به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر بااشاره به نتایج تحقیقی که در پنج کشور انجام شد، گفت: نیمی از زنان این کشورها طی یک سال گذشته مواد مخدر روانگردان دارویی مصرف کرده‌اند و میزان وابستگی آنان به مواد مخدر در حال افزایش است.
"خیبرآنلاین" - مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر بااشاره به نتایج تحقیقی که در پنج کشور انجام شد، گفت: نیمی از زنان این کشورها طی یک سال گذشته مواد مخدر روانگردان دارویی مصرف کرده‌اند و میزان وابستگی آنان به مواد مخدر در حال افزایش است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید قاسمیان در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی»، افزود: طی مطالعه‌ای که در سال 89 تا 92 انجام شد از نظر شیوع شناسی 26 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر از ماده مخدر شیشه استفاده می‌کنند و به دلایل اقتصادی 348 ماده روانگردان جدید تولید شده است.

وی با اشاره به تقاضا و مصرف مواد مخدر در جهان گفت: با توجه به رشد فزاینده تقاضا و مصرف مواد مخدر لازم است اقدامات موثری در زمینه کاهش این وضعیت انجام دهیم. سال گذشته 573 تن ماده مخدر در کشور کشف شد.

تنها 8 درصد مدارس تحت پوشش برنامه‌های کاهش آسیب هستند

وی با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در مدارس اظهار کرد: تنها 8 درصد از دانش آموزان تحت پوشش این برنامه ها هستند و در 92 درصد از مدارس چنین برنامه‌هایی به اجرا در نمی‌آید.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تبعات مصرف مواد مخدر گفت: مرگ زودهنگام و معلولیت از جمله تبعات استفاده از این مواد است. همچنین بر اساس آمار سال 2010، 20 میلیون نفر به علت عوارض ناشی از اعتیاد تلف شدند که 6.7 درصد این آمار را زنان تشکیل می دهند.

افزایش روند وابستگی زنان به مواد مخدر

وی در ادامه گفت: بر اساس آمار سال 2012 زنان حدود 22 درصد از جرایم قاچاق و 20 درصد از جرایم مصرف را مرتکب شده‌اند. از سوی دیگر شاهد افزایش روند وابستگی زنان به مواد مخدر هستیم.

قاسمیان تاکید کرد: عوامل مختلفی در حوزه تقاضای مواد مخدر و روانگردان‌ها مطرح است. باید در کنار عوامل فردی، عوامل محیطی و اجتماعی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به آمار ایران اظهار کرد: 62 درصد از زنان مصرف کننده متاهل، 41 درصد زیر 35 سال و 71 درصد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم بوده‌اند. بیشتر زنان معتاد، تریاک، شیشه و هروئین مصرف می‌کنند. دلایل کسب مواد از سوی آنها کسب لذت، کنجکاوی و تفریح ذکر شده است. علاوه بر آن این کار با آسیب‌های اجتماعی مانند فقر، طلاق، فرار از خانه، تن فروشی و روسپی گری رابطه دارد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدردر ادامه گفت: از اولین تجربه مصرف مواد با تزریق تا اعتیاد،‌ در زنان به طور متوسط دو سال و در مردان هشت سال طول می‌کشد، بنابراین زنان زودتر به ورطه وابستگی به مواد مخدر می‌افتند.

قاسمیان با اشاره به تبعات مصرف مواد مخدر گفت: این کار 65 درصد موجب همسرآزاری و 55 درصد طلاق می‌شود.

اعتیاد علت 55 درصد از طلاق‌ها

قاسمیان در ادامه گفت: 55 درصد از طلاق‌های ثبت شده به علت اعتیاد است، از سوی دیگر 6700 زندانی زن داریم.45 درصد کل جرایم مواد مخدری را در زندان‌ها شاهدیم یعنی از هر دو زندانی یک نفر زندانی مواد مخدری است که جرایم 43 درصد مردان و 54 درصد زنان زندانی مخدری است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که باید در حوزه کاهش اعتیاد زنان اجرا شود، اظهار کرد: به این منظور لازم است برنامه‌هایی را در محیط‌های اجتماعی، آموزشی، خانوادگی و کار اجرا کنیم. ما سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی داریم و لازم است به آن بیش از پیش توجه کنیم.

قاسمیان تاکید کرد: سیاست اصلی ما در برنامه ششم توسعه که از سوی وزیر کشور و رئیس جمهور تاکید شده رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر و روانگردان و صیانت اجتماعی است. در این شرایط باید برنامه‌های پیشگیری با اولویت خاص زنان در حوزه سلامت و امنیت داشته باشیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: زنان ، معتاد ، متاهل ، جامعه ، خیبر ، آنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: