به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حدود ده ماه دیگر، دولت آمریکا قصد دارد تا کنترل خود بر وظابف خطیر «آیانا» را به یک مجموعه خصوصی شناخته نشده بسپارد
"خیبرآنلاین" - یک موسسه اسراییلی از چندین سال پیش، با ارائه دادخواستی به یک دادگاه آمریکایی خواستار مصادره مالکیت دامنه های .ir شده است. ادعای آنها این است ایران حامی یک بمبگذاری در شهر قدس که در سال 1997 که منجر به زخمی شدن نه آمریکایی تلاش مضحک صهیونیست ها برای مصادره مالکیت دامنه های ایرانیشد بوده است و به عنوان بخش از غرامت این اقدام، باید مالکیت دامنه های ایرانی به قربانیان حادثه منتقل شود. اما استدلال موسسه آیکن، به عنوان متولی نگهداری دامنه های اینترنتی در رد این دادخواست این بوده است که دامنه های اینترنتی اصلا دارایی نیستند که بتوان مالکیت آنها را منتقل کرد یا مصادره کرد. این دامنه ها تنها قراردادهای برای ارائه خدمات هستند و به هیچ نهاد یا شخصی تعلق ندارند. اما اسراییلی ها هنوز ناامید نیستند و درخواست استیناف کرده اند.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از The Register؛ تصمیم یک قاضی آمریکایی در مورد اینکه دامنه اینترنتی ایران نمی تواند توسط قربانیان یک بمبگذاری تروریستی که ادعا می شود مورد حمایت ایران بوده تصاحب شود، با درخواست استیناف شاکیان مواجه شده است.

تصمیم ماه گذشته قاضی رویس لمبرت مبنی بر اینکه دامنه سطح بالای کشوری .ir یک «دارایی قابل انتقال» نیست، آخرین تحول در دادخواست دهها ساله موسسه حقوقی اسراییلی شورات هادین بود، موسسه ای که به دنبال دریافت غرامت برای نه شهروند آمریکایی مجروح شده در یک بمبگذاری در قدس در سال 1997 است که به ادعای آنها با حمایت ایران انجام شده است.

این حکم باعث شد که سازمان آیکن که متولی نگهداری دامنه های اینترنتی است از این دعوای حقوقی خارج شود، و از یک بحران دیپلماتیک جلوگیری شود. شهروندان مجروح شده این دامنه ها را به عنوان بخشی از غرامت حمله تروریستی می خواهند.

با این وجود، حکم قاضی نشاندهنده ماهیت سست این تصمیم حقوقی است. وی از یک دادخواست مربوط به تایر ماشین در سال 1967 به عنوان سابقه حقوقی استفاده کرد در حالی که خود اظهار داشت که این دادخواست تطابق کاملی با آن پرونده ندارد، و قانون ویرجینیا در مورد مالکیت دامنه های سطح دوم را به دامنه های سطح بالا تعمیم داد، در حالی که قانون کالیفرنیا که خلاف این را می گفت را نادیده گرفت. وی نوشت:« گرچه تفسیرهای حکم صادره در واشنگتن پراکنده و ناپیوسته هستند، اما آنها از این حکم پشتیبانی می کنند.»

یکی از وکلای شاکیان، اریک سیورسون به The Register گفت:« به دست آوردن یک رای غیررسمی سنجیده و عقلانی امر خوبی خواهد بود. اما من مطمئن نیستم که بتوانیم به آن برسیم.»

سیورسون متخصص قانون اینترنت و دامنه هاست، و در لس آنجلس، همانجایی که آیکن در آن مستقر است کار می کند. وی می گوید که وکلا این پرونده را بیشتر از دید حوزه نهم کالیفرنیا می بینند، که در آن دامنه های سطح دوم، مانند www.a.com یک دارایی به حساب می آید که می توان آن را تصاحب کرد.

سیورسون معتقد است که تصمیم قاضی در این پرونده در مورد دامنه سطح بالای .ir با کمترین مقاومت صورت گرفته است.

سیورسون می گوید:« قاضی ها تمایل ندارند که کاری کنند که مجبور به انجام آن نیستند.» در تحلیل استدلال حقوقی آیکن، از این متعجب شدیم که دلایل محکمی ضد انتقال مالکیت تمام موجودیت اینترنتی یک کشور وجود ندارد.

وکلای شهروندان آمریکایی معتقدند که آنها دلایل محکمی برای توجیه درخواست استیناف دارند. سیورسون می گوید:« تنها چیزی که ما می خواهیم فرصتی برای کشف واقعیت است، دادن امکان دسترسی به بعضی اسناد برای بررسی ماهیت حقوقی این مساله. بعضی ها معتقدند که این امر شاید ریسک تکه تکه شدن اینترنت را به همراه داشته باشد، اما تعداد زیادی از مدیران دامنه های سطح بالا از این امر پشتیبانی می کنند چون آنها دوست دارند که دامنه شان یک دارایی باشد تا تنها یک قرارداد برای خدمات.» سیورسون همچنین می گوید که این گروه شاهد حمایت افرادی است که با طرح های وزارت بازرگانی آمریکا برای انتقال مدیریت سطوح مهم اینترنت به یک مجموعه مستقل مخالف هستند.

در این استیناف به محدودیت های زمانی پرونده اشاره شده است. حدود ده ماه دیگر، دولت آمریکا قصد دارد تا کنترل خود بر وظابف خطیر «آیانا» را به یک مجموعه خصوصی شناخته نشده بسپارد. آیانا مسئولیت نظارت بر DNS های جهانی و تخصیص دادن آدرسهای IP را برعهده دارد. براساس یک طرح رسمی، این نهاد مسئولیت های خود را به آیکن واگذار خواهد کرد.

درخواست استیناف هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، اما به احتمال زیاد ممکن است جلسه استیناف همزمان با اجرای طرح انتقال وظابف آیانا باشد. سیورسون معتقد است که انگیزه های خاصی پشت این قضیه وجود دارند. سیورسون می گوید:«من از این متعجب هستم که اعضای «تی پارتی» (جنبش سیاسی تندروی آمریکایی) در این مورد صحبت نمی کنند.» در پاسخ به این سوال که اگر شاکیان در نهایت موفق شوند و کنترل فضای اینترنتی ایران ( و نیز سوریه را) به دست گرفتند، با آن چکار خواهند کرد، وی گفت:« ما هیچ علاقه ای به قطع کردن دامنه های سطح دوم نداریم (یعنی دامنه های اینترنتی معمول ایرانی مانند www.a.ir). شاید آنها مالکیت را به عهده بگیرند و آن را به صورت معمولی اداره کنند. من فکر نمی کنم که این گزینه خیلی مطرح باشد. اما شاید آنها این دارایی را به حراج بگذارند و به بالاترین پیشنهاد بفروشند.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: