گاز مایع (ال.پی.جی) به مشتریان آسیایی در شرایط تحریم، ۱۲ کشتی نو و یا دست دوم حمل گاز مایع توسط بخش خصوصی خریداری کرد که این کشتی‌ها وارد ناوگان دریایی نفت و گاز کشور شدند.

 جزئیات تازه از صادرات نفت ایران به اروپا

قمصری همچنین در پاسخ به سئوال دیگري  مبنی بر آغاز صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی به استثنای فروش نفت به شرکت انی ایتالیا، توضیح داد: در حال حاضر فروش نفت ایران به  صورت تک محموله و به میزان کم به کشورهای اروپایی آغاز شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین هفته جاری در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: هم اکنون بازار مدیترانه و کشورهای جنوب اروپا از مهمترین مشتریان نفتی کشور بوده که به صورت تک محموله طلای سیاه به این کشورها تحویل داده می شود.

سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیشتر با تائید تحویل نخستین محموله نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا، اعلام کرده بود: ایران مشکلی در فروش نفت به این شرکت ایتالیایی بر اساس توافق‌های قراردادی ندارد.

تحویل طلای سیاه ایران به غول نفتی ایتالیایی ها در حالی از سرگرفته شده است که پیشتر انی ایتالیا از تحریم‌های نفتی و گازی ایران توسط اتحادیه اروپا معاف شده است.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت پائیز سال گذشته پس از به پایان رسیدن یکصد و شصت و چهارمین اجلاس اوپک با پائولو اسکرونی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) دیدار و گفتگو کرد.

اسکرونی پس از دیدار یک ساعته با زنگنه با تاکید بر اینکه ما از فرصت ۶ ماه آینده برای شناسایی فرصت‌های منافع مشترک استفاده خواهیم کرد، تاکید کرده بود: البته آغاز همکاری‌های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم‌ها هستند، اما انی امیدوار است که آنها به زودی رفع ‌شوند.

در طول دو سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی نفت و گاز در پالایشگاه‌های شازند، فجرجم و لاوان ظرفیت تولید گازمایع ایران از پنج به حدود ۶۵۰۰ تن افزایش یافت و عملا همزمان با خودکفایی و توقف واردات گازمایع، ایران به یکی از کشورهای صادرکننده این محصول گازی تبدیل شد.

از این رو از اواسط سال گذشته تاکنون چندین محموله گاز مایع ایران به خریدارانی از کره جنوبی، چین و چندین کشور جنوب شرقی آسیا تحویل شده است ضمن آنکه ایران به منظور تثبیت بازارهای صادرات گازمایع خود ترانزیت این محصولات گازی از کشورهای حاشیه دریای خزر به ویزه ترکمنستان و حتی عراق را متوقف کرد.

با این وجود یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی ایران برای صادرات پایدار گاز مایع با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و به ویژه افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، در اختیار نداشتن کشتی‌های حمل گاز مایع بود.

از این رو با توجه به محدودیت‌های حمل و نقل دریایی گاز مایع ایران به مقصد کشورهای مختلف آسیایی، خرید کشتی‌های حمل گاز مایع نو و دست دوم در دستور کار ایران قرار گرفت.

انی ایتالیا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی قصد داشت فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین و طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی هم با ایران مشارکت کند و حتی توافق‌های اولیه برای توسعه همکاری‌های گازی در حوزه تجارت گاز با این شرکت انجام شده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: