به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۲
سوم آذر امسال، به جای اعلام نابخردانه جشنی بی معنا و عجیب، باید روز تامل و عبرت آموزی از آن چیزی باشد که در سبک زندگی علوی شاهد آن بوده ایم
"خیبرآنلاین" - روز 3 آذرماه سال جاری مقارن شده است با اول ماه صفر، روز وقوع جنگ صفین و نبرد امیرالمومنین، امام علی(ع) با قاسطین در سال 37 هجری قمری.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، آنگونه که در کلام امیرالمومنین(ع) و قبلتر از امیر کلام، در فرموده پیامبر اعظم(ص) آمده، مهمترین دشمنان امام علی(ع) تحت عنوان 3 گروه شناخته می شدند: ناکثین، قاسطین و مارقین.

ناکثین را پیمان شکنان و نقض کنندگان عهد تشکیل می دادند، قاسطین متشکل از خروج کنندگان از عدل و عدالت بودند و شامل جماعتی می شدند که بر سر احقاق حق مانع می تراشیدند و مارقین به کسانی اطلاق می شد که در طول مسیر، از ادامه راه باز می ماندند یا خارج می شدند.

با این تعریف کوتاه، مشخص می شود که جنگ صفین که به نبرد با قاسطین معروف شد، میان امیرالمومنین، امام علی(ع) معیار برپاکننده حق و عدالت، با جریان قاسطین به رهبری معاویه بن ایوسفیان با عیار عدالت گریزی و تجمل گرایی و ایجاد مانع جهت احقاق حق در گرفت.

با توجه به وضعیتی که امروزه در آن به سر می بریم، مطالعه ای کوتاه از آنچه که میان مولانا امام علی(ع) با جریان قاسطین گذشت، می تواند راهگشای بسیاری از مسایل باشد.

آن حضرت، در جریان حکومت کوتاه اما پربارشان، به اصل دوری از تجملات و تشریفات برای خود و زعامداران حکومت اسلامی توجه و اصرار ویژه داشتند و این ساده زیستی حاکم اسلامی، درحالی بود که شام آن زمان، تحت قدرت معاویه بن ابوسفیانی بود که یکی از مهمترین خصوصیاتش اشرافیگری و زندگی شاهانه و تجمل گرایانه بود.

پس از برخوردهای متکبرانه و زیاده خواهانه معاویه با درخواست های مولی الموحدین و سر باز زدن از منویات آن امام یگانه، نهایتا تنها راه چاره جهت برقراری احکام اسلامی در قلمرو تحت لوای پرچم رسول الله(ص)، نبردی بود که در منطقه صفین در گرفت.

نکته جالب اینجاست که برای نبرد، سپاه معاویه زودتر از لشگریان اسلام به منطقه رسید و بر آب آن دیار، مسلط شد. زمانی که مسلمانان به صفین رسیدند، از سوی دشمن بدذات دچار تحریم آبی شدند و طبق دستور معاویه، راه رسیدن به آب بر سپاه مولا مسدود شد.

آنجا بود که با خطبه حضرت، دلیرمردان سپاهش به صف دشمن زدند و با تارومار کردن لشکر شامات، نه تنها بر آب مسلط شدند، بلکه اولین ضرب شست را در نبرد به حریف وارد نمودند.

باز هم در این مقطع زمان، اتفاق جالب و البته درس آموزی شکل می گیرد و آن، مهربانی امام خوبیها حتی به دشمنانش بود. حضرت دستور داد تا راه آب برای دشمن باز باشد.

تا روز اول صفر، پیک های مختلفی از سوی طرفین جنگ به سمت یکدیگر در رفت و آمد بودند و فاتح خیبر، تلاش می کرد تا حتی المقدور، بدون درگرفتن نبرد نظامی، حریف را به پذیرش احکام اسلامی و برپایی عدالت و به رسمیت شناساندن حقوق مسلمین مجاب نماید اما لجاجت، کینه ورزی، زیاده خواهی و خوی استکباری و اشرافیگری معاویه بر تدبیر وی غلبه کرد و نهایتا شد آنچه که همگان می دانند.

و البته شرح جنگ صفین و آنچه که بر سپاه اسلام و کفر گذشت، خارج از حوصله این نوشتار است و علاقه مندان می توانند به کتب تاریخ اسلام و امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایند.

3 آذر امسال روز جنگ با قاسطین است

***

اینک، سالروز وقوع جنگ صفین با قاسطین تقارن تامل برانگیزی پیدا کرده است با روز خبرساز 3 آذر. روزی که برای ایرانیان آزادیخواه و استقلال طلب، یکی از تلخ ترین روزهای تاریخی به حساب می آید. روز اعلام توافقی که بی شک، بخش قابل توجهی از حقوق ملت ایران براساس آن نادیده گرفته شده و زیاده خواهی، مبارزه با عدالت و مانع تراشی برای احقاق حقوق امت اسلامی بر بسیاری از مسایل نشات گرفته از آن توافق ضعیف، سایه افکند.

سوم آذر امسال، به جای اعلام نابخردانه جشنی بی معنا و عجیب، باید روز تامل و عبرت آموزی از آن چیزی باشد که در سبک زندگی علوی شاهد آن بوده ایم. ایستادن در برابر زیاده خواهی ها و مقاومت مقابل کسانی که می خواهند بر سر احقاق حقوق مانع شوند.

معروف است که حق گرفتنی است نه دادنی، اگر غیر از این بود، وقتی سپاه مولانا امام علی(ع) در تحریم آب دشمن قرار گرفت، می ایستاد و تا مدتها با دشمن مذاکره می کرد. اما حضرتش، دشمن را می شناخت  و هدفش را برای آن تحریم خوانده بود؛ اینچنین بود که به جای خنده بر روی دشمن، دستور به فشردن دندانها داد و بر بازپس گیری حق مسلمین، فرمان صادر کرد.

دشمن، دشمن است؛ وقتی عجز حریفش را ببیند و بنگرد که طرف مقابل، با حالت بیماری و ترس و اعلام نداری و ناتوانی پای در عرصه نهاده، به خود غره می شود و مانند رفتار یکسال گذشته آمریکا با مردم ایران، روی به تحقیر و تهدید می آورد و تلاش می کند تا حقوق مسلم یک ملت را ظالمانه تحت تصرف خود در آورد و برای بازپس دهی بخش کوچکی از آنچه که قبلا ربوده، شرط و شروطی تعیین کند که با استقلال، عزت و غرور یک کشور سر و کار دارد.

سوم آذر، روز جشن نیست، روز آغاز نبرد با قاسطین است؛ دقیقا همانند آنچه که مولانا امیرالمومنین، امام علی(ع) انجام دادند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
1
1
به جای (...) سیب بخور
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: