به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
رای دیروز نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم و عدم اعتماد به نفرات قبلی بیانگر این واقعیت است که وکلای ملت، یکی از جدی ترین حمایت های خود را از شعارهای دولت یازدهم و رای مردم به فرد منتخب برای قوه مجریه به تصویر کشیدند
"خیبرآنلاین" - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۷ رأی موافق و ۲۸ رأی مخالف، محمد فرهادی را از بهارستان راهی ساختمان وزارت علوم کردند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، پس از استیضاح رضا فرجی دانا به جهت عدم اجرای تعهداتش در زمان اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس مبنی بر کنارگذاردن عناصر دخیل در فتنه، شیخ حسن روحانی 2 فرد دیگر را به مجلس معرفی کرد که آنها نیز به همان علتی که موجب استیضاح فرجی دانا شده بود، موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشدند.

طی این مدت، نمایندگان معتقد بودند معرفی افرادی که به نوعی در فتنه 88 دخیل بوده اند، خروج از مسیر اعتدالی است که دولت یازدهم با شعار آن بر سر کار آمد.

وکلای ملت اعلام کرده بودند که اگر 20 نفر با خصوصیات افراد قبلی معرفی شوند، بازهم به آنها رای نخواهند داد چون فتنه، خط قرمز نظام، مجلس و دولت است.

در این میان رسانه های مکتوب و مجازی پرشمار زنجیره ای که متاسفانه طی 1/5 سال اخیر فرصت عرض اندام پیدا کرده و بعضا خاطرات دوران سیاه فرهنگی در دولت موسوم به اصلاحات را زنده می کنند، تلاش کردند تا پروژه تقابل میان دو قوه مقننه و اجرایی را کلید زده و در یک فضاسازی روانی، نمایندگان مردم را به ایجاد مانع بر سر برخی شعارهای رییس دولت متهم کنند.

در مجلس اما عقلانیت انقلابی، تدبیر حقیقی و اعتدال واقعی به کار گرفته شد و برخلاف بسیاری که تحت لوای اصولگرایی به نان و آبی رسیده اند و در دولت سابق، کمر به تخریب و اضمحلال رییس جمهور سابق بسته و اینک، چشم و گوش بسته حمایت از همه اقدامات دولت یازدهم را مبنای کار خود قرار داده اند، اکثریت نمایندگان مجلس در یک همگرایی مدبرانه، در زمان لازم به حمایت از دولت برخاستند و البته در مقاطع لزوم، ضمن انتقاد از اشتباهات، دولت را برای بازگشت به ریل اعتدال و خروج از افراط یاری رساندند؛ ثبت رکورد بالاترین رای اعتماد در تاریخ انقلاب به وزیر اقتصاد دولت یازدهم و نیز، رای بالا به فرهادی مشتی نمونه خروار است.

این واقعیت در ماجرای اعتماد به محمد فرهادی، وزیر جدید علوم خود را نشان داد به نحوی که در یک نصاب بالا و قاطع، 197 نماینده به وی رای مثبت دادند. نکته مهم اینجاست که فرجی دانا هنگام اخذ رای اعتماد اولیه که منجر به ورود او به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده بود، تنها 159 رای مثبت را به خود اختصاص داد.

مجلس نهم دولت یازدهم را به ریل اعتدال نزدیک کرد

در واقع رای دیروز نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم و عدم اعتماد به نفرات قبلی بیانگر این واقعیت است که وکلای ملت، یکی از جدی ترین حمایت های خود را از شعارهای دولت یازدهم و رای مردم به فرد منتخب برای قوه مجریه به تصویر کشیدند؛ رای منفی به افراط و تندروی، اعتماد حداکثری به اعتدال انقلابی.

بیان این نکته نیز ضروری است که نمایندگان بصیر، رای بالای خود به فرهادی را منوط به تحقق وعده های وی و دفع افراد دخیل در فتنه از معاونت های وزارت علوم دانستند و بدین ترتیب، با کمک اکثریت مجلس، یکی از بخش های مهم دولت که 1/5 سال در چنبره طیف افراطی و کوچک اما فعال در فتنه بود و می رفت تا به یکی از پاشنه آشیل های دولت یازدهم تبدیل شود، به مسیر اعتدال نزدیک شد.

محمد فرهادی برخلاف افراد معرفی شده قبلی که تلاش می کردند با کلمات بازی کرده و از دغدغه نمایندگان طفره روند، به صراحت اعلام کرد که فتنه خط قرمز اوست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: