به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
به نظر نمی‎رسد از وزارتخانه‎ای که با گذشت یکسال و نیم نه تنها موفق به تحویل پروژه‎های قبلی مسکن مهر نشده، بلکه بسیاری از طرح‎های عمرانی کشور را نیز تعطیل کرده و اساسا طرح خاصی نیز برای تحول در عرصه مسکن و یا راهسازی جز آزادسازی نرخ بلیط قطار و هواپیما نداشته است، بتوان انتظار یک حرکت جهادی و انقلابی در حوزه عمرانی کشور داشت
"خیبرآنلاین" - افتتاح پروژه مهم راه آهن بین‎المللی «ایران – ترکمنستان – قزاقستان» را باید یکی از اقدامات مهم روزهای اخیر در راستای فعالسازی ظرفیت‎های درونی کشور و کشاندن پای اقتصاد به مناطق دور از دسترس امریکا برای عبور از شرایط فشار دانست، آن چیزی که عبارت بهترش را می‎توان در عنوان «اقتصاد مقاومتی» یافت.

به گزارش رجانیوز، اما همزمان با انتشار خبر حضور رئیس جمهور در ایستگاه آکیایلا ترکمنستان و افتتاح همزمان این خط مهم ترانزیتی شرق دریای خزر توسط روسای جمهور سه کشور، اخباری در رسانه‎ها منتشر شد مبنی بر اینکه این خط ریلی دو سال پیش توسط رئیس‎جمهور وقت افتتاح شده و در واقع آقای روحانی طرح آماده و افتتاح شده قبلی را مجددا افتتاح کرده است.

اما نکته‎ای که در حاشیه انتشار این خبر مورد غفلت قرار گرفت آن بود که مراسم روز گذشته نه برای افتتاح این خط ریلی در داخل خاک ایران، بلکه بمناسبت اتصال شبکه ریلی هر سه کشور به یکدیگر و تکمیل این پروژه توسط کشور ترکمنستان بود.

ماجرا از آن قرار است که پس از امضاء تفاهم‎نامه میان سه کشور برای احداث یک خط ریلی مشترک در حاشیه شرقی دریای خزر و ایجاد امکان ترانزیت کالا میان مناطق شرق خزر و آب‎های آزاد جنوبی ایران، هر یک از سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان موظف شدند تا بخشی از این خط ریلی 960 کیلومتری را که از کشور آنها عبور می‎کند تکمیل کرده و این خط را تا سرحدات مرزی خود برسانند.

از آنجا که در کشور ایران این خط ریلی تا شهر گرگان در حال بهره‎برداری بود، سهم ایران احداث 110 کیلومتر باقی مانده از گرگان تا شهر مرزی اینچه برون بود که بلافاصله در دستور کار دولت وقت قرار گرفته و این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیاء (ص) با ثبت یک رکورد تاریخی راهسازی در عرض شش ماه تکمیل و با هزینه 130 میلیارد تومان قابل بهره‎برداری شد.

بر همین اساس در سفری که دکتر احمدی‎نژاد و وزیر وقت مسکن و شهرسازی در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۲ به استان گلستان داشتند، این خط ریلی تا سرحدات ایران به افتتاح رسید. این در حالی بود که طرف ترکمن، هنوز موفق به تکمیل سهم خود از این خط ریلی نشده بودند و بنابراین بهره‎برداری از این خط ریلی به صورت کامل امکان پذیر نبود.

در یکماه گذشته و پس از احداث خط ریلی مذکور در کشور ترکمنستان، امکان اتصال این خط به خط ریلی ایران فراهم شده و بر همین اساس روز گذشته روسای جمهور سه کشور با حضور در کشور ترکمنستان، افتتاح رسمی این خط ریلی را اعلام کردند.

اهمیت این خط ریلی از آن جهت است که یک ظرفیت مهم جغرافیایی ایران یعنی دسترسی به آب‎های آزاد بین‎المللی را که برای کشورهای آسیای میانه غیرممکن بوده‎ است، فعال کرده و تبدیل به یک آورده پر سود برای کشور می‎کند.

این در حالی است که ایجاد یک خط ترانزیتی قوی از طریق سواحل ایران به سمت آسیای میانه، نه تنها منافع اقتصادی قابل ملاحظه‎ای برای ایران خواهد داشت بلکه به لحاظ سیاسی و استراتژیک نیز یک ظرفیت راهبردی جدید برای ایران ایجاد خواهد کرد که به آن واسطه امکان عبور از شرایط فشار اقتصادی موجود امریکا و کشورهای غربی را آسان‎تر خواهد کرد.

آنچنان که از سخنان و تاکیدات دولتمردان و خصوصا دکتر روحانی در یکسال گذشته بر می‎آید، دولت یازدهم نگاهی راهبردی به مقوله حمل و نقل ریلی داشته و این موضوع را جزء برنامه‎های جدی خود قرار داده است اما نکته قابل توجه آنجاست که با تیم بسیار ضعیف حاکم بر وزارت راه و شهرسازی بعید است این رویکرد راهبردی دولت به سرانجامی برسد، نکته ای که البته رئیس جمهور هم ظاهرا به آن واقف است و در گزارش اولین سال فعالیت دولت، در رسانه ملی بخش مسکن را بخش ضعیف اقدامات دولت خود معرفی کرد.

این در حالی است که اگر مهمترین پروژه راه‎سازی دولت در یک و نیم سال گذشته را افتتاح این خط راه آهن بین‎المللی بدانیم، در ایجاد این خط ریلی نیز تیم فعلی مسئول وزارت راه و شهرسازی نقش آنچنانی و تعیین کننده‎ای نداشته و این قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است که توانسته با یک حرکت جهادی در عرض شش ماه پروژه مذکور را در خرداد 92 به سرانجام برساند. برای احداث این خط آهن، 13 پل بزرگ احداث شده و در طول مسیر با توجه به باتلاقی بودن بخش‌هایی از بستر اجرای این خط آهن، عملیات گسترده و سنگین زیرسازی صورت گرفته است.

به نظر نمی‎رسد از وزارتخانه‎ای که با گذشت یکسال و نیم نه تنها موفق به تحویل پروژه‎های قبلی مسکن مهر نشده، بلکه بسیاری از طرح‎های عمرانی کشور را نیز تعطیل کرده و اساسا طرح خاصی نیز برای تحول در عرصه مسکن و یا راهسازی جز آزادسازی نرخ بلیط قطار و هواپیما نداشته است، بتوان انتظار یک حرکت جهادی و انقلابی در حوزه عمرانی کشور داشت.

اگر آقای روحانی در یک راهبرد بجا و صحیح به دنبال تحول در حوزه حمل و نقل ریلی کشور است، قطعا با تیم فعلی حاکم بر وزارتخانه به تحقق این راهبرد نخواهد رسید. به نظر می‎رسد اگر رییس جمهور بنا دارد به جای افتتاح پروژه‎های دولت‎های دیگر، از این پس پروژه‎های کلان عمرانی را که دولت او سامان داده و به اجرا رسانده‎ به افتتاح برساند، لازم است در اولین اقدام فکری به حال وزارت‎خانه بزرگ و مهمی که این مسئولیت را بر عهده دارد، بکند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مدیریت سایت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
1
0
آقای (...) گلستان هم سنت حسنه تقدیر از خدمات آقای (...) پاک دست را بجا نیاورد !!!
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: