به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ستاره آرژانتینی بارسلونا عنوان کرد فوتبال پیچیده است و هر اتفاقی ممکن است در آن بیفتد؛ از جمله رفتن او از بارسلونا.
"خیبرآنلاین" -  لیونل مسی درباره موضوعات مختلفی به صحبت پرداخت. او در این گفت‌وگو به ناراحتی پس از فینال جام‌جهانی 2014 و تعجب از منتقدانش پرداخت.

به گزارش ایسنا،نمی‌دانم واقعا آسان است یا سخت. فکر می‌کنم هیچکدام. من هم مثل بقیه افرادم. از خدا تشکر می‌کنم که مهارت فوتبال را به من اعطا کرد. این همان چیزی که دوست دارم. به زمین مسابقه بروم و فوتبال بازی کنم. فکر نمی‌کنم فرقی با فوتبالیست‌ها داشته باشم.

ولی شما زندگی طبیعی ندارید. هر جا که می‌روید بلافاصله آنجا جمعیت جمع می‌شود.

بله. ولی تلاش می‌کنم زندگی‌ام طبیعی باشد. چیزی که خیلی برایم اهمیت دارد که همسر و فرزندم از این شرایط اذیت نشوند. از این که پدر هستم لذت می‌برم. اکنون که پسرم تیاگو دو ساله شده، زندگی‌مان خیلی بهتر از قبل شده است.

تیاگو الان می‌داند که پدرش چه کسی است و مردم همه جا اسم پدرش را صدا می‌زنند؟

نه. تیاگو هنوز چیز زیادی درباره من نمی‌داند. او هنوز خیلی کوچک است و تازه یاد گرفته راه برود و چیزهای ساده‌ای را می‌فهمد و هنوز هیچ چیز درباره فوتبال و این طور مسائل نمی‌داند.

چرا شما که این همه تحت فشار قرار دارید اصلا در زمین مسابقه عصبانی نمی‌شوید؟

همیشه یکی از دلایل موفقیت این است که در سخت‌ترین شرایط بر خودتان مسلط باشید و بهترین تصمیم را بگیرید. در طول 90 دقیقه‌ یک مسابقه بعضی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که خیلی فشار روی ما زیاد می‌کند ولی مهم‌ترین چیزی که پدرم به من آموخت این بود که هیچ وقت در زمین عصبانی نشوم و همیشه به دنبال بهترین راه حل باشم.

از جام‌جهانی برزیل و شکست در فینال این رقابت‌ها بگویید.

خاطره شکست در فینال جام جهانی به هیچ وجه از ذهنم پاک نخواهد شد. درست است که این جام برای ما به پایان رسید و ما توانستیم پس از سال‌ها به فینال راه یابیم ولی شکست در فینال جام‌جهانی آنقدر دردناک است که اصلا نمی‌توان درباره آن صحبتی کرد. بیاید این موضوع را فراموش کنیم. ما جام‌جهانی خوبی را پشت سر گذاشتیم و به خوبی توانستیم به فینال برسیم اما به یک باره همه چیز برای ما تغییر کرد.

شاید بیشترین کسی که در تیم ملی آرژانتین از شکست در فینال جام‌جهانی ضرر کرد شما بودید. نظرتان در این باره چیست؟

همه ما در تیم ملی آرژانتین به یک اندازه ناراحت شدیم. ما در فینال فرصت‌های خیلی خوبی برای گلزنی و کسب عنوان قهرمانی داشتیم اما متاسفانه توپ‌هایمان وارد دروازه نشد و آلمان روی یک موقعیت توانست دروازه‌مان را باز کند. متاسفانه در حساس‌ترین دقایق مسابقه ندانستیم چطور بازی کنیم. آن دقایق خیلی زجرآور بود. فقط دوست داشتم خیلی زود تمام شود. در آن لحظات خیلی به مردم آرژانتین فکر می‌کردم و این که چه حس و حالی دارند.

ارزیابی خودتان از جام جهانی برزیل چیست؟

سابیا تیم خوبی را برای جام‌جهانی فراهم کرد که برای قهرمانی به برزیل رفته بود. در گروه خوبی قرار گرفتیم و از همان ابتدا فقط به قهرمانی فکر می‌کردیم. متاسفانه چیزی که خیلی از مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که آرژانتین در طول برگزاری جام جهانی بسیار بدشانس بود و چند بازیکن خود را به دلیل مصدومیت از دست داد. ما آگوئرو و دی‌ماریا را در حساس‌ترین بازی‌ها به همراه خود نداشتیم و به همین خاطر تغییر تاکتیک دادیم. البته نتوانستیم خودمان را با تاکتیک جدید وفق دهیم. ما در سیستم‌ جدید که دی‌ماریا و آگوئرو نبودند فرصت‌های گلزنی کمی را ایجاد کردیم؛ در حالی که قبل از آن در مرحله گروهی جام جهانی در هر سه بازی فرصت زیادی برای گل زدن داشتیم. این تغییر تاکتیک و مصدوم شدن بازیکنان اصلی‌مان باعث افت ما شد و مانع شد تا نتوانیم به عنوان قهرمانی دست یابیم. این تیم را تمجید می‌کنم. ما خیلی در برزیل خوب بودیم.

به نظر می‌رسد آرژانتین در برزیل خیلی به شما وابسته بود. نظرتان چیست؟

فکر نمی‌کنم آرژانتین خیلی به من وابسته بود. فقط تلاش کردم تا موقعیت‌هایی که هم‌تیمی‌هایم در اختیارم قرار می‌دهند را به گل تبدیل کنم.

شما بهترین بازیکن جام‌جهانی شدید ولی خیلی‌ها از این تصمیم فیفا انتقاد و عنوان کردند که شما شایسته این عنوان نبودید؟ نظرتان در این باره چیست؟

این انتقادات را اصلا قبول ندارم. اگر من یک گل در فینال به ثمر می‌رساندم همه می‌گفتند که مسی چه جام جهانی فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت. در تمام بازی‌های آرژانتین تلاش کردم تا بهترین بازی‌هایم را نشان دهم. فقط در دو بازی خوب نبودم. در نیمه نهایی و فینال نتوانستم مثل بازی‌های قبل باشم و این را قبول دارم، ولی اگر یک گل در این دو بازی می‌زدم همه چیز فرق می‌کرد و همه از من تمجید می‌کردند. به انتقادات عادت کرده‌ام و اصلا ناراحت نمی‌شوم. طبیعی است که هر کسی نظرش را بگوید. من هم کار خودم را می‌کنم تا بتوانم بهتر از قبل شوم.

نظرتان درباره خراردو مارتینو چیست؟

بهترین گزینه برای جانشینی سابیا، خراردو مارتینو بود. او تیم ما را به خوبی می‌شناسد و سابقه حضور در جام جهانی را نیز دارد. مارتینو از وقتی که به تیم ما اضافه شده است، رابطه خوبی با سایر بازیکنان پیدا کرده و کاری کرده که همه خاطره تلخ فینال جام جهانی را فراموش کنیم. ما اهداف بزرگی را با مارتینو دنبال می‌کنیم که اولین قدم قهرمانی در کوپا آمریکا است که سال آینده برگزار خواهد شد. سابیا چرخه خوبی را در فوتبال آرژانتین ایجاد و نتایج خوبی را هم کسب کرد و با کارنامه‌ای خوب نیمکت آرژانتین را به مارتینو سپرد. ما در آرژانتین یک گروه هستیم.

هدف‌تان در کوپا آمریکا چیست؟

مدت‌هاست که در این جام قهرمان نشدیم و باید نشان دهیم که تیم مدعی هستیم. آخرین بار در سال 1993 با هدایت باسیله توانستیم قهرمان شویم. من در فینال 2007 و 2011 بودم ولی در هر دو بازی شکست خوردیم. خیلی انگیزه داریم تا سال آینده در کوپا آمریکا به قهرمانی برسیم.

در بعضی از بازی‌های آرژانتین به نظر می‌رسد در زمین ناراحت هستید؟ توضیح خودتان درباره این موضوع چیست؟

این‌ها فقط گمانه‌زنی رسانه‌هاست. در هر پستی که بازی کنم، خوشحالم. در حال حاضر در سیستم‌ جدید مارتینو به عنوان مهاجم کناری فعالیت می‌کنم، در حالی که در سیستم‌ سابیا مهاجم نوک بودم. فرقی نمی‌کند که کجا بازی کنم. مهم این است که بتوانم تاثیرگذار باشم و تیمم را به پیروزی برسانم. هیچ وقت از بازی کردن برای آرژانتین ناراحت نشدم و تمام بازی‌هایی که با پیراهن آرژانتین انجام داده‌ام، برایم خاطره‌انگیز است.

آیا شما تاثیری در بازگشت کارلوس توس به تیم ملی آرژانتین داشتید؟

نه. به هیچ وجه. وظیفه ندارم که درباره چنین موضوعاتی تصمیم بگیرم. تیم مربی دارد و هر وقت که صلاح بداند بازیکنی را به تیم دعوت می‌کند یا خط می‌زند. قبلا با توس در بازی‌های زیادی بودم. او مهاجم بسیار خوبی است. بازگشت او خیلی به سود ماست. او این فصل در تیم باشگاهی خیلی خوب بود و امیدوارم که همین روند را در تیم ملی هم داشته باشد. ما بازیکنان خیلی خوبی در تیم ملی داریم که توس یکی از آنهاست. او برای بازگشت به آرژانتین جنگید و خودش همه را قانع کرد تا به تیم ملی بازگردد. نه من و نه هیچکس دیگر تاثیری برای بازگشت او به تیم ملی نداشتیم.

از شرایط‌تان در بارسلونا بگویید. جایی که سال‌هاست در این تیم بازی می‌کنید.

بارسلونا باشگاه بزرگی است و وقتی دو باخت پشت سر هم متحمل می‌شوید همه می‌گویند که دنیا تمام شده. این به بزرگی ما برمی‌گردد. در حال حاضر مربی جدیدی (لوئیس انریکه) به تیم اضافه شده است که طرز فکر جدیدی دارد و زمان می‌برد تا ایده‌های انریکه در تیم بارسلونا جا بیافتد. امسال بازیکنان خوبی در تیم داریم و به نظر من آن طور که رسانه‌ها می‌گویند شرایطمان بد نیست. فصل گذشته در هفته‌ پایانی لیگ را از دست دادیم و امسال تلاش خواهیم کرد تا هر طور که شده به قهرمانی در لیگا برسیم.

به نظر می‌رسد در بارسلونا دچار افت شده‌اید. آیا این انتقادات را قبول دارید؟

از سال گذشته انتقادات از من خیلی بیشتر شد و وقتی تیم نتیجه‌ نمی‌گیرد همه من را مقصر می‌دانند ولی وقتی در یک بازی به پیروزی می‌رسیم همه انتقادها را فراموش می‌کنند. وقتی در بیرون گود هستی به خوبی می‌توانی همه چیز را ببینی و انتقاد کنی ولی وقتی از نزدیک شرایط را ببینی می‌فهمی که چنین مسائل و صحبت‌هایی درست نیست.

آیا قصد دارید هم‌چنان در بارسلونا بمانید؟

تنها به شرایط فعلی‌ام فکر و در حال زندگی می‌کنم. امیدوارم بتوانم سال خوبی را با بارسلونا داشته باشم و بتوانیم به قهرمانی برسیم. هیچ وقت در فوتبال نمی‌شود درباره آینده صحبت کرد. فوتبال خیلی فراز و نشیب دارد. ممکن است یک روز من از بارسلونا بروم. شاید هم شرایطی رخ دهد که برای همیشه در این تیم بمانم. بارها گفته‌ام که اگر تصمیم من باشد حاضرم تا آخر فوتبالم در بارسلونا بمانم ولی من تنها تصمیم نمی‌گیرم و خیلی مسائل هستند که باید آنها را در نظر گرفت. فوتبال سال به سال در حال تغییر و بسیار پیچیده شده است. اصلا نمی‌توان به این فکر کرد که چند سال دیگر قرار است کجا فوتبال بازی کنم.

شما در سال‌های اخیر رقابت‌های زیادی با کریستیانو رونالدو داشتید نظرتان درباره این رقابت چیست؟

برای من و رونالدو مهم این است که تیم‌مان موفق باشد. رقابت ما در نهایت منجر به پیروزی یا شکست تیم‌مان می‌شود و من با او هیچ رقابت شخصی ندارم و این تیم‌هایمان هستند که با هم رقابت دارند. تا زمانی که تیمم قهرمان نشود، من هم تاثیری نداشتم و طبیعتا وقتی تیمم به قهرمانی برسد، آن زمان بازیکن موثری هستم. من بدون موفقیت تیم نمی‌توانم با کسی رقابت کنم. رقابت من و رونالدو فقط به زمین فوتبال برمی‌گردد و خارج از آن هیچ رقابتی با هم نداریم.

لیونل مسی رشد کرده ولی رفتارش هیچ تغییری نکرده است. چه توضیحی برای این مساله دارید؟

زندگی من فقط به فوتبال ختم می‌شود و من روز به روز تلاش می‌کنم که بتوانم پیشرفت کنم و بهتر شوم. قرار نیست در همه مسائل وارد شوم و تغییر کنم. فقط به فوتبال فکر می‌کنم تا این که بتوانم همیشه برای تیمم موثر باشم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: