به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تمام تخلفات صورت گرفته از سوی "م.ه" که گروهی از آنها در آسیب به نظام اقتصادی کشور طبقه بندی می‌شود و گروهی دیگر در چارچوب آسیب به آبروی نظام و امنیت اجتماعی ضرورت برخورد با این آقازاده را بیشتر نشان می‌دهد. برخورد عادلانه با "م.ه" مطالبه تمام مردم و سرفصل تازه‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور است
"خیبرآنلاین" - پس از اعلام حکم محمدرضا رحیمی، امیدها برای برخورد با آقازاده‌ای که با سوءاستفاده از جایگاه خود، هزینه انتخاباتی دو دوره 84 و 88 اصلاح‌طلبان را تامین کرد، قوت گرفت.

به گزارش فارس، بعد از اعلام حکم محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی‌نژاد امیدها برای برخورد با مهره موازی فساد در جریان موسوم به لیبرال دموکرات‌ها قوت گرفته است. آقازاده‌ای که با سوء استفاده از جایگاه مدیریتی خود در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و دانشگاه آزاد هزینه انتخاباتی دو دوره 84 و 88 اصلاح‌طلبان را تامین کرد. اسناد فراوانی درباره پرونده‌های بی‌شمار این آقازاده وجود دارد اما تاکنون به فرجام خاصی نرسیده است. عناوین اتهامات م.ه به اندازه‌ای بزرگ و گسترده است که می‌توان پرونده او را یکی از مهمترین پرونده‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی دانست. او کلکسیونی از جرائم اقتصادی، سیاسی و امنیتی را مرتکب شده و این موضوع رسیدگی به پرونده وی را بسیار پیچیده کرده است.

تخلفات م.ه از زوایای متفاوت توسط رسانه‌ها بازگو شده اما یکی از برجسته‌ترین تخلفات وی در شرکتی به نام شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت صورت گرفته است. شواهد و قرائن صریحا اثبات می‌کند که عمده فعالیت‌های این شرکت در زمان مدیریت آقازاده متهم جهت تامین منابع مالی انتخاب ریاست جمهوری سال 84 اتفاق افتاده است. در این انتخابات اکبر هاشمی رفسنجانی با محمود احمدی نژاد به رقابت تنگاتنگی پرداخت.

آقازاده‌ای که در کشور ما با نام م.ه به شهرت رسیده و البته مترادف با رانت و فساد قرار گرفته اکنون پای میز محاکمه است. م.ه با توزیع پول میان اراذل و اوباش خیابانی در ایام فتنه 88 سعی در داغ‌تر کردن تنور لشکرکشی خیابانی و ایجاد فضای امنیتی در کشور داشت یعنی دقیقا همان کاری که باعث شد شعبان بی‌مخ‌ها به خیابان‌ها بریزند و به جان و مال مردم بیافتند.

تاکنون اعترافات برخی همکاران م.ه در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت چون نیک آهنگ کوثر( مدیر سایت شرکت بهینه سازی) و حمزه کرمی( مدیر روابط عمومی شرکت) از تمرکز فعالیت‌های وی برای خارج کردن مبالغ هنگفت از حساب شرکت به بهانه پروژه‌های مطالعاتی، قراردادهای صوری، سندسازی و حتی چاپ کتاب پرده برداشته است.

 

* خانه امن آقازاده برای تامین هزینه‌های انتخاباتی

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال 1379 توسط م.ه پایه گذاری شد و به گفته هادی عرب قبادی کارمند روابط عمومی آن کلیه کارمندان شرکت توسط وی مهره‌چینی شده بودند. برخی مدیران این شرکت بعدها از فعال‌ترین افراد در فعالیت‌های انتخاباتی م.ه بودند و یا حتی نقش پررنگی در فتنه 88 داشتند برای مثال نیک آهنگ کوثر که مدیریت سایت حامی فتنه خودنویس را برعهده دارد پیش از فرار از کشور ارتباط وسیعی با نامبرده داشت تا جایی که توسط وی به مدیریت سایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گماشته شد.

در واقع شرکت بهینه سازی پوششی برای تامین مالی و سازماندهی فعالیت‌های ضد نظام بود و افراد تندرویی چون نیک آهنگ کوثر که سابقه فعالیت در روزنامه‌های زنجیره‌ای را نیز داراست در این شرکت دارای سمت بود تا فعالیت‌های پشت پرده سیاسی را سازماندهی کند.

شرکت‌های مختلفی با این سازمان قرارداد داشتند که از جمله آنها شرکتی تبلیغاتی با مدیریت امیرعلی آقایاری بود. عمده فعالیت‌های این شرکت تبلیغی بر روی ساخت انواع تیزر‌های تبلیغاتی متمرکز بود. همه روسای شرکت‌های طرف معامله با سازمان بهینه‌سازی از دوستان آقازاده متهم بودند و آمادگی گرفتن پول تحت عنوان بهینه سازی و تبلیغات انتخاباتی برای کاندیدای مد نظر او را داشتند و این شرکت‌ها با سند سازی‌‌های صورت گرفته، موظف شدند که کار تبلیغاتی برای م.ه انجام دهند. تمام این‌ها تنها بخشی از اعترافات حمزه کرمی مدیر روابط عمومی شرکت درباره فعالیت‌های پشت پرده شرکت بهینه سازی است.

همچنین درباره این قبیل فعالیت‌های شرکت بهینه سازی «حمزه کرمی» می‌گوید: «مهدی بخش‌هایی از هزینه انتخاباتی سال 84 پدرش را از طریق بودجه بهینه‌سازی و بخش دیگر را از طریق مجبور کردن پیمانکاران به کمک مالی تامین می‌کرد» وی همچنین اذعان می‌کند «مبالغ رد و بدل شده عموما به صورت نقدی بود تا قابل رهگیری نباشد و کلیه هزینه‌های ستاد سمیه در سال 84 از این طریق تامین شد.»

مطابق اظهارات مهدی حسین‌زاده مسئول اتاق فکر انتخابات ارائه پروژه‌های مطالعاتی صوری به افراد از سوی بهینه سازی یکی دیگر از روش‌های بیرون آوردن پول از حساب شرکت بوده است. به اذعان برخی از همکاران نزدیک به م.ه یکی از موثرترین روش‌های خارج کردن پول از بهینه سازی ارائه آگهی به مطبوعات استانی در قبال حمایت از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری بوده است. شواهد حاکی از آن است که مبلغی حدود 120 میلیون تومان از طریق همین آگهی‌ها به مطبوعات استانی پرداخت شده است.

محمدرضا رجبی یکی دیگر از افراد حلقه اطرافیان آقازاده متهم و مسئول امور مالی دفتر رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد می‌گوید: «باج گیری از شرکت‌های خواهان سوخت یارانه‌ای بودند، یکی از روش‌های مهدی برای کسب درآمد از شرکت بهینه سازی بود.» رجبی همان کسی که با اظهاراتش پس از دستگیری پرده از فعالیت‌های مخفی م.ه در دانشگاه آزاد برداشت. به گقته محمدرضا رجبی، مهدی پس از استقرار در دانشگاه آزاد، تمام قفسه‌های موجود در اتاق را از اسناد شرکت‌ها و قراردادهای نفتی، کارهای گذشته، تکمیل و تأکید می‌نماید کسی حق دست زدن به آنها را ندارد و دستور نصب دوربین الکترونیک برای آن اتاق را صادر می‌نماید.

 

* عقد قراردادهای صوری با شرکت بهینه سازی

یکی از روش‌های خارج کردن پول از حساب شرکت بهینه‌سازی استفاده از عقد قراردادهای صوری با اشخاص و شرکت‌هایی بود که همگی روابط نزدیکی با م.ه داشتند. در این شیوه افراد پروژه‌هایی با ارزش ریالی پایین را به سازمان پیشنهاد می‌دادند اما در قبال آن مبالغ کلانی را دریافت می‌کردند. این روش باعث می‌شد تا ظاهرا همه معاملات صورت گرفته با شرکت قانونی و کاملا رسمی به نظر آید اما با تجسس در ماهیت قراردادها مشخص می‌شود که تمامی آنها صوری و تنها روشی برای خارج کردن پول از شرکت مذکور بوده اند. یکی از مهمترین این معاملات صوری قرارداد شماره 741-1201 مورخ 28 اسفند 1381 است که شرکت بهینه سازی به ازای چاپ فقط 80 عنوان کتاب مبلغ 3 میلیارد و 300 میلیون ریال را به موسسه نشر ذره وابسته به پسر حسن معادیخواه پرداخت می‌کند. حمزه کرمی در این باره می‌گوید: «به دستور آقای م.ه شرکت های ذکر شده با فاکتورهای جعلی و سندسازی موظف شده بودند برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کار کنند. به عنوان مثال، شرکت نشر ذره500 میلیون تومان پوستر مربوط به آقای م را چاپ کرد اما پولش را از سازمان بهینه سازی گرفت، به این صورت که آقای م.ه با توافق نشر ذره فاکتوری صوری صادر کرد.»

همچنین در 18مرداد سال 84 مبلغ 19 میلیون و 620 هزار تومان به عنوان طلب انتخابات به شرکتی به‌عنوان ایده‌گستر پرداخت می‌شود. در 14 فروردین 84هم مبلغ 19 میلیون و 392 هزار تومان به همین شرکت بابت مقالاتی بی‌ربط درباره اساتید رشته حقوق که وجود خارجی هم ندارد پرداخت شده است. در تمامی این موارد م.ه شخصا دستور پرداخت داده است. سورنا ستاری می گوید مهدی بعد از انتخابات تاریخ سندها را دستکاری کرده و آن را به فروردین و اردیبهشت تغییر می داد. محمد رضا رجبی می گوید 500 هزار دلار از سورنا ستاری قبل از انتخابات84 برای هزینه در انتخابات به صورت نقد گرفته است.

در یکی از مهم ترین موارد پولشویی م.ه از طریق شرکت بهینه‌سازی مبلغ 224 میلیون و 670 هزار تومان به حسن معادیخواه برای چاپ مجدد12 عنوان کتاب کودک پرداخت شده است. معادیخواه برای وصول طلب های خود بابت چاپ پوسترهای تبلیغاتی هاشمی در انتخابات، از مهدی طلبکار بوده است. برای وصول طلب خود وی با هماهنگی مهدی اقدام به فاکتورسازی با عنوان چاپ مجدد 12 عنوان کتاب با تیراز600 هزار جلد می کند ولی در واقع فقط 50000 جلد کتاب چاپ می نماید. وی مبالغ600 هزار جلد را به طور کامل دریافت می کند. معادیخواه می گوید این کار را به نام دو ناشر دیگر دارالفکر و آخرین پیام انجام داده است. شاید در نگاه اول مبالغ پرداخت شده چندان کلان به نظر نرسند اما این ارقام میلیونی در زمان پرداخت ارزش بسیار بیشتری نسبت به آنچه امروز به نظر می‌رسند داشتند. برای مثال قیمت ارز در سال 84 حدود 900 تومان بوده است که به خوبی نشان دهنده ماهیت کلان و بی تناسب با خدمات انجام شده توسط مجریان پروژه‌های مذکور است.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا می‌توان به اظهارات حمزه کرمی درباره عقد پروژه کذایی با معادیخواه اشاره کرد. وی می‌گوید: « معادیخواه در یکی از موارد باید یک میلیون جلد کتاب چاپ می کرد ولی فقط 20 هزار نسخه چاپ کرد و مبلغ 500 میلیون تومان دریافت نمود».

دامنه پول‌شویی از طریق قراردادهای صوری آنچنان گسترده شده بود که صادقی کارشناس روابط عمومی به ماهیت قراردادهای منعقد شده شک می‌کند و از امضای این اسناد خودداری می‌کند و مهدی تصمیم می‌گیرد خودش سندها را امضا کند. در سال 81 شرکتی با نام نگاه شرقی سبز هم برنده مناقصه‌ای به مبلغ 3 میلیارد تومان می شود در حالی که فقط یک هفته از تاسیس آن گذشته بود.

چند روز پس از انتخابات 84 حسن معادیخواه بابت طلب های انتخاباتی خود به مهدی مراجعه می کند. مهدی می گوید من نرم افزاری را از خارج آورده‌ام این نرم افزار را بگیرد دو شرکت بیاورید به نام خودتان به بهینه سازی بفروشید و پولتان را بگیرید. معادیخواه دو شرکت ایده گستر و سارنگ را برای این کار معرفی می کند. مبلغ این معامله حدود 328 میلیون تومان بوده است.

یکی دیگر از سوء استفاده‌های مهدی از شرکت بهینه‌سازی تحویل کاغذ بهینه سازی به روزنامه توسعه بود. روزنامه توسعه در زمان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری برای آقای هاشمی رفسنجانی کار می‌کرد و طرفدار ایشان بود. بر همین اساس برای چاپ حدود 10 شماره ضمیمه از چهار تا هشت صفحه‌ای نیم‌تا از شرکت توسعه کاغذ دریافت شد که مسئول اتاق فکر ستاد آقای هاشمی به عنوان مدیر اجرایی روزنامه توسعه کاغذها را دریافت می‌نمود.

 

* مبالغ اختلاش شده کجا خرج شد؟

مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، مدیر سایت «جمهوریت» و از کارمندان دانشگاه آزاد بود که دست به یک افشاگری بی‎سابقه درباره م.ه زد. او در چهارمین دادگاه متهمان کودتای مخملی در روز سوم شهریور ماه 88، در دفاعیات خود اظهار داشت: «سوژه 10 برابر شدن صندوق‌های سیار از طریق مهدی هاشمی رفسنجانی به سایت جمهوریت داده شد؛ همچنین اخبار ستادهای موسوی نیز در دستور کار این سایت بود.وی با اشاره به انتشار شب‌نامه‌ای توسط وی و گردانندگان سایت جمهوریت علیه رئیس جمهور این شب‌نامه را مصداق توهین و افترا عنوان کرد و گفت: مقرر شد تا هزینه مالی این ویژه‌‌نامه از سوی کرمی و هاشمی رفسنجانی تأمین شود و پس از تهیه به اعضای ستاد 88 تحویل داده شد تا آنان این شب‌نامه را توزیع کنند».

سایت انتخاب دو روز پس از آغاز ناآرامی‌ها خبر داد «حمله اراذل و اوباش به مردم و تخریب اموال عمومی با ساماندهی فرزند یکی از چهره‌های سیاسی کشور درحال پیگیری است.» براساس اطلاعاتی که این سایت فاش کرد، «اراذل و اوباش» با هدایت و ساماندهی مستقیم م.ه درحال اغتشاش در مناطق مختلف تهران هستند. همچنین برخی دیگر از رسانه‌ها از پرداخت30 هزار تومان به هر نفر آشوبگر برای هر شب اغتشاش خبر داده‌اند. بخش کوچک دیگری از مبالغی که م.ه خرج سرپا نگاه داشتن آشوب‌ها کرد، بعدها رو شد. جایی که حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: در جریان حوادث اخیر با برخی از این افراد قرارداد بستند و مسئول دفتر م.ه گفته است 200 میلیون تومان کوچکترین رقمی است که ایشان برای به آتش کشیدن دو میدان به اراذل و اوباش داد. مهدی در روزهای مشغله آشوب‌ها تنها نبود. همسرش هم می‌کوشید تا بخش از سنگینی بار "تقویت آشوب ها " را به دوش بکشد.

در جریان یکی از این تلاش‌ها در روز 12 مرداد 88 بود که همسر م.ه حوالی میدان ونک در تهران دستگیر شد. ف.ه پس از دستگیر شدن و با طی مراحل قانونی، در اختیار مراجع ذی‎ربط قرار گرفت اما صبح روز بعد با وساطت‌های صورت گرفته آزاد شد. محمد هاشمی برادر حجت الاسلام اکبر هاشمی درباره دستگیری همسر م.ه می‌گوید: «نمی‌دانم ایشان را شناسایی کرده بودند یا ایشان را به عنوان یک فرد عادی دستگیر کرده بودند».

تمام تخلفات صورت گرفته از سوی "م.ه" که گروهی از آنها در آسیب به نظام اقتصادی کشور طبقه بندی می‌شود و گروهی دیگر در چارچوب آسیب به آبروی نظام و امنیت اجتماعی ضرورت برخورد با این آقازاده را بیشتر نشان می‌دهد. برخورد عادلانه با "م.ه" مطالبه تمام مردم و سرفصل تازه‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور است. قوه قضائیه با اعلام حکم محمدرضا رحیمی نشان داد که در برخورد با مفاسد نگاه حزبی و جناحی ندارد و مصالح کشور را قربانی فشار افراد، احزاب و جریان‌های سیاسی نمی‌کند.

قوه قضائیه امروز از توان و اقتدار کافی برای برخورد با جرائم سنگین اقتصادی برخوردار است و تمام سازوکارهای لازم از کشف تا صدور حکم برای چنین پرونده‌هایی را در خود ایجاد کرده است. هنوز این عبارت محمد رضا رحیمی از ذهن افکار عمومی پاک نشده است که می‌گفت حاضر است در صورت اثبات جرائمش دست راست خود را قطع کند. قوه قضائیه نشان داد که در عمل به وعده‌اش در قبال برخورد قاطع با جرائم عمل کرده است اما آیا رحیمی نیز حاضر است به وعده خود عمل کند؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
على
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
0
0
زود هنوز
تعدادشان زىاده حقه وتو هم دارنند خطرناک هم هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: