به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در اروپا از 1700 میلادی رشد جمعیت به یکباره شدت گرفت در حالی که در ایران این رشد از حدود سال 1300 اتفاق افتاد واین به معنای فاصله 200 ساله با اروپا است
"خیبرآنلاین" - رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از دلایل پیشرفت اروپا را انفجار جمعیت ذکر کرد و گفت: در اروپا از 1700 میلادی رشد جمعیت به یکباره شدت گرفت در حالی که در ایران این رشد از حدود سال 1300 اتفاق افتاد که به معنای فاصله 200 ساله با اروپا است.

به گزارش ایسنا، دکتر صادق واعظ‌زاده در ششمین کنگره پیشگامان پیشرفت با بررسی علل عقب ماندگی و پیشرفت‌های کشور افزود: در این زمینه تحلیل‌های فراوانی ارائه شده است که برخی از آن‌ها نفوذ آزاداندیشی، فضای بسته و تهاجم بیگانه را از علل عقب ماندگی کشور ذکر کردند.

وی به نمونه‌هایی از پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار کرد: از دوره ماد و هخامنشیان ایران دارای امپراطوری شناخته‌ شده‌ای در جهان بوده است که از آن جمله می توان به وضعیت حمل و نقل ایران اشاره کرد. براساس اسناد موجود در آن زمان ایران دارای ارابه‌های مستحکم و پیشرفته بوده است که جنگ‌آوران و شهروندان از این ارابه‌ها استفاده می‌کردند.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر این‌که ارابه سازی و کالسکه سازی در عصر صفویه نیز ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: در مقابل در اروپا با انقلاب صنعتی و کشف نیروی احتراق بر روی کالسکه‌ها ماشین‌های بخار نصب کردند و پس از آن توانسته‌اند خودروهایی با موتور احتراقی داخلی به دنیا عرضه کنند. با ورود این خودروها به ایران حرفه 2500 ساله درشکه سازی به یکباره از چرخه انتفاع خارج شد و این حرفه نیز با فوت صاحبان حرفه مدفون شد.

واعظ‌زاده نمونه دیگر پیشرفت ایران در زمان گذشته را در حوزه معماری ذکر کرد و یادآور شد: ایران تاریخ هفت هزار ساله شهرنشینی دارد ضمن آن‌که ما شاهد معماری ‌های عظیم و پیچیده‌ای چون زیگورات‌ها، بنای تخت جمشید، ارگ بم، برج قابوس، مساجد و چاپارخانه‌ها بوده ایم.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: ورود معماری اروپایی به ایران موجب کنار گذاشتن معماری ایرانی شد به گونه‌ای که اولین معماری اروپایی را می توان در ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی مشاهده کرد.

وی با تاکید بر این‌که این امر موجب گسست در معماری چند هزار ساله ایرانی شد ادامه داد: علاوه بر آن در ایران مردم به فن نخ ریسی آشنا بودند ولی در اروپا با ایجاد موتوری بر روی چرخ‌های نخ ریسی اقدام به ایجاد صنعت ریسندگی کردند و آن را به ایران عرضه کردند.

واعظ‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به دلایل اصلی این گسست در معماری و فناوری ایران، خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند دوره قاجاریه از علل ایجاد عقب ماندگی ایران بوده است ولی بررسی‌ها نشان داده است که علیرغم آن که فناوری‌های اروپایی به ایران وارد شد ولی گسستی در مهارت‌های ایرانیان ایجاد نشد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دلیل این عقب ماندگی را از صد سال پیش ذکر کرد و در این باره توضیح داد: از صد سال پیش با ورود برخی از دستاوردهای اروپایی به کشور بخش عمده‌ای از تجارب ایرانی به کنار زده شد.

وی با اشاره به برخی از حرفه‌های کوچک مانند کفاشی، پیراهن دوزی و ریسندگی اضافه کرد:‌ در حالی که می بایست این حرفه‌های کوچک با یکدیگر متصل می شدند و تشکیل یک صنعت را می دادند ولی امروزه نیمه جانی از این حرفه‌ها باقی مانده است.

واعظ‌زاده با تاکید بر این‌که گسست واقعی در زمان حال در حال رخ دادن است، توضیح داد: در حال حاضر کشور به لحاظ تعداد مقاله و تولید فناوری‌های پیشرفت زیادی داشته است ولی در عین حال در حال ویران کردن عقبه خود هستیم.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دلایل عقب ماندگی ایران اشاره کرد و یادآور شد: چسبیدن به افکار و چیزهای کهنه، نشاختن خود و دیگران از مهمترین دلایل عقب ماندگی ایران است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به حفظ مهارت‌های موجود در کشور گفت: عدم توجه به این مهارت‌ها باعث خواهد شد تا محصولات تولید شده تاب رقابت در برابر محصولات جدید را نداشته باشند و از این رو نیاز به شناخت‌های مهارت های خود، نوآوری و تولید فناوری و صنعتی کردن فناوری و تولید انبوه داریم.

واعظ‌زاده مهمترین تجربه غرب در این زمینه را نوآوری و صنعتی کردن دانست و خاطرنشان کرد: دلیل پیشرفت اروپا از این رو بوده است که به یکباره از زندان هزار ساله قرون وسطی آزاد شد ولی درایران این زندان وجود نداشت.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دراین باره توضیح داد: در ایران هر چند مانند غرب حکومت‌های مستبد وجود داشت ولی در ایران نخبگان حکومت‌ها را رام می کردند در حالی که در اروپا نخبگان حکومت‌ها را به استبداد تشویق می کردند از این رو مردم پناهی نداشتند.

وی همچنین رشد جمعیت را از دیگر دلایل پیشرفت اروپا ذکر کرد و ادامه داد: در اروپا از 1700 میلادی رشد جمعیت به یکباره شدت گرفت در حالی که در ایران این رشد از حدود سال 1300 اتفاق افتاد واین به معنای فاصله 200 ساله با اروپا است.

واعظ‌زاده همچنین اضافه کرد: بر اثر انفجار جمعیت در اروپا نیاز به نوآوری و تولید فناوری احساس شد در حالی که این امر در ایران اتفاق نیفتاد و ما به دنبال واردکردن محصولات نهایی شدیم و این همین امری است در حال حاضر در حال انجام شدن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: