به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نتیجه حضور او در تئاتر، بازی در نمایش هایی چون «عروسی فیگارو»، «هزار و یک شب»، «خسیس»، «مریض خیالی» و «مشهدی عباد» است
"خیبرآنلاین" - «مرتضی احمدی» هنرمند پیشکسوت رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما بامداد امروز -یکشنبه- دار فانی را وداع گفت و جامعه هنری کشور را داغدار کرد. مرتضی احمدی از سال ها پیش به دلیل مشکلات ریوی تحت درمان قرار داشت.

به گزارش ایرنا، وی متولد 1303 از بازیگران سینما و تلویزیون و گوینده رادیو و خواننده ایرانی است. از ماندگارترین آثار احمدی می توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه «پینوکیو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپیشگی کرده است. «آرایشگاه زیبا»، «کت و شلوار خواستگاری»،

«دانی و من» و... از کارهای تلویزیونی مرتضی احمدی است. وی در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است.

مرتضی احمدی برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.در شانزده سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و بعدها در تیم فوتبال راه آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه آهن بازیکن و مربی (تا سال 1325) شد.

پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در 1321 با کمک عده ای از دوستانش «تماشاخانه ماه» را روبه روی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مجبور به ترک آنجا شد. در اوایل پاییز 1322 در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر و پس از مدتی هم زمان با هنرپیشگی در راه آهن تهران استخدام شد.

وی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده ها آواز خواند و در یکی از پیش پرده ها ترانه ای دیگری به نام «کارگرم من» را اجرا کرد که با استقبال کارگران راه آهن مواجه و پس از آن منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید که در نتیجه، مرتضی احمدی به بخش حسابداری راه آهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد.

پیش پردهٔ دیگری نیز با اجرای احمدی به نام «قدس شاهین» (دربارهٔ ماجرای تجاوز جنسی عده ای از سربازان آمریکایی به یک زن ایرانی) توقیف شد.

احمدی در سال 1323 به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران)به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه های کمدی اجرا کند. در دوره های مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد.

وی در 1326 گویندهٔ فیلم های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در 1342) بود.

از سریال های تلویزیونی که بازی کرده است می توان از سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق (1356)، آئینه و زیر بازارچه (1377، رضا ژیان) نام برد.

در فروردین 1349 نیز احمدی به دعوت علی حاتمی ترانهٔ عنوان بندی فیلم حسن کچل را، ضربی خوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته می شود).

نتیجه حضور او در تئاتر، بازی در نمایش هایی چون «عروسی فیگارو»، «هزار و یک شب»، «خسیس»، «مریض خیالی» و «مشهدی عباد» است.

بازی در فیلم «ماجرای زندگی» به کارگردانی نصرت الله محتشم، نخستین تجربه سینمایی احمدی است. این بازیگر پیشکسوت در بیش از 50 فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است که آخرین آنها فیلم «ستاره ها» به کارگردانی فریدون جیرانی بوده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: