به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
در قسمت دوم "خط به خط با دیوار کج" به بخش نخست عناصر گام اول در متن توافق ضعیف ژنو که به اقدام های داوطلبانه(!؟) ایران اختصاص دارد، پرداخته می شود
"خیبرآنلاین" - در قسمت نخست "خط به خط با دیوار کج"، به بخش مقدمه توافق ضعیف ژنو (برنامه مشترک اقدام) پرداخته شد و بیان گردید که وجود عبارات مبهم، گنگ و سوال برانگیز در متن آن توافق و عدم اشاره صریح به تعهدات حریف غربی و البته، همزمان با آن، توجه به جزیی ترین مسایل پیرامون تعهدات داوطلبانه(!؟) ایران موجب شده تا فرصت زیاده خواهی ها برای این روزهای آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای به آنان هدیه شود.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در قسمت دوم "خط به خط با دیوار کج" به بخش نخست عناصر گام اول در متن توافق ضعیف ژنو که به اقدام های داوطلبانه(!؟) ایران اختصاص دارد، پرداخته می شود با این توضیح مجدد که قسمت های بنفش‌رنگ مربوط به متن توافق است که در ادامه آن تحلیل مختصری درج شده است.

دقت در متن "برنامه مشترک اقدام" بیانگر این نکته است که اگر شتاب زدگی جهت اعلام توافق ضعیف ژنو برای تحقق وعده 100 روزه و عملی نشده شیخ حسن روحانی جهت تحول اقتصادی در میان نبود و تیم مذاکره کننده با تامل، صبر، اخذ نظر کارشناسان مختلف فنی و حقوقی و دیپلماتیک و با رعایت خطوط قرمز و منافع ملی کشور به توافقی بهتر از این دست می یافت، قطعا امروزه در ژنو، نیویورک، مسقط و وین اینگونه در بن بست قرار نمی گرفت.

- "گام اول دارای دوره زمانی ۶ ماه خواهد بود و با توافق طرفین قابل تمدید است".
عبارت فوق، اولین جمله در بخش عناصر گام اول متن "برنامه مشترک اقدام" است. جمله ای که با ابهامی برطرف نشدنی به پایان رسیده است. تمدید گام اول که زمان نخست آن 6 ماه بوده است اما برای پایان آن، هرگز زمانی اعلام نشده و نخواهد شد. در واقع، حریف عهدشکن آمریکایی مطمئنا از این گام قدمی به جلو نخواهد گذارد مگر اینکه تمام نگرانی هایش (که بخش اعظم آنها به مسایل غیرهسته ای مربوط می شود) مرتفع شود. نگرانی هایی که نهایتا به آرزوی محال و دست نیافتنی آنها یعنی اسقاط انقلاب اسلامی و یا انقلابی که در خدمت اهداف آمریکا باشد، ختم خواهد شد.
بدین ترتیب، عدم درج زمان نهایی برای گام اول و بازگذاشتن مدت تمدید آن تا هر زمان که طرفین(!) نیاز دانستند، یکی از مهمترین نقاط ضعف "برنامه مشترک اقدام" بوده است.

در توافق ژنو ایران را

-
"ایران انجام اقدام­های داوطلبانه زیر را متعهد می گردد:
* از اورانیوم موجود غنی ­شده تا ۲۰ درصد، نیمی را به­ صورت اکسید ۲۰ درصد برای ساخت سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران نگهداری ­کند. بقیه UF6 با غنای ۲۰ درصد را به مواد کمتر از ۵ درصد رقیق نماید. عدم ایجاد خط تبدیل مجدد.
* ایران اعلام می­ کند برای این دوره ۶ ماهه، اورانیوم را بیشتر از ۵ درصد غنی­ سازی نخواهد کرد.
* ایران اعلام می ­کند که هیچ پیشرفت بیشتری در فعالیت­های خود در تأسیسات غنی سازی سوخت نطنز۱، فردو۲ یا راکتور اراک۳ (که با نام IR40 توسط آژانس شناخته می­ شود) انجام نخواهد داد.
* هنگامیکه خط تبدیل UF6 غنی­ شده تا ۵ درصد به UO2 آماده گردید، ایران تصمیم گرفته است مواد UF6 جدیداً غنی­ شده تا سطح ۵ درصد طی دوره شش ماهه را به اکسید تبدیل کند، همان­گونه که در برنامه عملیاتی­ کردن تأسیسات تبدیل، به آژانس بین­ المللی انرژی اتمی اعلام کرده ­است.
* عدم محل­های جدید برای غنی ­سازی .
* ایران کارهای تحقیق و توسعه تحت پادمان خود شامل کارهای تحقیق و توسعه جاری غنی­ سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی ­شده صورت نمی­ گیرد، ادامه خواهد داد.
* عدم بازفرآوری یا ساخت تأسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشد
."
جلوگیری از پیشرفت علمی و فنی در فناوری هسته ای و دکوری شدن این صنعت پس از سال ها زحمات شبانه روزی دانشمندان و نخبگان کشورمان که بعضی از آنان نهایتا مزد جهاد خود را با شهادت به دست تروریست های دست پرورده آمریکا و اسراییل دریافت کردند، در متن بالا که تحت عنوان اقدام های داوطلبانه ایران(!؟) ذکر شده، به خوبی قابل لمس است.
خواندن متن فوق به تنهایی حس شکستن غرور و عظمت را برای یک ملت به ارمغان می آورد و نیازی به داشتن دانش فنی هسته ای نیست. اینکه داشته های یک ملت به صورت داوطلبانه، یک به یک از دست برود و بازهم داوطلبانه اعلام شود که در برنامه های علمی هسته ای، هیچ پیشرفتی انجام نخواهد شد، چه معنایی می تواند داشته باشد؟
وقتی حریف شیطان صفت ما در مذاکرات، در همان گام نخست و توافق موقت، این همه امتیاز را از آن خود می کند، آیا به او نباید حق داد که در مذاکرات بعدی (مذاکرات جاری) سطح توقع و زیاده خواهی اش را بالا و بالاتر ببرد؟!

- "نظارت­ های افزایش یافته:

 * ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین ­المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات درباره طرح­های ایران برای تأسیسات هسته ­ای، تشریح هر ساختمان در هر ساختگاه هسته­ ای، تشریح میزان فعالیت برای هر مکانی که فعالیت­های هسته ­ای مشخص دارد، اطلاعات درباره معادن و کارخانه های تولید اورانیوم و اطلاعات درباره مواد چشمه پرتوزا. این اطلاعات در طی ۳ ماه از تصویب این اقدامات ارائه خواهد شد.
* تحویل پرسش­نامه به­ روز شده راکتور اراک، که توسط آژانس با نام IR40 شناخته می­شود، به آژانس.
* اتخاذ گام­هایی برای توافق با آژانس بین­ المللی انرژی اتمی برای انعقاد رهیافت پادمان درباره راکتور اراک، که توسط آژانس با نام IR40 شناخته می ­شود.
* دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین ­المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز، در مواقعی که آنها برای راستی آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) و راستی آزمایی موجودی میانی(IIV) و راستی آزمایی انبار گردانی (PIV) و بازرسی­های بدون اطلاع قبلی، در ساختگاه حضور ندارند، .با هدف دسترسی موارد ضبط ­شده آف لاین دوربین­های نظارتی.
"
ملاحظه می گردد که در ضوابطی که ایران ملزم به اجرای آنها شده، به جزیی ترین مسایل اشاره شده است. جالب اینجاست که برای مدت توافق، هیچ تاریخ مشخص و قطعی تعیین نشده اما جهت ارایه اطلاعات عجیبی که از ایران خواسته اند، زمان 3 ماه درج شده است. حتی در نگارش نام تاسیسات هسته ای کشورمان، علاوه بر نام ایرانی معروف آن، بر عنوانی که توسط آژانس مورد شناسایی قرار گرفته نیز تاکید مضاعف شده است تا در تعهدات کشورمان، به قول معروف "مو را از ماست بیرون بکشند".

- "دسترسی مدیریت­ شده بازرسان آژانس به:

* کارگاه­های مونتاژ سانتریفیوژ۴
* کارگاه­های تولید روتور سانتریفیوژ و انبارهای محل نگهداری آنها
* معادن اورانیوم و کارخانه ­های تولید اورانیوم
"
نکته حایز اهمیت در مساله بازرسان این است که در موارد متعددی طی سال های اخیر مشاهده شده که اطلاعات محرمانه ای که تحت این عنوان از بخش های مختلف هسته ای کشورمان به آژانس ارایه شده، به سرعت در اختیار رژیم صهیونیستی و رسانه های آنان قرار گرفته است. با این حساب، در برخی محافل کارشناسی، در کنار نام بازرسان از عبارت جاسوسان نیز استفاده می شود.

طبق اعلام کارشناسان و دیپلمات های باتجربه، هر توافق و مذاکره ای در حکم یک معامله و دادوستد است؛ یعنی در جریان مذاکره ای که قرار است به نتیجه منجر شود، باید چیزی بدهید تا چیز دیگری بستانید. اینک سوال اینجاست که پس از طی دوران 6 ماه گام نخست "برنامه مشترک اقدام" که در اوایل تیرماه به مدت 4 ماه تمدید شد، چه چیزی داده شد و در مقابل، دریافتی چه بود؟ و سوال اساسی تر آنکه، در جریان مذاکرات فعلی که قرار بوده به توافق جامع یا نهایی نایل آید، چه چیز دیگری قرار است داده شود؟ اصولا آیا چیز ارزشمندی برای معامله در مذاکره جدید باقی مانده است؟! همچنین، اگر توافق تمدید شود که بسیار محتمل است، در قبال تمدید آن، قرار است پرداختی ایران از دارایی ها و موجودیت علمی و هسته ای خود چه خواهد بود؟

و آخرین نکته در این نوشتار آنکه آیا اصولا در دنیای امروز، کشوری توانایی، علم، پیشرفت و موجودیت خود را با مبلغ اندکی وعده نسیه معاوضه خواهد کرد؟ در جهان امروز ، کدام مدعی تدبیری دانش کشورش را به حراج می گذارد؟!

همانگونه که ذکر شد، قسمت دوم سلسله تحلیل "خط به خط با دیوار کج" به بخش نخست عناصر گام اول توافق ضعیف ژنو (برنامه مشترک اقدام) که به اقدام های(!؟) داوطلبانه ایران اختصاص داشت، پرداخته شد.

در شماره بعد، بخش دوم عناصر گام اول که به تعهدات 1+5 مرتبط می شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

"خط به خط با دیوار کج" را در روزهای آینده نیز پیگیری نمایید.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
2
1
روزی کودکی با فردی بزرگتر از خود در فصل گل و سبزه به صحرا می رود الاغی در سبزه ها (...) و مشغول چرا بود کودک از همراهش سوال می کند اون که (...) و مثل ...........چیست
همراهش گفت چیزی نیست
روز بعد کودک با فامیلی دیگر به صحرا رفت و همان صحنه ی روز قبل را دید از بزرگتر سوال می کند راستی (...) الاغچیست اینبار این همراه ساعتی در بباره مورد صحبت میکند بعد کودک به همراهش می گوید دیروز از فلانی سوال کردم گفت چیزی نیست
این بابا گفت بله برای بهمانی چیزی نبود اما
حال اگر اعتدالیون به شیطان بزرگ بودن آمریکا اگر نرسیدن بلا شک یا خوابند و یا (...)
خلاصه
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی و حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: