به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بسیاری از کشورها و شخصیت‌ها و احزاب سیاسی و منابع رسانه‌ای آنها ضمن اعلام حمایت از عملیات انتقام‌جویانه حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا، آن را «قهرمانانه» توصیف کردند.
"خیبرآنلاین" -حزب‌الله لبنان در واکنش به حملات اسرائیلی اخیر به قنیطره سوریه و شهادت چندین نفر از رزمندگان مقاومت اسلامی، روز چهارشنبه نسبت به آن واکنش نشان داد و با حمله به یک کاروان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا در مرز لبنان با فلسطین اشغالی، 17 نفر از نظامیان صهیونیسشت را از پای درآورده است.

به گزارش فارس، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن برعهده گرفتن مسئولیت عملیات شبعا اعلام کرد کرد که گردان‌های «شهدای قنیطره» کاروان نظامی صهیونیست را هدف قرار داده است که در پی آن 9 خودروی نظامی ارتش اسرائیل نیز منهدم شد.

ساعتی پس از عملیات حزب‌الله، واحدهای توپخانه‌ای ارتش رژیم‌صهیونیستی مناطق جنوبی لبنان را هدف حمله قرار داده‌اند و علاوه بر آن پهپادها و بالگردهای ارتش این رژیم در مناطق شمالی به پرواز درآمده‌اند.

حملات روز چهارشنبه حزب الله به مزارع شبعا واکنش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی داشته است که به شرح زیر است:

واکنش داخلی

-جنبش «امل» لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این لحظه حساس و دشوار سیاسی، تشریک مساعی و تقویت توان و مقاومت داخلی و عربی و اسلامی واجب است و مقاومت تنها راه آزادی اراضی اشغالی بویژه در مزارع شبعا و کفرشوبا است.

-نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفت: منطقه‌ای که عملیات ضد اسرائیلی حزب الله در آن صورت گرفته است، جزئی از خاک لبنان است.

-ولید جنبلاط رئیس گفتمان ملی دموکراتیک گفت: باید اقدامات مناسبی اتخاذ شود تا با حملات احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان مقابله شود.

رهبر دروزی‌های لبنان در صفحه تویتر خود نوشت: روشن است که به زودی وارد بحران بزرگی خواهیم شد.

جنبلاط عامل این بحران را اسرائیل دانست و نوشت: دلیل اصلی، به دیوانگی اسرائیل و نتانیاهو باز می‌گردد که می‌خواهد اوضاع انتخاباتی آینده ر ا به نفع خود کند.

-سمیر جعجع رئیس حزب‌ «نیروهای لبنانی» وابسته به جزیان 14 مارس نیز گفت: پاسخ حزب‌الله به عملیات قنیطره، غیر قابل پیش‌بینی بود و حکومت و دولت و مردم باید مراقب خطرات جدی باشند.

وی اما به جای محکوم کردن رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت گفت: حزب‌الله حق ندارد مردم لبنان را در جنگ با اسرائیل درگیر کند.

-هیأت علمای بیروت ضمن تبریک به حزب‌الله تأکید کرد: راهی که حزب‌الله برای رفتار با دشمن در پیش گرفته است، راه درستی است و دشمن جز زبان قدرت و عکس‌العمل مناسب، زبان دیگری نمی‌فهمد.

-در جنوب لبنان نیز مردم با شنیدن عملیات حزب‌الله علیه اسرائیل به خیابان ریختند و با تیراندازی هوایی ابراز شادمانی کردند.

-بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله حزب‌الله به نیروهای رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی اعلام کرد که حمله به مزارع شبعا را تلافی می‌کنیم.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه امنیتی اعلام کرد که دولت سوریه و لبنان به طور کامل مسئول حملاتی هستند که از خاک این کشور به اراضی اشغالی صورت می‌گیرد.

بنیامین نتانیاهو افزود: کسانی که در حملات امروز حزب الله در مزارع شبعا همکاری کردند هزینه آن را خواهند پرداخت.

وی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ایران اخیرا تلاش می کند که با استفاده از حزب‌الله جبهه دیگری در جولان باز کند.

-آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله حزب‌الله گفته که اسرائیل باید با قدرت به حمله حزب‌الله واکنش نشان دهد.

‫-سرتیپ «اسرائیل زیو» از فرماندهان بازنشسته ارتش اسرائیل هم در گفت‌وگو با رویترز، به سران رژیم‌صهیونیستی توصیه کرده است از اقداماتی که این رژیم را بیش از پیش وارد بحران سوریه می‌کند، خودداری کنند.

‫وی در این رابطه گفته است: «اسرائیل باید از منافع خود محافظت کند، اما نباید دست به اقدامات غیرضروری‌ای بزند که ممکن است ما را به درگیری‌های سوریه بکشاند.»

-کانال 2 تلویزیون رژیم ‌صهیونیستی گزارش داده است که ارتش این رژیم در حال بررسی پاسخی چند روزه و طولانی به عملیات امروز است.

-«رون بن یشای» کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی در تحلیلی از حمله امروز حزب‌الله لبنان در مزارع شبعا اظهار داشت، روز گذشته (سه شنبه) حزب‌الله با اجرای یک عملیات ایذایی توجه اسرائیل را از مزارع شبعا دور کرد و به این ترتیب توانست امروز در مزارع شبعا به اسرائیل ضربه وارد کند. وی در واقع، اذعان کرد رژیم صهیونیستی از حزب‌الله فریب خورده است.

خبرنگار ها‌آرتص به نقل از یک منبع در دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: به عقیده نتانیاهو ایران عامل حمله امروز بوده است.

تایمز اسرائیل: وزارت جنگ اسرائیل معتقد است که این آخرین واکنش حزب الله نخواهد بود از همین روی در جست‌وجوی تونل‌های احتمالی حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی هستند.

واکنش منطقه‌ای

-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین«حماس» در پیامی پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی را حق این حزب دانست و همچنین از آن تقدیر کرد.

-گردان سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش «جهاد اسلامی» نیز از عملیات مقاومت حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی تقدیر و تشکر کرد.

-«جبهه مردمی آزادی فلسطین» با تبریک به حزب‌الله لبنان تأکید کرد: این عملیات بازتاب قدرت حزب‌الله و نشان از قدرت این گروه در انجام عملیات تلافی‌جویانه در پاسخ به جنایت قنیطره است.

-جنبش فلسطینی المجاهدین و گردان‌های عبدالقادر الحسینی نیز عملیات حزب‌الله را حق طبیعی این گروه در پاسخ به جنایت اسرائیل در قنیطره دانسته‌اند.

-نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز از شورای امنیت خواسته است تا برای توقف اوضاع بحرانی در لبنان وارد عمل شود. وی در حالی‌که هیچ موضعی در قبال ترور فرماندهان حزب‌الله در قنیطره نگرفته بود، حال این درخواست را از شورای امنیت دارد.

-مسئول گردان‌های القدس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که عملیات حزب‌الله پیامی آشکار به دشمن صهیونیستی است، اینکه مقاومت تنها راه افسار زدن بر تجاوزات مستمر این رژیم در سرزمین‌های عربی است. دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین هم از عملیات حزب‌الله تقدیر کردند.

-عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در غزه در خصوص عملیات منحصر به فرد امروز حزب الله در مزارع اشغالی شبعا و به هلاکت رساندن 15 نظامی صهیونیست گفت:نخست ما این عملیات قهرمانانه مجاهدان حزب الله را به رهبران و کادر نیروهای حزب الله تبریک می گوییم که به تلافی جنایت رژیم صهیونیستی در ترور مبارزان پاک حزب الله در جولان سوریه صورت گرفت.

شیخ عزام تاکید کرد:این اسرائیل بود که تجاوز کرد و در مقابل حزب الله اقدام به دفاع از خویشتن کرد و پاسخ حزب الله با عملیات بی‌نظیری که در داخل خاک اراضی اشغالی لبنان انجام داد،محتاطانه و هوشمندانه صورت گرفت چرا که حزب الله در صدد دور نگه داشتن  و در امان داشتن ملت لبنان از جنگ جدیدی است.

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات متعددی که مردم مقاوم غزه از زمان تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه با آن دست و پنجه نرم می کنند گفت:ما از کشورهای عربی و اسلامی و آزادگان جهان می‌خواهیم با حمایت از ملت فلسطین مقاومت پایداری آنها دربرابر دشمن صهیونیستی را تحکیم بخشند.

-گروه‌های مقاومت فلسطین با تجمع درغزه از عملیات امروز جنبش حزب الله علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند.اعضای جنبش های حماس و جهاد اسلامی وفتح وجبهه مردمی آزادی فلسطین دراین تجمع از پاسخ شجاعانه جنبش حزب الله به جنایت های رژیم صهیونیستی حمایت و اعلام کردند هرگونه تجاوز و تعرض نیروهای این رژیم اشغالگر به اراضی لبنان،سوریه یا هرکشور اسلامی دیگر بی پاسخ نخواهد ماند و صهیونیست ها باید منتظر واکنش به جنایت ها وتجاوزاتشان باشند.

واکنش بین‌المللی

-‫آمریکا که پیش از این از محکوم کردن حمله رژیم‌صهیونیستی به قنیطره خودداری کرده بود، روز چهارشنبه عملیات حزب‌الله را محکوم کرده و آن را «اقدامی خشونت‌بار» توصیف کرد.

‫-«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار خویشتنداری طرفین برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.‫خانم ساکی در این رابطه گفت: «ما از حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم. ما پیش از این هم به صراحت از تبعات بحران سوریه، که منجر به بی‌ثباتی در منطقه شده، ابراز نگرانی کرده بودیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که حمله نیروهای حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیلی، تأثیری بر روند مذاکرات ایران و 1+5 نمی‌گذارد.

‫-فرانسه از دیگر کشورهای غربی بود که به عملیات روز چهارشنبه واکنش نشان داد.وزارت خارجه فرانسه در واکنش درگیری‌های اخیر، برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد.

-هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان هم در واکنش به عملیات روز چهارشنبه از همه طرف‌ها خواست از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به تشدید اوضاع شود، خودداری کنند.

‫خبرگزاری رویترز همچنین با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان، که در آن عملیات شبعا با عنوان «بیانیه شماره یک» توصیف شده، نوشته است که با توجه به این بیانیه، به نظر می‌رسد حزب‌الله عملیات‌های دیگری نیز در دستور کار داشته باشد.

-شبکه  بی‌بی‌سی: اسرائیل اعلام کرده است که «عملیاتی هوایی و زمینی علیه مواضع عملیاتی حزب‌الله» در جریان است.

-برخی از احزاب سیاسی موریتانی از عملیات حزب الله لبنان در مزارع اشغالی شبعا حمایت کردند.احزاب موریتانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مقاومت عربی و اسلامی در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

-ائتلاف جوانان «14 فوریه» بحرین در بیانیه‌ای از عملیات ضد صهیونیستی حزب الله لبنان در مزارع اشغالی شبعا در مرز با فلسطین اشغالی حمایت کرد. این ائتلاف بحرینی در ادامه بیانیه خود به مقاومت اسلامی به دلیل انجام عملیات موفقیت آمیز علیه اسرائیل تبریک گفت.

-انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای عملیات حزب‌الله علیه اسرائیل در مزارع شبعا را به مقاومت اسلامی لبنان تبریک گفت.

جنبش انصارالله یمن افزود: عملیات حزب‌الله در مزارع شبعا درجنوب لبنان، باردیگر توجه امت اسلامی را به فلسطین جلب کرد این در حالی است که گروه‌های تروریستی تکفیری توجه این امت را به جنگ فرسایشی در کشورهای اسلامی منحرف کرده بودند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: