به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
"خیبرآنلاین" - شامگاه شنبه، دومین جلسه متوالی شورایعالی فضای مجازی پس از ماهها وقفه، برگزار شد اما نحوه برگزاری این جلسات و خروجی اعلام شده از آن، موجب تعجب و انتقاد آگاهان به فضای مجازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، به همین منظور خبرنگار ما با یکی از اعضای حقیقی شورایعالی فضای مجازی گفت و گویی ترتیب داد که البته وی، به جهت پاره ای فشارها، به سختی تن به این مصاحبه داد.

علیرضا شاه میرزایی در پاسخ به این سوال که چرا شورایعالی فضای مجازی در حال حاضر از اثرگذاری که باید داشته باشد، فاصله دارد؟ گفت: از نظر من شورایعالی فضای مجازی  هنوز به اثرگذاری خود نرسیده است , در حد رفع تکلیف، موضوعات مطرح می شود.

وی ادامه داد: اگر مهمترین موضوعات اینترنت و فضای مجازی کشور را مرور کنیم میبینیم که شورا تاثیری بر روند تصمیم گیریها نداشته است و این یعنی تعطیلی عملی این شورا.

عضو شورایعالی فضای مجازی در مواجهه با این پرسش که آیا شبکه ملی اطلاعات روند صحیحی دارد یا نه؟ گفت: من تفاوتی بین اینترنت جهانی و آنچه اکنون به عنوان شبکه ملی اطلاعات مطرح شده است نمیبینم. چون اینترنت که از آسمان وارد خانه های مردم نمی شود و هنوز اینترنت ماهواره ای اقتصادی نشده است. اینترنت جهانی هم بر بستر همین شبکه داخلی توزیع میشود لذا باید روشن کنیم که منظور ما از شبکه ملی اطلاعات چیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما اینست که شبکه ملی اطلاعات باید اینترانت باشد اینگونه پاسخ داد: هیچ لزومی ندارد که ما شبکه ملی اطلاعات را اینترانت بدانیم؛ اینترانت یکی از روش های پیاده سازی بود که دولت قبل دنبال میکرد و اشکال هم داشت. این شبکه میتواند کاملا اینترنت باشد ولی اینترنتی تحت حاکمیت کشور. دقیقا مثل صنعت نفت که از وقتی ملی شده است، ماهیت خود را حفظ کرده اما تحت حاکمیت ملی قرار دارد.

شاه میرزایی در توضیح شبکه ملی اطلاعات و تفاوت آن با اینترانت توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات یعنی شبکه ای که دیتاسنتر آن در داخل باشد یا اگر خارج است تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران باشد همچنین مسیریابی آن، DNS  آن، مدیریت IP آن، CDN آن و شرکتهای سرویس دهنده آن همه تحت حاکمیت ملی صورت بگیرد. به این مساله، شبکه ملی اطلاعات می گویند که همان پروتکل اینترنت را دارد. با این تعریف، اینترانت تنها یک روش است که البته نمیتوان آن را به زور به شرکتها تحمیل کرد چون کار استانداردی نیست. اینترانت معمولا برای کارهای داخل ادارات و سازمانها طراحی شده و نمی توان آن را به صورت پابلیک در گستره کشوری تعریف کرد.

عضو شورایعالی فضای مجازی تصریح کرد: اصرار بر قراردادن کلمه اینترانت بعد از شبکه ملی اطلاعات اشتباه است و حتی در حکم حضرت آقا، ایشان به اینترنت ملی اشاره کرده اند.

از علیرضا شاه میرزایی سوال شد که چرا جلسات اخیر شورایعالی فضای مجازی (به عنوان یک نهاد بالادستی) مصوبه اعلام شده ای ندارد؟ اینگونه پاسخ داد: ماهم دوست داریم این جلسات مصوبه داشته باشد اما این چرایی که شما مطرح کردید را باید از دبیر شورا بپرسید. به نظر من مساله ریشه‌ای‌تر از  نحوه تشکیل جلسه شورا است. ابتدا باید اعتقاد به کار شورایی باشد و برای رفع تکلیف کاری صورت نگیرد. در حقیقت، کار شورایی همانگونه که اسمش پیداست، باید با تبادل نظر جمعی صورت بگیرد اما اگر کسی بخواهد تنها آن چیزی خروجی جلسه باشد که مدنظر خودش است دیگر کار شورایی اتفاق نخواهد افتاد..

وی پیرامون فیلترینگ هوشمندی که به تازگی از سوی برخی مسئولان مربوطه اعلام شده، نیز گفت: اگر معنای فیلترینگ هوشمند این باشد که تک تک عکس ها و فیلم ها و محتوای منتشرشده در اینترنت مورد بررسی قرار بگیرد، که این اصلا شدنی نیست. حالا باید دید مفهوم هوشمندی که آقایان اعلام کرده اند، چیست!

شاه میرزایی در پاسخ به این سوال که معنی صحیح فیلترینگ هوشمند چیست؟ پیشنهاد داد: مثلا فیلترینگ میتواند به سطوح غیرمتمرکز برود و در لایه های دسترسی انجام شود. یا میتوان بر احراز هویت کاربر تاکید کرد که همین مساله، بسیاری از مسایل را تحت کنترل خود خواهد آورد. ضمن اینکه اصل ماجرای شبکه ملی اطلاعات این بوده است که سرویس ها داخلی شود و این نکته در حال حاضر فراموش شده است. الآن  افزایش پهنای باند را به عنوان شبکه ملی اطلاعات جا می زنند و بعضی هم از سر نادانستن، مدام درحال تشویق و تشکر هستند و نمی دانند که اینکه ظرفیت شبکه بالا رفته است ربطی به ملی شدن شبکه ندارد. اگر شبکه ملی اطلاعات درست فهمیده و اجرا شود و سرویسها داخلی شود، نیازی به این همه فیلترینگ نخواهد بود.

علیرضا شاه میرزایی در پایان، پیرامون چرایی به انحراف کشاندن شبکه ملی اطلاعات نیز اظهار داشت. این سوال را باید از رییس پروژه شبکه ملی اطلاعات بپرسید. من شخصا در جلسات شنیدم که برخی از آقایان، مفهومی که از شبکه ملی اطلاعات دارند، همان توسعه زیرساختهای داخلی است و متاسفانه این زیرساختها عمدتا درخدمت اینترنت جهانی قرار میگیرد. اینکه توسعه زیرساختهای اینترنت جهانی را به نام شبکه ملی اطلاعات جا بزنند و به پیش برند کار صحیحی نیست.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
3
1
تا سایه ی فتنه گران به ریاست ............ وجود داشته باشد آب خوردن هم مثل زهر مار خوردن است
یکسال دولتی با شعارهایی زیبا هنوز نتوانسته وزیری برای هویت اسلامی انتخاب کند
ودهها مورد کلیدی دیگر که فقط وفقط ماموریت تشان شستشوی مغزهاست از اسلامی که امام خمینی معرفی کرد اسلامی که مورد نظر امام حسین بود
خلاصه اینترنت با این وضع در دست شیاطین و وابستگانشان جهت از بین بردن مخالفان اسراییل است
درست ایران با اسراییل ارتباطی ندارد اما فکر اسراییلی در بین (...) زیاد است
مصونیت های بعد از خدمت را بردارید
امام خمینی فرمود اگر خمینی هم اشتباه کرد باید ............
اما حالا وقتی می بینی تا نتیجه ها و ندیده ها هم مصونیت پیدا می کنند پس لزومی ندارد دنبال پیاده شدندستورات ناب اسلامی باشند
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: