به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۴۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۶
استفاده از افرادی در سطح تصمیم گیری برای شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی که طبق گفته خودشان، اصولا اعتقادی به سیاست گذاری‌های نظام در ابن باره ندارند، خدمت به جوانان ایرانی محسوب نمی شود
"خیبرآنلاین" - موضوع بسیار مهم فضای مجازی، چگونگی استفاده بهینه از آن، هدفمندسازی و ایمن سازی این فضا برای استفاده فعالان و کاربران و آسیب های احتمالی شناخته شده ناشی از آن از جمله مسایلی است که همچنان مورد توجه کارشناسان و عده ای از مسئولان بوده و البته همزمان با بی اعتنایی عده ای دیگر از مسئولان، به ویژه در حوزه اجرا، مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، هرچقدر سرعت ورود فضای مجازی در زندگی اجتماعی و شخصی مردم بیشتر شده است، اما غفلت برخی از مسئولان و حتی به تغافل زدن خود توسط این افراد نیز شدت بیشتری به خود گرفته تا جایی که آسیب های احتمالی ناشی از عدم استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آن همینک به یکی از دغدغه های مهم کشور مبدل شده است.

براساس این گزارش، در تازه ترین اظهار دلواپسی در این رابطه، دادستان کل کشور در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران، گفت: "امروز فضای مجازی به میدان جنگ دشمن تبدیل شده و در این فضا امنیت اخلاقی و فرهنگی جامعه به خطر افتاده است بنابراین باید هوشیار بود همزمان با بهره مندی درست از اینترنت متوجه آثار سوء آن نیز بود. امروز دشمنان به دنبال ایجاد فتنه هستند و فضای مجازی این بستر را برای آنها فراهم کرده است که ما باید از حُسن‌های فضای مجازی در کشور استفاده کنیم و در حوزه مرزبانی فرهنگی نباید اجازه بدهیم دشمنان انقلاب رخنه کنند و فکر‌ها و اخلاق‌های جامعه ما را مورد تهدید قرار دهند."

بیان نگرانی رسمی از سوی یک مقام‌ ارشد قوه قضاییه در شرایطی مطرح شده که برخی دیگر از مسئولان کشور، با بی توجهی نسبت به وظایفی که در این باره برعهده دارند، ضمن اتخاذ سیاست تساهل و تسامح، نه تنها در امر مرزبانی فرهنگی و اخلاقی موفق نبوده اند، بلکه با بیان پاره ای شبهات، بعضا همسویی ناخواسته ای با دست های پشت پرده در این زمینه نیز داشته اند.

فتنه مجازی را دریابیدوقتی یک مقام مسئول آشکارا اعلام می کند که "فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور می‌شد، ایمان جوان‌ها پَر می‌زد، سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئویی وارد کشور شود، چون اگر وارد کشور شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان برمی‌گردد و هویت‌ها را حفظ می‌کنیم. دیدیم آمد و به همه خانه‌ها رخنه کرد و بر ایمان‌ جوان‌های‌مان نه تنها اثر منفی نگذاشت..."!

و یا درباره ماهواره می گوید "بعدها غصه دیگری شروع شد که با ماهواره‌ها چه کنیم اگر خدای نکرده تلویزیون‌مان با دیش مخفی و آشکار، شبکه دیگری را بگیرد، در جوانان ایرانی چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند. آمدیم و در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با آن مبارزه کردیم، اما تاثیری نداشت اما نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت"!

و سپس با نیش و کنایه به فضای مجازی ورود می کند که "امروز ظاهرا غصه دیگری برپا شده و آن اینکه با اینترنت و جوان کاربر و ایمیل و موبایل و نسل سوم و چهارم چه کنیم"!

آیا با چنین طرز فکری که وسایل فوق الذکر را بدون کمترین خطری برای مرزهای اخلاقی و اعتقادی مردم می شناسد، می توان مرزبانی صحیحی در عرصه فرهنگ و اخلاق داشت؟ آیا خطابه خوان این سخنان، وضعیت اخلاقی و فرهنگی امروز جامعه اسلامی را مدینه فاضله می داند و کمترین بزهکاری و مشکلات اجتماعی را در آن مشاهده نمی کند؟ اگر او نیز به معضلات اخلاقی آشکار و موجود در سطح جامعه اذعان دارد، در حجم و گستردگی این ناهنجاری ها، چه نقشی برای ویدئوها، ماهواره ها و اینک فضای مجازی با زیرمجموعه های آن قائل است؟

وقتی جلسات حاکمیتی و بالادستی شورایعالی فضای مجازی که در آن سران قوا و شخصیت های حقیقی و حقوقی برجسته کشوری و لشکری عضویت دارند، پس از ماهها تاخیر، طی دو  جلسه آن هم به صورت نسبتا تشریفاتی برگزار می شود و سپس، از تاریخ 10 آبان تاکنون (29 آذر) نزدیک به دوماه جلسات این شورایعالی تعطیل می شود، آیا می توان به مرزبانی مسئولان ذیربط در این زمینه امید داشت؟

مگر فضای مجازی طی این دوماه تعطیل بوده است که جلسات شورایعالی فضای مجازی در تعطیلی به سر می برد و چرا اعضای حقیقی و حقوقی شاخصی که عضو این شورایعالی هستند، نسبت به این تعطیلی و نیز، دستورجلسات عجیب و کم خاصیت جلسات قبلی عکس العمل شایسته ای نشان نمی دهند؟

این همه بی تفاوتی درحالی اتفاق می افتد که در سیاست های 13 گانه اعلام شده نظام به اعضای شورایعالی فضای مجازی، بندهای بسیار مهمی ابلاغ گردیده است که غفلت از هرکدام از آنها، خسارات جبران ناپذیری بر پیکره اخلاق و فرهنگ جامعه وارد خواهد کرد.

مواردی همچون به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از فضای مجازی و توابع آن در عرصه فنی، آموزش عمومی و فرهنگ سازی در جهت بالابردن سواد رسانه ای، مقدم داشتن محتوا بر زیرساخت، استفاده حداکثری از نیروهای حزب اللهی، فراهم آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از لحاظ مختلف مطرح شده، در نظرگرفتن شرایط جنگ فرهنگی و...

سیاست گذاری های 13 گانه در کنار شرح وظایف مرکز ملی فضای مجازی که زیرمجموعه شورایعالی فضای مجازی است، دارای ابعاد گسترده، مهم و بسیار حیاتی است که تحقق اهداف ترسیم شده، جز با تلاش شبانه روزی و مدیریت جهادی امکانپذیر نیست اما متاسفانه، خواب زدگی و خواب آلودگی بعضی ها(!) که البته امیدواریم تعمدی در آن وجود نداشته باشد، موجب عقب افتادگی هرچه بیشتر در عرصه استفاده حداکثری و ملی از فضای مجازی و افزایش آسیب های اجتماعی ناشی از آن در سطح جامعه شده است.

استفاده از افرادی در سطح تصمیم گیری برای شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی که طبق گفته خودشان، اصولا اعتقادی به سیاست گذاری های نظام در این باره ندارند، خدمت به جوانان ایرانی محسوب نمی شود.

حضور تاسف برانگیز برخی مقام های رسمی دولت در سایت های صهیونیستی و فیلترشده مانند فیس بوک و... و کشاندن مخاطبانشان به فضاهای آلوده اینچنینی، فعال کردن اینترنت های نسل سوم و چهارم تلفن های همراه بدون رعایت مسایل قانونی و تصویب پیوست فرهنگی آنها و نیز، قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که با فتوای حرمت از سوی برخی مراجع تقلید نیز همراه شده بود، از جمله نکات دردآوری است که طی مدت اخیر از سوی برخی مسئولان مشاهده شده است.

به هرحال، همانگونه که در سیاست های ابلاغی به اعضای شورایعالی فضای مجازی اعلام شده و توسط دادستان کل کشور نیز بر آن تاکید ورزیده شد، فضای مجازی امروز به صحنه تقابل و جنگ آشکار فرهنگی میان دشمنان با ملت ایران در عرصه های اعتقادی، دینی و اخلاقی تبدیل شده است و می رود تا در سایه غفلت و بی تدبیری برخی مسئولان، بستری برای فتنه های محتلف فراهم آورد.

اگر سیاست تساهل و تسامح غربزدگان ادامه یابد، باید شاهد از هم گسیختگی اخلاقی و حتی امنیتی در سطح جامعه و سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان از شرایطی نشات گرفنه از آن بود؛ مسایلی که در ماجرای اسیدپاشی معروف و نیز فوت یکی از خوانندگان جوان کشورمان تجربه شد و چنانچه نسبت به این مسایل ریشه یابی سریع و صحیح صورت نگیرد، قطعا در آینده ای نزدیک، باید منتظر اتفاقات ناگوار دیگری نیز بود؛ اتفاقاتی که البته نمی توان برای حجم و وسعت آن، پیش بینی دقیقی متصور بود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
0
2
همان طور که امام خمینی به امید خدا و با مخالفت اکثر (...) آن دوران توانست بر شیطان و نوکرانش پیروز شود امروز هم با پشتکار و امید خدا می شود از این امکانات مفت و مجانی به نفع اسلام ناب محمدی و ضرر شیطان و شیطانیان استفاده کرد
امروز اسلام احتیاج به عمل دارد . نه شعارهای زیبا
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: