به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ایرانی ها به این مناسبت که در شب یلدا شب بسیار طولانی بود آنها انتظار زایش خورشید را می کشیدند به خاطر همین به یادبود خورشید چیزهای سرخ مثل هندوانه و انار را به نماد ظهور اولیه خورشید که در اول صبح به صورت سرخی ظهور می کند، می گرفتند
"خیبرآنلاین" - مجید بیگی محقق و پژوهشگر خرمدره ای گفت: اصل بحث شب یلدا به "میترائیسم” یا مهر پرستی برمی گردد که بر اثر تحقیق تاریخی ریشه در ایران باستان ندارد.

به گزارش نبض سحر، مجید بیگی در گفتگویی به سیر تاریخی شب یلدا اشاره کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

وی بیان این مطلب که  انسانها به خاطر مناسبتی که در یک دوره از زندگی آنها اتفاق افتاده است که اگر آن مناسبت برای انها قابل اهمیت و بزرگ باشد، می خواهند با برگزاری مراسم بزرگداشت از آن یاد کنند و  از آن در راستای تکامل خود استفاده کنند.که هم عقل تائید می کند و هم دین نسبت به بزرگداشت یک روز یا یک شخص اهمیت داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: گرامیداشت وبزرگداشت چه شخص و یا روز در دین ما تاکید و توصیه شده است. خداوند در سوره کهف آیه ۲۱ در خصوص درگذشت اصحاب کهف بعد از زنده شدن دوباره در همان غار می فرماید: برای آنان بناهایی بسازید و آنها را مورد بزرگداشت قرار بدهید.

وی در ادامه گفت: یلدا متعلق به فرهنگ میترائیسم (مهر پرستی ) است که در این روز  جشن می گرفتند. بر اثر تحقیق تاریخی ریشه در ایران باستان ندارد و آریائیها وقتی که به ایران می آمدند آنرا به ایران آورده اند.

ببببب

بیگی افزود: خود واژه یلدا به معنای "میلاد” و "زایش” که ریشه سُریانی دارد و خود همین ثابت می کند که ریشه در ایران ندارد. بر اساس مبنای تاریخی که وجود دارد یاد بود آئین میترائیسم یادبود روز خدای نور می باشد که بعضی ها در بعضی از اقوال روز تولد خورشید هم می گویند.در دوران قبل از حضرت عیسی در امپراطوری روم نیز ظهور کرده بود و منطقه ی زیادی رو هم فراگرفته بود.

وی افزود: تاقبل از ظهور حضرت عیسی روز یلدا در مناطقی که معتقد به میترائیسم بودند روز زایش خدای نور می باشد ،بر اساس اشاراتی که در نسبت به تولد حضرت عیسی در کتاب انجیل وجود دارد وی زمانی متولد شده است که چوپانان گوسفندان به چرا می بردند و این بیانگر این است که حضرت عیسی در زمستان متولد نشده است.مسیحی ها به خاطر اینکه حضرت عیسی (ع) را فرزند خدا می دانستند و شب یلدا را شب روز زایش "خدای خیر” می دانستند این روز تولد عیسی را به این روز آوردند،یعنی ۲۵ دسامبر و آنان با اینکار این دو واقعه را باهم تطبیق دادند.ثنائی در قصیده ای چنین میگوید: به صاحب دولتی پیوند اگر نامی همی جوئی / که از یک چاکری عیسی چنان معروف شد یلدا

مدیر موسسه پله پله تاملاقات خدا گفت: این مساله روز زایش نور به عنوان یک عید مطرح می شود که همواره ایرانی ها به این مناسبت که در شب یلدا شب بسیار طولانی بود آنها انتظار زایش خورشید را می کشیدند به خاطر همین به یادبود خورشید چیزهای سرخ مثل هندوانه و انار را به نماد ظهور اولیه خورشید که در اول صبح به صورت سرخی ظهور می کند، می گرفتند. اولین بار این واژه را عنصری در شعر خود بیان کرده است: چون حلقه ربایند به نیزه تو به نیزه/حال از رخ زنگی بربایی شب یلدا

????? ?? ????

بیگی در ادامه اظهار داشت: مبنای میترائیسم و زایش خدا در دین اسلام جائی ندارد اما رفته به رفته آئین شب یلدا با مبانی فرهنگ اسلام تعدیل شد.صله رحم عنصر اصلی در خصوص این شب است ، که مورد تائید اسلام می باشد. در ابتدای صحبتها گفتم یادبود گرفتن به خاطر چیزی است که انسان را به کمال برساند. و چون امسال شب یلدا تلاقی دارد با شب رحلت پیامبر اکرم(ص)، یادبود نبی مکرم اسلام یکی از پتانسیل های اساسی برای رشد و به کمال رساندن انسان است.پس شایسته است امسال در شب یلدا حرمت این شب نگه داشته شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
2
1
چطوره كل سال رو يك در ميان بگذاريم محرم و صفر و فقط گريه كنيم.حرمت نگه داشتن پيامبر برادر عزيز به گوش دادن به دستورات ايشان يعني دستورات خداست .امام حسين در شب عاشورا گفت هر كس حق الناس بر گردن دارد بلند شود و برود هيچ كس به اين حرف امام حسين توجه نميكند ولي هر سال در اين ايام كشفيات جديدي توسط مداحان درباره نحوه شهيد شدن امام حسين كشف و هر سال لحظه شهادت ايشان را حركت اهسته تر ميكنند.به خدا امام حسين براي درآوردن گريه من و شما شهيد نشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: