به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد از برگزاری نشست وزرای خارجه این جنبش در اواخر خرداد ماه سال آینده (۱۳۹۴) و در تهران خبر داد.
"خیبرآنلاین" - حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه که ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد را نیز بر عهده دارد، در گفت‌وگو با فارس از برگزاری نشست وزرای خارجه این جنبش (نم) در تهران و در اواخر خرداد ماه سال آینده (۱۳۹۴) خبر داد.

به گزارش فارس، شانزدهمین نشست سران عدم تعهد نهم و دهم شهریور ۱۳۹۱ در تهران برگزار و ریاست این جنبش برای مدت سه سال رسما از مصر به ایران تحویل داده شد. قرار است هفدهمین اجلاس سران ماه سپتامبر (شهریور ماه ۱۳۹۴) در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار و ریاست از ایران به ونزوئلا واگذار شود.

مصر، ایران و ونزوئلا (رئیس سابق، رئیس کنونی و رئیس آینده) در حال حاضر تروئیکای عدم تعهد را تشکیل می‌دهند.

جنبش کشور‏های غیر متعهد یا جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد و فضای دو قطبی حاکم بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم) قرار داشتند، تشکیل شد که با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثر کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند.

نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی بین کشورهایی که بعدها به غیرمتعدها معروف شدند، در سال ۱۹۵۵ در کنفرانس باندونگ در شهر باندونگ اندونزی انجام شد. جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و سوکارنو روسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس اندیشه تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند. در ۱۹۶۱ اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور مارشال تیتو رهبر یوگوسلاوی، قوام نکرومه رهبر غنا، جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هندو سوکارنو رهبر استقلال اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران که به دلیل عضویت در پیمان نظامی مرکزی سنتو از عضویت در جنبش عدم تعهد محروم مانده بود، در سال ۱۹۷۹ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت این جنبش در آمد.

به گزارش فارس، مهمترین رکن جنبش، اجلاس سران است که هر سه سال یک بار در پایتخت یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. رئیس کشوری که اجلاس در آن برگزار می‌شود، به مدت ۳ سال ریاست جنبش را برعهده خواهد داشت. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران ریاست این جنبش را برعهده دارد که سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۵) (شهریور ۱۳۹۴) ریاست را به ونزوئلا (رئیس بعدی) واگذار خواهد کرد.
اجلاس وزرای امور خارجه نیز هر سه سال یکبار و در فاصله دو اجلاس و در پایتخت یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

هفدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد اردیبهشت ۱۳۹۱ در شرم الشیخ مصر برگزار و علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه سابق در آن اجلاس شرکت کرد. هفدهمین اجلاس میان دوره‌ای وزرای خارجه این جنبش نیز خرداد ۱۳۹۳ در الجزایر برگزار و محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور یافت.

۵۳ کشور آفریقایی، ۴۰ کشور آسیایی، ۲۶ کشور آمریکای لاتین و کارائیب و یک کشور اروپایی (بلاروس) ۱۲۰ عضو جنبش عدم تعهد را تشکیل می‌دهند.

۲۱ کشور و ۱۰ سازمان از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نیز اعضای ناظر این جنبش را تشکیل می‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: