به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در مارس ۲۰۱۴ پادشاه عربستان با صدور دستوری مقرن را به عنوان ولیعهدِ سلمان بن عبدالعزیز، که در آن زمان خود ولیعهد عربستان بود، انتخاب کرد و در یک بند این دستور تاکید کرد که تغییر ولیعهدی مقرن بن عبدالعزیز برای هیچ کس مجاز نیست و با این کار به قدرت رسیدن مقرن را تضمین کرد.
با مرگ پادشاه عربستان و آغاز دوره سلطنت سلمان بن عبدالعزیز، نام شخص دیگری نیز در خاندان آل سعود برجسته شده است که کارشناسان معتقدند وی زودتر از آنچه که باید در این خاندان به سلطنت خواهد رسید.
 
به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی خبر داد، مقرن بن عبدالعزیز، اکنون ولیعهد عربستان و دومین فرد در سلسله مراتب خاندان آل سعود است. وی در سال ۲۰۱۴ توسط ملک عبدالله پادشاه متوفی عربستان به عنوان "ولیعهدِ ولیعهد" سمتی که تا آن زمان در عربستان سابقه نداشت، منصوب شد.
 
در مارس ۲۰۱۴ پادشاه عربستان با صدور دستوری مقرن را به عنوان ولیعهدِ سلمان بن عبدالعزیز، که در آن زمان خود ولیعهد عربستان بود، انتخاب کرد و در یک بند این دستور تاکید کرد که تغییر ولیعهدی مقرن بن عبدالعزیز برای هیچ کس مجاز نیست و با این کار به قدرت رسیدن مقرن را تضمین کرد.
 
مقرن بن عبدالعزیز در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمد و سی و پنجمین پسر ملک عبدالعزیز، موسس عربستان سعودی است و هیچ برادر تنی در میان خاندان آل سعود ندارد.
 
وی به دلیل ارتباط خاصی که پادشاه متوفی داشت، به عنوان مشاور ویژه ملک عبدالله و نماینده خاص وی تعیین شد و در فوریه ۲۰۱۳ به عنوان معاون دوم رئیس کابینه عربستان که سومین مقام در عربستان بعد از پادشاه و ولیعهد محسوب می‌شود نیز تعیین شد.
 
این اقدامات ملک عبدالله و ارتقای سریع مقرن در خاندان آل سعود حساسیت دیگر اعضای خاندان سعود را برانگیخت به گونه‌ای که گفته می‌شود که ملک عبدالله قصد داشت از طریق مقرن پادشاهی را در میان فرزندان خود موروثی کند.
 
همزمان با ترقی مقرن بن عبدالعزیز از پست‌های حکومتی خاندان آل سعود، متعب بن عبدالله، فرزند پادشاه متوفی عربستان نیز پله‌های ترقی را با کمک پدرش طی کرد و با تبدیل شدن گارد سلطنتی عربستان به وزارت خانه، متعب به عنوان وزیر گارد سلطنتی به شورای وزیران عربستان راه یافت.
 
بر اساس یک فرضیه گفته می‌شود براساس توافق‌هایی که بین عبدالله و مقرن صورت گرفت، قرار است پس از به قدرت رسیدن مقرن، پسر پادشاه عربستان به عنوان ولیعهد وی انتخاب شود و با توجه به بیماری سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان وی توسط شورای بیعت از قدرت کنار گذاشته شود و مقرن به تخت بنشیند.
 
شورای بیعت عربستان نیز توسط ملک عبدالله، پادشاه متوفی تاسیس شد و گفته می‌شود یکی از ابزارهای عبدالله برای موروثی کردن قدرت در خاندان خود و دور کردن دیگر پسران ملک سعود از قدرت بوده است.
برچسب ها: ولیعهد ، عربستان ، شاه ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: