به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اعتياد به اينترنت نوعي وابستگي رفتاري است كه شخص براي مقابله با مشكلات از آن استفاده مي‌كند.
"خیبرآنلاین" -اعتياد به اينترنت نوعي وابستگي رفتاري است كه شخص براي مقابله با مشكلات از آن استفاده مي‌كند.

 به گزارش جوان، ويژگي شخصيتي افراد نيز تأثير فراواني بر استفاده از اينترنت دارد. اين آسيب همراه با صدمات جسمي، روحي، مالي، خانوادگي و اجتماعي و شغلي همراه مي‌باشد.  به آنچه در رايانه انجام مي‌دهد يا به احساسي كه در هنگام انجام آن دارد معتاد مي‌شود.

- بسياري سعي مي‌كنند از راه جست‌وجوهاي اينترنتي، مسائل، مشكلات و نيازهاي ارضا نشده‌شان را حل كنند و از اين راه، نيازهاي رواني و اجتماعي‌شان را برآورده كنند.

- اعتياد به اينترنت در نوجوانان شيوع بيشتري دارد. اين آسيب بين نوجوانان پسر، بيشتر از دختر است.

- ويژگي‌‌هاي اعتياد به اينترنت عبارتند احساس اضطراب يا افسردگي يا مانند آن زماني كه فرد در تماس با اينترنت نيست. هزينه روزافزون براي ورود به اينترنت، عادت كردن به اثراتِ در اينترنت بودن، افراد خجالتي، افسرده، تنها و بي‌حوصله در برابر اعتياد به اينترنت، آسيب‌پذير هستند به ويژه افرادي كه از يك اعتياد ديگر بهبود‌ يافته‌اند.

- بر اساس تحقيقات انجام شده از سوي انجمن روانپزشكي امريكا، هفت ملاك براي تشخيص اعتياد به اينترنت وجود دارد كه اگر هر كدام از اينها در مدت دو ماه در شخص بروز كند، شخص معتاد محسوب مي‌شود. اين ملاك‌ها عبارتند از تحمل، علائم ترك، زمان استفاده از اينترنت بيش از آنچه فرد قصدش را داشته طول بكشد، تمايل مداوم براي كنترل رفتار، صرف وقت بسيار براي امور مرتبط با اينترنت، كاهش فعاليت‌هاي اجتماعي، شغلي و تفريحي و تداوم استفاده با وجود آگاهي از آثار منفي.

- ميزان اعتياد به اينترنت در بين شخصيت‌هاي مختلف نوجوانان متفاوت مي‌باشد كه‌ در بين نوجوانان افرادي كه شخصيت «روان‌رنجور‌ خور» دارند، بيشترين اعتياد به اينترنت را دارا مي‌باشند. ويژگي‌‌هاي متمايز اين افراد عبارت است از ترس، غم، خشم، احساس گناه، احساس كلافگي و بي‌ثباتي عاطفي. ويژگي‌هايي كه افراد «روان‌رنجور‌خو» دارند باعث مي‌شود تا در صورت وابستگي به اينترنت نتوانند با مشكلات درگير شوند و جهت خودشان را تغيير دهند و در نتيجه به اينترنت اعتياد پيدا مي‌كنند.

 - افراد باز و گشوده كه از روي كنجكاوي جذب اينترنت مي‌شوند از عواقب آن بي‌اطلاع هستند و به دليل استفاده بيش از اندازه و نداشتن دانش كافي در مورد نحوه استفاده از آن معتاد مي‌شوند.

- نوجواناني كه شخصيت موافق و خوشايند دارند به علت ويژگي‌هايشان كمتر دچار اعتياد به اينترنت مي‌شوند. ويژگي‌هاي متمايز اين افراد عبارت است از نوع دوستي، تواضع، سادگي، آمادگي براي دفاع از حق فردي، اعتماد، پيشروي به سمت جنبه‌هاي مثبت اجتماعي و سلامت رواني بيشتر.

- پسران وظيفه‌شناس نيز به خاطر ويژگي‌هايي كه دارند كمتر به اينترنت اعتياد پيدا مي‌كنند. ويژگي‌‌هاي متمايز اين افراد توانايي كنترل تمايلات، داشتن برنامه‌ريزي، نمره بالا در زمينه درس و دانشگاه،‌  وقت‌شناس و قابل اعتماد بودن مي‌باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: