به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
گاهي به جاي تقويت، بنا بر سلايق مديريتي، مورد اغماض و نامهرباني قرار می گیرند که لازم است با اصلاح ساختار و تقويت حوزه پرورشي از وضع موجود به وضع مطلوب، گام اساسي در اين راستا برداشته شود
"خیبرآنلاین" - عبدالرحیم سوارنژاد * / "اين‏كه من روى مسایل مربوط به دانش‏ آموز و آموزش و پرورش و مسایل تحصيل و تربيت اين همه تكيه مي كنم و هرجا و با هركسى كه احساس بكنم به نحوى با مسایل تعليم و تربيت ربط دارد، ارتباط برقرار مي كنم و نظرم را مي گويم، دنبال كار را مي گيرم، به خاطر اين است که من از آينده مي ترسم." امام خامنه ای

هشتم اسفندماه براي دست اندركاران آموزش و پرورش روزي نوستالوژيک و سرشار از يادگاريهاي گرانبها از شهيدان و بهار پربار قدرشناسي و معنويت افزايي در درون دستگاه تعليم و تربيت است؛ روز محبت و مهرباني همان كليدهاي موفقيت و پويايي انديشه در امر تربيت است، روز به ثمرنشستن تلاش صادقانه و پر از اخلاص توام با نگاه آسمانی شهیدان عزیز رجایی و باهنر که از درون اين نگاه خدامحورانه در روزهاي نخست انقلاب نهادی ارزشمند به نام امور تربيتي متولد شد و سربازان انقلاب اسلامي سفير پیام انقلاب در مدرسه گرديدند و آموزه های دینی را برای ارتقای اخلاقی و سالم سازی اجتماعي و نیز گسترش نگاه انسان مدارانه در روشهاي تربيتي به کار گرفتند تا از روي نيمكتهاي مدارس، افرادی پاک، مهذب و بصیر به تحولات جامعه و تبعيت پذير از فرمان الهي به درون جامعه وارد شوند و مديريت فردا را به عهده بگيرند.

نقش و تاثير نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش براي رساندن مفاهيم ديني، دفاع از ارزشها، پاسداري از انقلاب و واردكردن خردمندانه دانش آموزان به عرصه هاي متعدد فعاليت با ارائه الگويي شايسته و سازماندهی منظم و متشكل در پروسه انقلاب غيرقابل انکار است، همچنين توانست با استعداديابي منطقي و پيوند با مساجد و مراكز ديني و شخصيتهاي مذهبي خلاء تشکلهای سیاسی دینی در مدارس را به درستی پر كند و در ترویج اندیشه ولایی، مصونيت اخلاقي و نيز همراه نمودن اقشار با حرکت و مسير انقلاب به سوي تعالي، كارهاي خوبي انجام دهد و رسالت اجتماعي خويش را در اين راستا به نحو شايسته اي ايفا كند.

تربيت يافتگان اين نهاد پويا با به كارگيري قابليتها توانستند در آزمونهاي بزرگ، كارهاي بزرگ را انجام دهند كه از جمله اين عرصه های سخت و دشوار عرصه پرشکوه دفاع مقدس بود كه یادآوردي صحنه های بی بديل صفوف متشکل دانش آموزان هنگام عزيمت به جبهه ها با پیشانی بندهای رنگارنگ و زمزمه هاي دعا، ذكر، تلاوت و حماسه هاي برجاي مانده و دلنوشته هايي سرشار از عرفان و معرفت هوشمندي شهداي عزيز رجايي و باهنر را در ضرورت پي ريزي امور تربيتي را نشان داد.

امور تربیتی و تربیت اسلامی دچار کج‌سلیقگی مدیریتی شده است

لبخندهاي زیبا، ماندگار و حاكي از رضايت امام عزيز كه بر بازوان رزمندگان بوسه زد و آنچه كه امروز با افتخار اوراق تاريخ اين ديار را مزين و مرصع نموده است و عصر معاصر به آن مي بالد و همه جهان را به اقتدار جمهوري اسلامي معترف و مبهوت نموده است، از مسير صحيحي بود كه با اتخاذ تربيت ديني در مدارس حاصل گرديد. مرور خاطرات، وصیتنامه های عرفاني، متون زیبای ادبی، شوق وصال و بريدن از خويش، تمسک به اهل بیت(ع)، شور دعا و زمزمه قرآن و ظهور بسيج به عنوان يک پديده بزرگ انسان‌ساري و ايثار و معرفت همه مولود صداقت، اخلاص و اعتقادي متوكلانه و ولايتمدارانه بود كه در شكل گيري نهاد امور تربيتي قرار داشت و اعضاي آن نهاد باور متقن داشتند و قبل از هركس خود عامل به احكام بودند و مربيان اين نهاد الگوي مجسمي بودند كه با رفتار خويش توانستند مهرباني، رفاقت، ايثار، همدلي و بسياري از واژه هاي رايج را معنا بخشند و با هنرمندي به نوجوانان انتقال دهند و با اين انتقال تنديسهايي را به پهنه همه تاريخ در ميادين شهر بنا كنند و چه بسيار ديديم و شنيديم از مربیاني که قبل از دانش آموزان خود به سوی ملکوت اعلی پر گشودند و شربت شهادت نوشیدند و این راه و معبر فیض و رستگاری را برای دیگران گشودند كه مي توان پيشقراول آنان شهداي عزيز موسس امور تربيتي رجايي و باهنر كه در آتش خشم نفاق سوختند و با هم به سوي رب اعلي پرواز كردند را نام برد.

امور تربيتي با سازماندهی دانش آموزان در گروههای امداد و نجات و کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از حوادث و بلاياي طبيعي و گسترش آموزشهاي امداد علاوه بر تكيه و ترويج نگاه انسان‌دوستي از هدررفت بخشي از منابع انساني و ظرفيتهاي اجتماعي جامعه ممانعت كرد و نسلي مجهز به دانسته هاي علمي و معتقد به باورهاي ديني و مقيد به ارزشهاي انساني را به خوبی برای ورود با سلامت و صلابت و آماده براي خدمت به فرداي كشور مهیا نمود.

نقش هنرمندانه مربیان تربیتی که با ظرافتها، نگاهها را متوجه قله های رفیع نمودند امروز بیش از هر زمان آشکار گردیده است و البته خاطره شده اند.

به کارگیری ابزار هنر جهت شورآفرینی و انتقال مفاهیم انقلاب، بهره گیری از نمایش به منظور بازسازی فضای معنوی و احیای بخشی از فرهنگ غنی، برگزاری اردوها به عنوان یک راهکار مثبت و موثر در پرورش استعدادها و تقويت روح جمعي و شناخت روحیه نوجوانان و آشنایی با طبیعت و گردش بر روی کره خاکی که مورد تاکید خداوند سبحان بوده است تاثیر عميق و سازنده اي داشتند و این تاثیرگذاری و نقش بارز و ارزشمند مربیان پرورشی در شهادت ۲۳۰۰۰ شهید دانش آموز که از درون مدرسه به جبهه ها شتافتند، را می توان یافت و دانست كه دانش آموزان پرورش يافته در اين مكتب براي توقف تانكهاي متجاوزان به خاك كشور اسلامي نارنجك به خود بستند و براي مقابله با دشمن به زير تانك رفتند و به وصال خويش نائل گرديدند تا درس معرفت را به ديگران ياد دهند، ان شاءالله شهداي دانش آموز عوامل و برنامه ريزان اين نهاد را شفاعت خواهند نمود.

پس از دفاع مقدس ورود شكوهمند جوانان و نوجوانان به عرصه های بین المللی و رقابتهاي دلاورانه در مسابقات مختلف و کسب افتخارات و عناوین متعدد و اخذ نشانهاي زرين با نيل به خودباوري تكميل و استمرار مسير تربيتي ترسيم شده از سوي شهيدان بود كه مورد توجه قرار گرفت و شيوه هاي مناسب در اين راستا براي تقويت باورها و نمايش اقتدار فكري و توانمندي جوانان به كار گرفته شد كه مربيان امور تربيتي توانستند بار ديگر با موفقيت اين مسير را هموار سازند.

مجاهدت خالصانه، بي ريا، از سر اعتقاد، تعامل پايدار با دوستان انقلاب، تقابل با دشمنان و بدخواهان و دین ستیزان بداخلاق، بصيرت قوي و شجاعت مبتني برعقلانيت از خصيصه هاي بارز مربياني است كه به همين دليل مورد بيشترين حمله و بي مهري از سوی بیگانگان ضدفرهنگ و دين ستيزان قرار مي گيرند و در اين راه رنجهاي بسيار ديده اند و خون دلهاي بسيار خورده اند و آنجايي كه مي گويند به قطاري كه متوقف مانده است سنگ پرتاب نمي كنند، شرح حال آنان است اما آن فولادهاي آبديده با صبوری و اتخاذ شیوه نبوی و سعه صدر، دوست و ياور همیشگی دانش آموزان ماندند و براي آنها همين كفايت مي كند كه دستي براي دعا به سوي آسمان از سوي نوجواني بلند شود و زباني به نفرين گشوده نگردد و پيشاني نوجواني براي سجده به زمين ساييده شود.

با درک مسئولین از این رسالت مهم و به منظور قدردانی از زحمات مربیان و حفظ دستاوردهای انقلاب و پاسداشت ارزشهاي مولود از انقلاب و تكريم يادگار شهيدان در ترویج نگاه منطقی به مقوله تربیت ديني و اهمیت مضاعف آن برای اخلاقی نمودن رفتار اجتماعی در تقویم جمهوری اسلامی هشتم اسفند سالروز تاسیس امور تربیتی به نام روز تربیت اسلامی نامگذاری شده است.

متاسفانه تغيير و تحولات متعدد ناشي از فضاي سياست زده در حوزه پرورشي به جاي تقدير و تقويت اين نهاد به تضعيف آن انجاميد و عليرغم حضور مقدس در صحنه هاي انقلاب، با نامهرباني مواجه شده است و بعضا مجريان علاوه بر عدم توانمندي در اجراي برنامه هاي محوله، از اهليت لازم براي تحقق اهداف اين نهاد برخوردار نبوده اند. ضمن اينكه امكانات موردنياز متناسب با فعاليتها، ظرفيت و كارآيي براي شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان كنوني نيست و بايد در رفتار سالهاي اخير در برخورد با امور تربيتي تجديدنظر كرد و با طراحي مناسب توسط كارشناسان اين حوزه، فضا را براي فعاليت بهتر باز نمود و به روز شد.

نهاد امور تربيتي از بدو تاسيس، بنابر ضرورت و با توجه به شناخت تفاوتهاي فردي دانش آموزان و نيازسنجي علمي، زايشهاي تشكيلاتي داشته است تا بتواند به مطالبات جامعه مخاطب پاسخي شايسته دهد كه اين تشكلها و نهادهاي دروني توانستند بخش اعظمي از مشكلات و ماموريتهاي دستگاه تعليم و تربيت را به دوش گيرند و با صرف كمترين هزينه ها، كارها را به انجام برسانند و در هزينه ها و اعتبارات صرفه جويي كنند و مشاركت جمعي را فراهم آوردند كه از آن جمله مي توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- سازمان دانش آموزي در كنار آموزش و پرورش جهت كاهش تصدي‌گري و انسجام تشكيلاتي

- خبرگزاري پانا براي اطلاع رساني صحيح و آموزش امور رسانه ای

- شوراهاي دانش آموزي جهت همراهي با مديريت آموزشگاهها و مشاركت در اداره مدرسه

- مجلس دانش آموزي براي تمرين دموكراسي و آشنايي با حقوق شهروندي و امور پارلماني

- تعاوني هاي آموزشگاهي

- تشكيلات پيشتازان و فرزانگان به منظور مسئوليت پذيري و واگذاري امور به جوانان

- همياران طبيعت و محيط زيست جهت حفاظت از منابع تجديدشونده و حفظ محيط زيست

- ياوران معروف براي گسترش امر به معروف و پيوند با مساجد

- ياوران معرفت متشكل از دانش آموزان عمره گذار

- كتاب ياران جهت تقويت مطالعه و توسعه كتابخانه هاي آموزشگاهي

- مراكز مشاوره و روانشناختي

- كانونهاي فرهنگي و تربيتي به منظور پركردن اوقات فراغت دانش آموزان

- دارالقرآنها جهت تقويت باورهاي ديني و آشنايي با قرآن

هركدام از موارد فوق، باري از امور فرهنگي را به دوش كشيد اما گاهي به جاي تقويت، بنا بر سلايق مديريتي، مورد اغماض و نامهرباني قرار می گیرند که لازم است با اصلاح ساختار و تقويت حوزه پرورشي از وضع موجود به وضع مطلوب، گام اساسي در اين راستا برداشته شود تا در روز تربيت اسلامي بتوان اثرات مثبت فعاليتها را به جامعه نشان داد و اعتماد اجتماعي را فراهم آورد و سيستم آموزشي را با اين پشتوانه كار آمد كرد.

فعاليتهاى آموزش و پرورش در زمينه تربيت دينى در مدارس از جمله آموزش قرآن، گسترش فرهنگ نماز، گسترش فرهنگ كتابخوانى، گسترش فرهنگ ايثار، آشنايى با ولايت، تقويت خلاقيت و اصلاح كتابهاى درسى در حوزه پرورشي انجام مي گيرد و مي توان اين امور را اصلي ترين ماموريت دستگاه آموزش و پرورش دانست كه نگاه عميقتر و بيشتري به اين حوزه را طلب مي كند و ضروري مي بيند.

ضمن گراميداشت سالروز تاسيس نهاد ارزشمند امور تربيتي، به همه زحمتكشان اين عرصه حساس و فرداساز خدا قوت و خسته نباشيد مي گويم.

به بهانه برگزاري اردوهاي راهيان نور

* عبدالرحیم سوارنژاد
رزمنده - کارشناس مدیریت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: