به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
"خیبرآنلاین" - قسمت دوم مصاحبه اختصاصی "خیبرآنلاین"، با حجت الاسلام سید محمدحسین میرلوحی، نوه آیت الله محمدرضا مهدوی کنی(ره)، که شامل ابعاد مختلف زندگی  و ناگفته هایی از ایشان هست، در ادامه می آید. برای مطالعه قسمت نخست این مصاحبه (اینجا) را کلیک کنید:

"خیبرآنلاین" – راجع به فتنه 88 ظاهرا شما نکته خاصی دارید. بفرمایید.

میرلوحی – بله. می خواهم عرض کنم که بعضی ها درباره حاج آقا بی انصافی کردند و گفتند که ایشان موضع خوبی نگرفتند. لطفا هوای نفس را کنار بگذاریم و موضع خود را بر دیگران غالب نکنیم یعنی خیال نکنیم اگر به زعم ما باید فلان جور صحبت می کردند تا نشان می دادند که انقلابی هستند، مثلا توهین و بی ادبی به یکی از این آقایان به اصطلاح سبز کنند، این روش انقلابی است. برویم حرف های حضرت آقا را بخوانیم بعد ببینیم که آیا مواضع حاج آقا برخلاف آن حرف ها بوده یا خیر. مجددا عرض می کنم اینکه آقا فرمودند ایشان انقلابی صریح بودند، مهر محکمی بودند بر دهان کسانی که ایشان را سازشکار می دانستند.

"خیبرآنلاین" – اگر امکان دارد، داغترین جمله یا موضع خاصی از آیت الله مهدوی کنی پیرامون فتنه را برای مخاطبان بیان کنید.

میرلوحی – داغترین جمله به این عنوان که بعضی می پسندند، الآن چیزی که یادم نمی آید. اما حاج آقا از قبل انتخابات می گفتند آقای میرحسین موسوی روحانیت را قبول ندارد. می گفتند که در قضیه نخست وزیری آقای میرحسین، به او گفتیم که با روحانیت جلسه بگذار و حرف های آنان را نیز بشنو اما موسوی به این سخن اعتنایی نکرد. آیت الله می گفتند که آقای میرحسین به قول معروف اینکاره نیست که بتواند از پس کار بر بیاید. همچنین همانطور که قبلا عرض کردم نقل قولهای ایشان در مورد محاربین از امام(ره) برای ما پندآموز بود.

"خیبرآنلاین" – از نگاه شما نخست وزیر امام(ره)، آیت الله مهدوی کنی بودند یا میرحسین موسوی؟

میرلوحی – برای پاسخ، آن جمله معروف را مطرح می کنم که انقلاب، انقلاب بر مبنای فقه و فقاهت اصیل شیعی بود. اگر این را قبول نداریم، پس کدام امام را قبول داریم؟ آقای موسوی نشان داد که قبول ندارد. بنابراین قطعا نخست وزیر امام(ره) آیت الله مهدوی بودند.

"خیبرآنلاین" – راجع به بحث دوران بیماری آیت الله مهدوی کنی، شما گفتید که فائزه و مهدی هاشمی به عیادت ایشان آمده بودند. به نظر شما، این آمدن آیا خوب هست یا بد؟ به عبارت دیگر، اگر یک فرد انقلابی دیگری که مثلا الآن عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری هم هست، خدای ناکرده دچار کسالت شوند، آیا این آقازاده ها عیادت آنها هم می روند؟ چرا برای آیت الله مهدوی چنین اتفاقی افتاد؟

میرلوحی – ببینید، اینکه آنها چه قصدی از آمدن داشتند را من نمی دانم اما عرض این بود که شخصیت حاج آقا به شکلی بود که حتی آنها هم نتوانستند به عیادت نیایند. قریب به یقین برای افرادی که شما مدنظر دارید، اینها نمی رفتند. اجازه بدهید در تکمیل عرضم یک نکته دیگر را اضافه کنم. شما بلاتشبیه در قضیه در بسترافتادن حضرت صدیقه کبری(س) می دانید چه کسانی به عیادت آن حضرت رفتند که اهل علم مطلعند و لازم نیست من اشاره کنم. این اتفاق به خاطر همان وزن وزینی بود که حضرت صدیقه(س) داشتند. لذا اگر کسی می خواست وزنی پیدا کند باید مبادرت به این عمل می کرد، مقام معظم رهبری هم تعبیر فوق العاده ای که درباره حضرت آیت الله داشتند این بود که وزن وزین خود را در کفه حقیقت می گذاشت. بگذریم...

اما حالا که این بحث را مطرح کردید، بگذارید خاطره ای بگویم و آن اینکه، حاج آقا می گفتند با آقای هاشمی و خانواده شان رفت و آمد داشتند. هر وقت آنها منزل ما می آمدند، بچه های آقای هاشمی منزل ما را به هم می ریختند؛ اطرافیان از این مساله گلایه می کردند اما آقای هاشمی می گفت بچه ها را رها کنید، بگذارید کار خودشان را بکنند! این را به این علت گفتم که مخاطبان شما بدانند که رابطه حاج آقا درگذشته با خانواده آقای هاشمی چنین سابقه ای داشت.

ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان/ولایتی پاسخگوی شکست ائتلاف انتخابات باشد/چرا رفسنجانی صندلی ریاست خبرگان را با تاخیر تحویل داد؟

"خیبرآنلاین" –
آیا همین مساله باعث بروز آن شایعات راجع به روحیه سازشکاری آیت الله مهدوی نمی شود؟

میرلوحی – این مساله را باید از چند منظر مورد توجه قرار داد. بالاخره نمی شود آقای مهدوی را با دیگران مقایسه کرد. با همه احترامی که برای دیگران قائل هستیم اما بالاخره علقه هایی وجود داشته است؛ همین رابطه خانوادگی قدیمی یکی از آن دلایل می تواند باشد.

"خیبرآنلاین" – به نظر می رسد آیت الله مهدوی کنی تلاش داشتند تا در کلان نگری و حفظ مصلحت و تاکید بر مسایل خاص، در همان ترازی که امام خامنه ای از جایگاه ولایت فقیه به قضایا می نگرند، اقدام کنند. سوال این است که آیا در فضای کنونی جامعه لازم هست که علاوه بر معظم له، سایر مسئولان نیز همان نوع رفتار را از خود نشان دهند یا عملکرد صریحتری باید از آنها شاهد باشیم؟ (مثل نوع رفتار برخی از ائمه جمعه تهران که مواضع صریحتری اتخاد می کنند)

میرلوحی – یکی از مهمترین مسایلی که جامعه اسلامی را تهدید می کند، نفاق است و باید کاری کرد تا پرده از نفاق بیفتد. اگر مسئولان مختلف کشور طوری موضع بگیرند که باعث مظلوم نمایی طرف مقابل شود، این نفاق در آنها پیچیده تر می شود. با این نگاه، آقای مهدوی طوری موضعگیری می کردند که طرف مقابل مجبور شود مکنونات قلبی خود را بیرون بریزد و بدین ترتیب، چهره منافقان زودتر شناسایی شود. اینکه گفتید چرا بعضی ها در جلسات جامعه روحانیت غایب بودند، به این جهت است که می دانستند با یک انسان جدی و بر مبنای عقلانیت مواجه هستند. اگر همه مثل آقای مهدوی باشند، انقلاب خیلی جلوتر از این خواهد بود. البته من به سواد خودم این مساله را مطرح می کنم. اگر مانند آقای مهدوی عمل شود، هم وحدت بیشتر می شود و هم دودلی ها کاهش می یابد.

"خیبرآنلاین" – لطفا صریح بفرمایید که نظر آیت الله مهدوی کنی راجع به عملکرد هاشمی رفسنجانی در فتنه چه بود؟

میرلوحی – قطعا نمی پسندیدند. هم عملکرد آقای هاشمی و هم فرزندانشان را نمی پسندیدند. ایشان همیشه می گفتند که بر عهد خود با امام(ره) باشید. این نکته خیلی دقیق است.یعنی ایشان با یک بیان عقلانی همه را به محکمات انقلاب دعوت می فرمودند. می فرمودند همه منیت ها را کنار بگذارید، مگر امام(ره) نفرمود که پشتیبان ولایت فقیه باشید. اصلا به فرض و احتمال محال، اتفاقی هم در فلانجا افتاده باشد، فلان ظلمی هم از طرف یک مسئول جزء مملکتی اتفاق افتاده، اصل هدف دشمن  را باید دید که چیست؟ آیا با نامه پراکنی برخی آقایان به مقام معظم رهبری دل امام(ره) شاد شد؟ همه سخن حاج آقا این بود. بعضا در بیت رهبری یا جلسات خبرگان با آقای هاشمی صحبت هایی داشتند و با توجه به سوابق طولانی آشنایی این دو نفر، همان نگاه دردمندانه حاج آقا کافی بود تا آقای هاشمی بداند که ایشان از او ناراحت هستند ولی بازهم هیچگاه موضع طردکردن افرادی که سرمایه انقلاب هستند و قابلیت بازیابی دارند، را هم نمی پسندیدند.

"خیبرآنلاین" – به دولت دهم و مسایل معروف به حلقه انحرافی برویم. موضع آیت الله مهدوی کنی در این رابطه چه بود؟

میرلوحی – ایشان عبارت جریان انحرافی با آن معنای خاص را نمی پذیرفتند اما همان حرفی که از قبل زده بودند را تاکید داشتند و آن اینکه مسیری که با یکه تازی و از صحنه خارج کردن دیگران در مناظرات معروف شکل گرفت، راه درستی نیست.

ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان/ولایتی پاسخگوی شکست ائتلاف انتخابات باشد/چرا رفسنجانی صندلی ریاست خبرگان را با تاخیر تحویل داد؟

"خیبرآنلاین" –
درباره ورود آیت الله مهدوی کنی به مجلس خبرگان رهبری مسایل بسیاری مطرح شده است. شما به عنوان یکی از نزدیکان آن مرحوم، در این باره چه نظری دارید؟

میرلوحی – درباره خیلی از آقایان مطرح می شود که فرزندان و اطرافیان بر نظرات آنها اثرگذار هستند اما بنده در این مکان مقدس که مملو از کتب اهل بیت(ع) و قرآن کریم هست، اعلام می کنم که حضرت آیت الله مهدوی ابدا تاثیرپذیری به معنی کانالیزه شدن از بیت‌شان نداشتند. مثلا راجع به لیست مجلس، برخی از اطرافیان ایشان روی بعضی افراد نظرات مختلفی داشتند اما ایشان حرف ها را می شنیدند ولی تحت تاثیر قرار نمی گرفتند. ایشان شخصا روزنامه ها و سایت ها را می دیدند، افراد مختلفی را مامور تهیه گزارش ها و تحلیل ها می کردند تا به قول معروف از یک فضای خاص کانالیزه نشوند. بالاخره ایشان یک روحانی بودند که با مسایل امنیتی کشور هم آشنایی داشتند. به همین جهت کاملا می دانستند که چه باید بکنند. بنابراین این سخن که بعضا شنیده می شد که فلان تایید یا رد، به خاطر نسبت فامیلی و... بوده است، کاملا باطل است. برای عده ای که این نکته روشن نمی شود، "یوم تبلی السرائر" روشن خواهد شد. درباره انتخابات خبرگان هم نمی توان گفت کسی بر روی ایشان تاثیر خاصی داشت. بالاخره در سال 88 همه دیدیم که جایگاهی که قرار هست حراست از ولایت فقیه بکند، به جایگاه تردیدافکنی تبدیل شده بود؛ به همین جهت ایشان گفتند که ظاهرا باید آخرین نفس خود را در این جایگاه بزنم. البته خوب است بدانید که 50 نفر از علما و اعاظم کشور از خبرگان به دیدن ایشان آمدند و درخواست کردند تا حاج آقا در خبرگان ورود کنند.

یک نکته مهم هم لازم است بگویم. اخیرا (شاید یکی دو ماه گذشته) دیدیم که سایت آن بنده خدا و حامیانشان گفتند که جایگاه ریاست خبرگان مقدس است اما بعضی آن را سیاسی کردند و رقابت بدی بر سر جایگاه مقدس خبرگان ایجاد کردند؛ تصورم این است که کنایه از اینکه طرفداران آقای مهدوی حاشیه سازی کردند که مثلا ایشان بیاید و آقای هاشمی نیاید.

اولین نکته این است که جناب آقای هاشمی از طرف آیت الله امامی کاشانی دوبار برای حضرت آیه الله مهدوی پیغام آوردند که اگر شما می خواهید برای ریاست بیایید من نمی آیم و حتی خوشحال می شوم که شما بیایید. اعاظم هم که از ایشان دعوت کرده بودند.

اما نکته دوم این است که ما می بینیم دفتر مجمع تشخیص و اطرافیان آقای هاشمی دائم مصاحبه کردند که آقای مهدوی نمی آیند برای ریاست خبرگان و اساسا وقتی آقای هاشمی هست چرا آقای مهدوی بیاید و حضور آقای مهدوی را بناحق آنها تکذیب کردند و از این دست صحبتها. یعنی می خواهم بگویم برویم آرشیو سایتها را ببینیم که کدام دسته این مساله را به اصطلاح سیاسی کردند و تقدس خبرگان را خدشه دارکردند.

حتی متاسفانه آقای روحانی آن زمان مصاحبه کردند و آمدن آیه الله مهدوی را تکذیب نمودند! که نهایتا ابوی ما با آقای روحانی تماس گرفتند و گفتند که چرا شما بدون دلیل آمدن آیه الله مهدوی را تکذیب می کنید؟ و بعد ایشان در جواب فرموده بودند که در مراسم تشییع داماد امام در جماران خبرنگاری ناگهانی از من سوال کرد و من بدون آمادگی و تامل جواب دادم؛ که قرار شد در همان سایت تکذیب کنند و رفع رجوع نمایند. یادم هست که آقای علی مطهری هم همان موقع مصاحبه کردند. خودشان ابتدا این مسایل را مطرح کردند و حالا می گویند جایگاه خبرگان را سیاسی نکنیم و از تقدس آن دم می زنند. در عین حال، حاج آقا با کرامت از همه اینها گذشتند و لب به اعتراض نگشودند. آقای هاشمی هم به هر انگیزه ای که خودشان باید توضیح دهند، کاندیدا نشدند.

"خیبرآنلاین" – اگر آقای هاشمی هم کاندیدا می شدند، چه تعداد رای می آوردند؟

میرلوحی – احتمالا به عدد کمتر از انگشتان دو دست رای می آوردند. حالا جالب است که بگویم، اگر به فیلم لحظه پس ازانتخاب آیت الله مهدوی کنی به ریاست خبرگان دسترسی داشته باشید، خواهید دید که آقای مهدوی با ویلچر به جایگاه ریاست مجلس رفتند اما آقای هاشمی چند لحظه ای روی صندلی نشسته بودند و از صندلی ریاست با مکث بلند شدند.

"خیبرآنلاین" – پیرامون انتخابات مجلس فعلی، در سوالات قبلی صحبت شد. می خواهیم بدانیم که در مجموع نظر آیت الله مهدوی کنی راجع به جبهه پایداری چه بود؟

میرلوحی – ایشان معتقد بودند که این جبهه اجتهاد سیاسی کردند و ما نمی خواهیم آنها را متهم کنیم که می خواهند به خط انقلاب ضربه بزنند اما خیلی دلشان می سوخت که چرا باید نیروهای انقلاب پراکنده شوند. بارها حاج آقا از موضع التماس و خواهش در سخنرانیها سعی در همراهی آقایان داشتند، خیلی جلسات هم با آقایان داشتند، حتی اعضای جبهه پایداری قبل از انتخابات مجلس پیش حاج آقا آمدند و گفتند که هرچه شما بگویید را انجام می دهیم اما دیدید که نتیجه چه شد.

"خیبرآنلاین" – براساس تصاویری که در رسانه ها منتشر شد، آیت الله مهدوی کنی به صورت کامل، به لیست جبهه متحد رای دادند اما از صحبت های شما اینگونه برداشت می شود که شما لیستی رای ندادید.

میرلوحی – بله، آقای مهدوی به کل لیست رای دادند اما بنده فقط یک نفر را از لیست جبهه پایداری نوشتم و الباقی، همان لیست جبهه متحد بود.

ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان/ولایتی پاسخگوی شکست ائتلاف انتخابات باشد/چرا رفسنجانی صندلی ریاست خبرگان را با تاخیر تحویل داد؟

"خیبرآنلاین" –
و اما انتخابات پر حرف و حدیث ریاست جمهوری سال 92 . جامعه روحانیت مبارز از آقای ولایتی حمایت کرد؟

میرلوحی – نخیر؛ اصلا. این هم از آن دروغ هایی است که درست کردند. ما کاری به طرفداری عده ای نداریم الان داریم در مورد "جامعه روحانیت مبارز" صحبت می کنیم، قضیه این بود که یکی از آقایان مرتبط که الآن هم در دولت مسئولیت دارد، به آقای قالیباف گفته بودند که در قبال حمایت از شما، چند پست باید به من بدهید که آقای قالیباف با این مساله مخالفت کردند. به آقای ولایتی هم مطرح کرده بود که ظاهرا وعده مثبتی گرفت، پس از آن، این فرد با آیت الله یزدی تماس می گیرد و بنابر زعم خویش به ایشان می گوید که نظر آیت الله مهدوی بر روی فلانی است. آقای یزدی هم با شنیدن این خبر و با احتمال اینکه سخنان آن فرد صحت دارد و نظر آقای مهدوی کنی نیز اینچنین است، بیانیه ای نوشتند و از آقای ولایتی اعلام حمایت کردند. بیانیه ای که البته موجب بحث در جامعه مدرسین هم شد و بعد از انتخابات، آقای یزدی به آقای مهدوی این ماجرا را تعریف کردند و رسما گفتند ما را در فهم رای شما به اشتباه انداختند. جالب اینجاست که همان فرد، ظاهرا با دیگران هم بسته بود چون دیدیم که پس از شکست آقای ولایتی، آن بنده خدا در دولت فعلی هم پست و مقام گرفت! این کل ماجرای اعلام از آقای ولایتی بود و نظر جامعه روحانیت هرگز اینچنین نبود. آقای مهدوی هم وقتی دیدند که باز تشتت آراء درست شده و احتمال شکست بالا رفته است، اینجا هم سکوت کردند.

متاسفانه آقایان روی وعده خود نایستادند. دوبار این سه نفر پیش آقای مهدوی قول شرف دادند که هرکس که در مجموع نظرسنجی ها رای بیشتری دارد، دو نفر دیگر به نفع آن فرد کنار بکشند و این وعده را هر سه نفر قبول کردند. حتی آقای قالیباف قبل از انتخابات در مصاحبه ای گفته بود که اگر از ما سه نفر در نهایت تنها یک نفر بیشتر باقی ماند، به دین ما شک کنید! حالا جالب است این کلام ایشان را علیه خودش استفاده می کنند اما حقیقت این است که دیگر آقایان علیرغم قولی که داده بودند، دیدید که در نهایت چه کردند.

من لازم می دانم برای اینکه از ایده ائتلاف حاج آقا دفاع کنم یک مروری بر آنچه که باعث شد ائتلاف شکست بخورد بدهم. ببینید مبنای ائتلاف این بود که ما مشروعیت را (که انقلابی بودن باشد) کنار مقبولیت ببینیم. یعنی اینکه حرکتی عقلانی و منطقی کنیم و فردی را که بتواند آرای عمومی را کسب کند معرفی کنیم. شما دیدید این ایده مرحوم حضرت آیه الله مهدوی در سخنرانی مقام معظم رهبری مورد تایید قرار گرفت. آن هم به این صورت که وقتی در دیدار دانشجویان از آقا پرسیدند که آیا تکلیف گرایی که به معنای انتخاب اصلح بدون نگاه به نتیجه مطرح می شود، درست است یا نه؟ آقا فرمودند تکلیف گرایی باید با نگاه به نتیجه باشد. خب حضرت آیت الله بنابر سابقه افراد و معتمدبودن آنها و امین بودن این آقایان، بنابر حکم به ظاهر که سیره همه معصومین(ع) باشد تصورشان بر این بود که آقایان بر قول خودشان مبنی بر باقی ماندن یک نفر در انتهای کار می مانند.

منتها خب عواملی دست به دست هم داد. مثلا حضور برادر عزیز بسیجی مان جناب آقای دکتر جلیلی، نفس این حرکت یک شکاف عمیقی بین بروبچه های انقلابی ایجاد کرد. گرچه ایشان قبل از انتخابات درخواست دیدار با حضرت آیت الله مهدوی داده بودند اما این درخواست بعد از اعلام کاندیداتوری ایشان بود و مشورتی برای اصل کاندیداتوری با حضرت آیت الله نداشتند. این در حالی است که آقای عارف و روحانی هم قبل از اعلام کاندیداتوری خدمت حضرت آیت الله رسیده بودند.

همچنین اگر به تحلیل خود ائتلاف بپردازیم می بینیم که با اینکه از نظر من جناب آقای دکتر حداد در مناظرات بهترین مواضع و شیواترین سخنان را داشتند و بنده شخصا، اخلاق و تدین ایشان مورد علاقه ام بوده است اما ایشان هم بسیار دیر کنار می کشند و در بیانیه خودشان هم بسیار مبهم این اتفاق می افتد و معلوم نمی شود به نفع چه کسی این کار را انجام می دهند. خب این حرکت از ایشان که مرد تقوا هستند، قابل پیش بینی نبود.

در مورد آقای ولایتی هم در ادامه اگر لازم بود، توضیح می دهم. ولی در مقام جمع بندی می خواهم عرض کنم همانطور که در همان ایام هم در یادداشتی اعلام کردم، برنده انتخابات آیت الله مهدوی بودند. چرا؟ چون همه فهمیدند گرچه ائتلاف شکست خورد اما راه پیروزی و راه درست همین وحدت است همین همدلی و تجمیع نیروهاست واین پیروزی ایدئولوژیکی آیت الله مهدوی بود و روسیاهی به زغال ماند. یعنی بصیرت جامعه انقلابی ما در این حرکت بالا رفت و این مهمتر از نتیجه یک انتخابات است. البته این خود مظلومیت آیت الله را نشان می دهد.

"خیبرآنلاین" –
به نظر شما برخی از مظلومیت ها خودساخته نیست؟ مثلا آیا جامعه روحانیت یا آیت الله مهدوی کنی نمی توانستند بیانیه سکوت صادر کنند و تنها به حضور حداکثری بسنده کنند که دیگر سوءبرداشت هم به وجود نیاید؟

میرلوحی – برداشت شخصی ام این است که اگر چنین جلسه ای با چنان دستورالعملی تشکیل می شد، احتمال بروز کدورت هایی می رفت که این مساله با روحیات کلان نگر آیت الله مهدوی سازگار نبود. البته قبول دارم که شاید می شد این مساله را بهتر از این هم مدیریت کرد اما در هر صورت اینکه بگوییم جامعه روحانیت مبارز روی کاندیدای خاصی نظر داشت، قطعا اینچنین نبوده است.

"خیبرآنلاین" – رسانه ها و افراد مختلف درباره 3 روز مانده تا انتخابات مسایل متفاوتی را نقل می کنند. با توجه به اطلاعاتی که شما دارید، چرا آقای ولایتی طی آن روزها خود را از دسترس آیت الله مهدوی کنی خارج کردند؟

میرلوحی – البته نمی توانیم نیت خوانی کنیم اما با توجه به اینکه بنده در جریان جزییات کامل این مساله بودم، آن را نقل می کنم. سه روز قبل از انتخابات، ابتدا ابوی ما با یکی از همراهان آقای ولایتی تماس گرفتند و آن بنده خدا گفت که ایشان مشغول سخنرانی تبلیغاتی هستند. بعد از آن هم یکی دوبار دیگر تماس گرفته شد اما آقای ولایتی پاسخ ندادند؛ درحالی که ابوی ما در کنار آیت الله نشسته بودند و می خواستند پیغام ایشان را به آقای ولایتی برسانند. می خواستند تنها این جمله را بگویند که من نمی خواهم به اجبار شما را به سمتی بکشانم، اما آیا با عهدی که با ما بستید، هستید یا خیر؟! شما به ما قول دادید و گفتید که هرکس رای بیشتری دارد، دیگران به نفع آن فرد کنار می کشند؛ آیا بر این قول هستید؟ که متاسفانه آقای ولایتی به تماس های حاج آقا پاسخ ندادند. در یک روز از طرف شخصیتی مانند آیت الله مهدوی کنی سه بار با آقای ولایتی تماس گرفته می شود و او به این تماس ها پاسخ نمی دهد. این چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

یک خبری هم که برای اولین در رسانه ها منتشر می شود را عرض بکنم و آن اینکه حاج آقای مهدوی حتی نامه سرگشاده ای خطاب به آقای ولایتی نوشتند که در صورت عدم پاسخگویی ایشان به تلفن حاج آقا، این نامه در رسانه ها منتشر شود. حتی این نامه در اختیار یکی از خبرگزاری های معروف کشور جهت انتشار هم قرار گرفت، اما در نهایت از این اقدام صرف نظر کردند.

"خیبرآنلاین" – بعد از انتخابات آقای ولایتی با آیت الله مهدوی دیداری داشتند؟

میرلوحی – فکر نمی کنم دیدار خاصی با موضوع انتخابات برگزار شده باشد.

ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان/ولایتی پاسخگوی شکست ائتلاف انتخابات باشد/چرا رفسنجانی صندلی ریاست خبرگان را با تاخیر تحویل داد؟

"خیبرآنلاین" –
با توجه به مسایلی که شما مطرح  کردید، آیا به آن طیف که معتقد هستند دیگر باید سراغ انقلابی‌ترها رفت و از برخی افراد عبور کرد، حق می دهید؟

میرلوحی – تحلیل شخصی من این است که اصلا فضا به گونه ای نیست که انتخاب را میان انقلابی و انقلابی تر ببریم. این به آن معنا نیست که انقلابی تر نداریم اما فضا برای چنین انتخابی مهیا نیست و در انتخابات ریاست جمهوری هم این مساله را دیدیم. بین جوانان انقلابی دشمن تراشی ها و دعواهای عجیببی شکل گرفت که هرگز به صلاح نبود. سایت های متعلق به جبهه پایداری آقای قالبیاف را به شکلی می کوبیدند، سایت های طرفدار آقای قالیباف آنها را به شکل دیگر. کار به جایی رسید که جوانان انقلابی یکدیگر را از دایره انقلاب خارج می دانستند. بنابراین این بلوغ سیاسی در میان جوانان انقلابی و گروه های سیاسی شکل نگرفته است که ما بتوانیم دیدگاه مخالف خود را بربتابانیم و او را با معارض یکی ندانیم. این برداشت را آیت الله مهدوی داشتند. معتقد بودند که نیروهای انقلابی معروف به اصولگرا همه در یک جبهه قرار گیرند.

"خیبرآنلاین" – آیا اگر این اجماع خواص و بزرگانی مانند آیت الله مهدوی کنی بر روی افراد انقلابی تر شکل می گرفت، وضعیت متفاوت تر و بهتری را شاهد نبودیم؟

میرلوحی – آخر این برداشت که ممکن است آیت الله مهدوی از انقلابی تر داشتند با برداشت دیگران فرق بکند. شاید در یک برداشت، یک فرد انقلابی تر باشد و در برداشت دیگر، فرد دیگر. با این همه، حاج آقا نظرشان این بود که چنانچه شما معتقدید که کاندیدای مدنظر شما انقلابی تر هست، مشکلی نیست، بیایید با هم بنشینیم و صحبت کنیم؛ ما که او را رد نکردیم. ممکن است یک طیف بگوید که ما انقلابی بودن را باید در صحنه عمل نشان دهیم اما طیف دیگر معتقد به این باشد که انقلابی بودن باید در شعارها و سخنرانی ها هم جلوه داشته باشد. اینها را باید کنار هم حل کرد اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین، فضای جامعه ما الآن به شکلی نیست که بتوان میان این دو فکر، رقابت سالمی ایجاد کرد.

"خیبرآنلاین" – با این حساب، آیت الله مهدوی کنی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به آقای قالیباف رای دادند؟

میرلوحی – هرکس از ایشان می پرسید که شخص شما به چه کسی رای می دهید فرمودند به آقای قالیباف.

"خیبرآنلاین" – عده ای معتقدند که آیت الله مهدوی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به واسطه دلخوری هایی که داشتند، سکوت سیاسی اختیار کردند. با این دیدگاه موافق هستید؟

میرلوحی – نخیر؛ از کجا چنین استنباطی شده است؟ ایشان همان سال گذشته و در ابتدای فعالیت دولت پیرامون مساله وزارت علوم سخنرانی صریح و جدی داشتند. همچنین دیداری با آیت الله مصباح یزدی و یکی از علمای فعال دیگر برای رسیدن به وحدت داشتند.

"خیبرآنلاین" – از آن دیدار خبر خاصی برای مخاطبان ندارید؟

میرلوحی – مهمترین خبر اینکه بزرگان بازهم با آغوش باز و روی گشاده از یکدیگر استقبال کردند و منازعه ای صورت نگرفته بود.

"خیبرآنلاین" – این دیدار چه زمانی برگزار شد؟

میرلوحی – اوایل سال جاری.

"خیبرآنلاین" – رابطه ایشان با دولت یازدهم چگونه بود؟

میرلوحی – در پیامی که ایشان همان ابتدای انتخاب، به آقای روحانی نوشتند مساله فراموش نکردن خط اصیل روحانیت وجود داشت. از شاکله دولت حمایت می کردند اما راجع به مسایل وزارت علوم البته نقدهای جدی داشتند.

"خیبرآنلاین" – پیرامون مذاکرات هسته ای به شکل جاری چه نظری داشتند؟

میرلوحی – طبیعی است و همه می دانستیم که ایشان همان نظر حضرت آقا را داشتند؛ به نتیجه مذاکرات خوشبین نبودند و می گفتند که این مذاکرات تنها برای اتمام حجت مفید خواهد بود. معتقد بودند دشمنان از دشمنی دست بر نمی دارند.

"خیبرآنلاین" – سوالات ما رو به پایان است؛ اگر شما نکته خاصی دارید مطرح کنید.

میرلوحی – حقیقتا ذوابعاد بودن آقای مهدوی را کمتر کسی داشتند. یک استاد اخلاق به تمام معنا آن هم نه در خط انقلاب، بلکه خط مقدم انقلاب؛ آن هم در خط شکنی این جبهه. در خط شکنی تقوا را رعایت می کردند. ایشان معنای واقعی مردمی بودن را به تصویر می کشیدند. ماشین های حفاظت ایشان کاملا معمولی بود (سمند). در رده سیاسی و در جایگاه ایشان کمتر کسی را سراغ داشتیم که با کمترین محافظ (بعضا یک نفر) وارد حرم امام رضا(ع) می شدند و در میان مردم به زیارت ایشان می رفتند؛ به راحتی با مردم ارتباط برقرار می کردند. نمازجمعه ایشان حتی المقدور ترک نمی شد، دیدار با دانشجویان و رفت و آمد خانوادگی ایشان هم همیشه برقرار بود. جالب است بدانید که دو روز قبل از بیماری اخیر، ایشان در حرم حضرت معصومه(س) هنگام زیارت از جانب یک جوان موردسوال جدی پیرامون یکی از مسئولان نظام قرار گرفته بودند و آن فرد به ایشان معترض شده بود که چرا پیرامون آن مسئول، موضع سخت و جدی تری نمی گیرید. حاج آقا به صورت مفصل به سوال آن جوان پاسخ دادند اما همانجا قلبشان ناراحت شد. و نهایتا در 14 خرداد آن اتفاق افتاد.دلخوشی از آن مسئول هم نداشتند اما معتقد بودند که نباید او تخریب شود. یعنی اینقدر مردمی بودند که به راحتی ارتباط می گرفتند.

یک نکته مهم باید عرض کنم که مربوط به جمله ای از امام(ره) مربوط به آیت الله مهدوی کنی است که گفته بودند ما به ایشان ارادت داشتیم، داریم و خواهیم داشت. امام(ره) در حرفهایشان دقیق بودند؛ وقتی می گویند ارادت خواهیم داشت یعنی می دانند که مسیر آقای مهدوی در آینده نیز چگونه خواهد بود. حاج احمد آقا در یکی از سخنرانی های خود در دانشگاه امام صادق(ع) گفتند که آن جمله را اگر شما یکبار شنیدید، ما بارها از زبان امام(ره) درباره آقای مهدوی شنیدیم.

در ذوابعاد بودن ایشان همین بس که  مثلا در حیطه متخلق بودن ،در میان نوه های حاج آقا، هرکدام گمان می کردند که نسبت به دیگری نزد ایشان محبوبتر هستند. شاید باورتان نشود اما حقیر  بارها این مساله را درک کرده بودند که بعضا از نور نمازشبی که می خواندند، بقیه از خواب بیدار می شدم. علیرغم اینکه پست های مهم و کلیدی کشور را دارا بودند اما هرگز از مسایل خانوادگی غفلت نمی کردند و حتی بعضا درباره تحصیلات و درس ماها نیز با جزییات پرس وجو می کردند. حاج آقا همیشه به ما می گفتند که باید زیبا باشید، زیبا لباس بپوشید، اندازه محاسن مناسب باشد، عطر خوش بزنید و حتی شال سفیدی که می انداختند هم بیشتر به جهت حفظ زیبایی بود.

"خیبرآنلاین" – با توجه به اینکه قرار شد شبهات موجود در برخی اذهان را مطرح کنیم تا پاسخ صریح دریافت کنیم، بفرمایید که آیا آیت الله مهدوی کنی در انگلیس تشکیلاتی داشتند؟!

میرلوحی – (با خنده) این حرف هم از آن شایعاتی است که متاسفانه حتی بین مومنین هم مطرح بوده است. الآن دقیق نمی توانم بگویم اما احتمالا یکبار یا نهایتا دوبار ایشان به جهت بیماری قلبی که داشتند به انگلیس رفتند که یکبار آن، در زمان ارتحال امام خمینی(ره) بود. خدا شاهد است که ابدا آن شایعات مبنا و صحتی ندارد. وجود تشکیلاتی از ایشان در انگلیس کذب محض است.

"خیبرآنلاین" – پیرامون فعالیت های اقتصادی ایشان هم می توانید مطالبی را مطرح کنید؟

میرلوحی – ایشان همانگونه که در مجلس خبرگان هم گفتند، همیشه بر قناعت تاکید داشتند. بعضا اگر در منزل به واسطه کسالت حاج خانم، غذایی پخت نمی شد، همان غذایی که دانشجویان در دانشگاه میل می کردند، را ایشان استفاده می کردند. جالب است بدانید حتی ایشان خودشان ماست درست می کردند. در مسافرت ها به ویژه مشهد که می رفتند، در مکانی ساده که به یکی از دوستان ایشان متعلق بود، اسکان می یافتند.

درباره فعالیت های اقتصادی شایعه کرده بودند که فلان برج ها متعلق به آیت الله مهدوی یا دامادهای ایشان است؛ همه این شایعات قطعا تکذیب می شود و هرگز اینگونه نبوده است. شخصا هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشتند و تنها جامعه الامام صادق(ع) آن هم به عنوان جایگاه دانشگاه امام صادق(ع) که هیات امنایی اداره می شود، کل مسایل مالی دانشجویان در آنجا انجام می شود و حتی یکی ریال از این کارخانجات جامعه الامام الصادق به شخص ایشان یا بستگان نداشت.

"خیبرآنلاین" – در پایان ما عباراتی را مطرح می کنیم؛ شما فی البداهه هر جمله ای که به ذهنتان می رسد را بیان کنید:

دانشگاه امام صادق(ع): بهترین دانشگاه ایران

حوزه علمیه مروی: جایی که باید اداره کننده اش مرجع اعلم تهران باشد

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی: سرمایه ی قدیم انقلاب اما مرد ایجاد تردیدها و تشکیک ها

دکتر محمود احمدی نژاد: نیروی جهادی که باید خود را تحت هدایت روحانیت تعریف کند

شیخ حسن روحانی: (با مکث طولانی) به تعبیر رهبری فرزند انقلاب و رییس جمهوری که بین دو طیف فکری متفاوت گرفتار شده است و باید سریعتر تصمیم خود را بگیرد

حاج آقای پناهیان: مجاهد به تمام معنای انقلابی و خوش فکر

علی اکبر ولایتی: کسی که باید روز قیامت پاسخگوی شکست ائتلاف انتخاباتی باشد

دکتر سعید جلیلی: آینده دار

ابراهیم انصاریان: دلسوز حاج آقا

آیت الله مهدوی کنی: بعد از امام(ره) و مقام معظم رهبری مثال یک فرد جامع الاطراف بودند

مذاکرات هسته ای: صحنه اتمام حجت برای کسانی که همچنان به آمریکا خوشبین هستند

امام خامنه ای: نایب برحق امام زمان(عج)

جبهه پایداری: باید پاسخگوی علت انشعابشان باشند

سید محمدحسین میرلوحی: طلبه ای که می خواهد سرباز امام زمان(عج) باشد ولی خیلی عقب هست

خیبرآنلاین: سایتی که الآن در جبهه انقلاب می تواند پرچمداری خطی را بکند که مقام معظم رهبری وآیت الله مهدوی کنی آن خط را می پسندند البته به دور از هوای نفس
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
15
13
دکتر سعید جلیلی: آینده دار

ان شاء الله
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
فقط جلیلی

دوستش داریم
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
دکتر جلیلی دوستت داریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
12
12
بگذارید (...) درسش را بخواند، زود است وارد این گونه قضایا شود.
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
تو باز مشقاتو ننوشتی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
درسش را خوب خوانده که توانسته است نظراتش را بدهد. شماهم درس بخوانید تا حرف هاتون طالب داشته باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
10
9
این گونه اظهارنظرها در صلاحیت این جوان خوش آتیه نیست! لطفا برود درسش را خوب بخواند تا خلف صالحی برای پدربزرگ بزرگوارش باشد. خدارحمت کند آیت الله مهدوی کنی را.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
قبول دارم ، خیلی زود است وارد این گونه مباحث شوند
راز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
2
4
زود قضاوت کردن آفتی است دامن گیر اکثر ایرانیان شده..این دوستانی افاضاتی راجع به آقای میرلوحی دارن، بهتر است که از این آفت دوری بجویند.
چراکه قیامت باید پاسخگو باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
5
1
واگر درجاهایی مثل کاهش جمعیت ایران روحانیت اشتباه کند محمود احمدی نژاد چه باید بکند؟!!!
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
0
تمامی صداقت ایشان در گفتار را می شود از این جمله محک زد"خیبرآنلاین" – اگر آقای هاشمی هم کاندیدا می شدند، چه تعداد رای می آوردند؟میرلوحی – احتمالا به عدد کمتر از انگشتان دو دست رای می آوردند. حالا جالب است که بگویم، اگر به فیلم لحظه پس ازانتخاب آیت الله مهدوی کنی به ریاست خبرگان دسترسی داشته باشید، خواهید دید که آقای مهدوی با ویلچر به جایگاه ریاست مجلس رفتند اما آقای هاشمی چند لحظه ای روی صندلی نشسته بودند و از صندلی ریاست با مکث بلند شدند."
امام زمان سزباز (...) نمی خواهد
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
مرتضی
|
Germany
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
1
اقازاده داریم تااقازاده یکی جکیده وچسبیده به ثروت و قدرت است واز قبل انها بیانات ابکی میفرمایند واما یکی خلف صالح شهید جهل وتحجر وحماقت وافراط است که مردانه ونجیبانه نه از قدرت مدارن باکی دارد ونه از منتفعین اختلاس وفساد و ووووو 8 ساله سلام خدا ورسول خدا بر او باد اللهم زد ولاتنقص
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
مرتضی خداییش آخرش چی گفتی با خودت؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
0
(...): (...) به «استاد اخلاق» معروف بود؛ شنبه‌ها به ما درس اخلاق می‌داد؛ یکی از درس‌هایی که می‌گفت این بود که اخلاق سیاستمداران، جدای از اخلاق مردم عادی است و گاهی اوقات، کارهای غیراخلاقی مثل دروغ گفتن و... برای سیاستمداران، اخلاقی است! حال چه شاگردانی از این «استاد اخلاق» تحویل جامعه می‌شود؟ شاگردانی مثل محمدحسن منطقی بروجردی که اتفاقا داماد معاون مادام‌العمر او هم شد
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
سلام جناب ناشناس. با پوزش کلام جنابعالی با شاگرد درس اخلاق بودن مغایرت کامل دارد. لذا فکر می کنم یا خلاف فرمودید یا آنکه مامور خودی یا بیگانه در کلاس درس بودید تا نکته ای به ثمن خس بفروشی و روزگار به حقارت بگذرانی و الا کدام شاگرد اخلاق نمی داند که حمله به استاد؛ آنهم در اثر جهل و عدم درک صحیح، نباید کرد؟. چه مولای متقیان فرمود: من علمنی حرفا" قد سیرنی عبدا".
بر فرض صحت نقل قول جمابعالی، باید موضع زمانی و مکانی و محتوایی بحث مشخص باشد تا بتوان کلام گفته شده را بجا یا نابجا خواند. فارغ از این، چه کسی نمی داند که گاه ممکن است راست گویی نسنجیده یک مسئول کشور ممکن است کیان جامعه و مال و عرض و ناموس تعداد زیادی از مسلمین را به خطر اندازد؟ بر فرض اگر خزانه کشور خالی باشد و از رئییس جمهور یا رئیس بانک مرکزی بپرسند، باید صادقانه!! اعلام کند؟ یا در جنگ اکر تسلیحات نرسید و رزمندگان در حال نبرد از فرمانده تقاضای جنگ افزار نمودند، ایشان باید صادقانه! بگوید چیزی نداریم؟ ضمن اینکه نه تنها استاد مسئول عملکرد و عاقبت کسی نیست که انبیاء نیز چنین مسئولیتی ندارند (طبق فرموده صریح قرآن). مگر عمر سعد همبازی امام حسین (ع) و از پا منبریهای حصرت رسول (ص) نبود.
کلام آخر به عنوان یک شاگرد درس اخلاق، به چه جرعتی یک مسلمان را در مزن اتهام قرار داده و از وی حتک حرمت می کنید، حال آن که حرمت موئمن ار کعبه بالاتر است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
1
1
شایداین اقازاده خیلی بتعارفات برادران اصولگرا دل خوش کرده یا اینکه یادش رفته مرحوم ایت.... درپیش همین اقایان حرفش خریدار نداشت که گفت امدیم دوتا یکی بشه شدند 13تا وبعد هاشمی هاشمی است حتی اگر نوه اقای کنی ده تا دفتر قصه خاطره ودلیل بیاره دوست گرامی بااین حرفا ادم بزرگ نمیشه وسرباز امام
آوینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
1
خدایا چنان کن سر انجام کار / تو خوشنود باشی و ما رستگار...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
2
2
فقط خاتمی اونم از نوع سید محمدش
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
0
سلام اول به این اقا دوستانه بگم شما روحانی خوبی نمیش بخا طر خدا اگر اعتقاد داری بیا بیرون ابروی روحانیت را بیش از این نبرید تمام حرفهای شما برای خوشایند متاسفا یک عده خواست بود یک بچه هم متوجه میشه فقط اون عده خاص جواب خدا وزن و بچه گرفتار راچه طوری میخوان بدن مجبور میکنن مردم و اینطور دروغ بگن لقمه ای گیرشون بیاد یکروز اگر پشت سر رفسنجا نی میگفتی بالا چشمش ابروست محارب باخدا بودی چیشد امروزخودش وخانوادش دمرتد شدن سیاست خیلی کثیف اقای جلیلی هم مثل اقای احمدی ن..ادم خوب دلیل نمیشه اداره یک کشور بامهدکودک اشتباه گرفتید خدا فرج امام زمان رابرسونه انشاا..
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
خدا شما را بر سر عقل بیاورد که فوری شمیر را از رو نبندید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
اين (...) چه ميدونه مير حسين كي بود كه امده داره روايت كسي كه قيد حيات نيست رو ميكنه . كه همش داره (...) ميكه .جمع كن بابا .....درود بر مير حسين . رهنورد و كروبي .هاشمي و خاتمي
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی و حقوقی ویرایش شد
بینام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
0
0
(...) مسلمان ادم یک رنگ واز حق وحقیقت نمیگریزد وبدنیا توجه نمیکند (...) اگر ازادی کامل وطبق قران ونحجالبلاغه باشد حاضرم در پیشگاه ملت بحثی داشته باشم (...) وسلام
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: