به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به رقم ۵.۱ شاخص DMFT در کودکان ۶ ساله گفت: هر کودک ۶ ساله ایرانی به طور متوسط ۵ دندان پوسیده، کشیده شده و یا ترمیم شده در دهان دارد.
"خیبرآنلاین" - رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به رقم ۵.۱ شاخص DMFT در کودکان ۶ ساله گفت: هر کودک ۶ ساله ایرانی به طور متوسط ۵ دندان پوسیده، کشیده شده و یا ترمیم شده در دهان دارد.

به گزارش فارس، حمید صمدزاده در همایش ارتقای سلامت دهان و دندان اظهار کرد: اخیراً شاخص DMFT یا شاخص پوسیدگی،‌ترمیم و کشیدگی دندان توسط وزارت بهداشت سنجیده شده است که بر اساس آن به طور متوسط هر کودک ۶ ساله که در شرف ورود به مدرسه است دست کم ۵ بار پوسیدگی دندان را تجربه کرده است. بنابراین باید ارتقای سلامت دهان و دندان را یکی از اولویت‌های خدمات دهی به دانش‌آموزان در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: شاخص DMFT در کودکان ۱۲ ساله نزدیک به ۲.۰۹ است یعنی کودکان ۱۲ ساله دست‌کم ۲ بار پوسیدگی دندان را تجربه کرده‌اند.

صمدزاده خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت ۴۵ درصد هزینه‌های درمانی که از جیب مردم هزینه می‌شود مربوط به دندانپزشکی است که این رقم در حوزه خدمات سرپایی رقم بزرگی است و فشار مالی بر روی جامعه بالاست.

رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تأکید کرد: خوشبختانه در سال جدید خدمات بستری به سطح قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است و بار مالی بر مردم کاهش یافته.

وی افزود: وزیر بهداشت سال آینده را سال دندان و دهان معرفی کرده است و در این راستا فعالیت‌های مشترکی را آغاز کرده‌ایم که یکی از آنها تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است که از ۲۰ اسفند کلید خواهد خورد.

وی گفت: در سالهای گذشته نیز برنامه‌هایی وجود داشت که بر مبنای آموزش مربیان بهداشت و انتقال این آموخته‌ها توسط مربیان به دانش‌آموزان بود. ضمن اینکه استفاده از دهانشویه بین دانش‌آموزان ترویج می‌شد ولی اکنون این موضوع به مراتب جدی‌تر شده است.

صمدزاده گفت: در حال ایجاد شناسنامه دهان و دندان هستیم که براساس آن اطلاعات و داده‌ها به صورت الکترونیک ثبت می‌شود در حالی که قبلاً یک شناسنامه کلی صادر می‌شد که آن هم بیشتر مربوط به مقاطع بالا بود و در اقدامات بعدی جدی گرفته نمی‌شد.

رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس طرح جدید و توافق با آموزش و پرورش در سطح هر منطقه مرکزی وجود خواهد داشت که تمام مدارس به آنجا به چشم یک هماهنگ‌کننده نگاه می‌کنند ضمن اینکه یک یونیت سیار نیز آماده ارائه خدمات اولیه در مدارس است.

صمدزاده افزود: این یونیت‌های سیار می‌توانند خدمات پیشگیری از طریق فلورایدتراپی انجام دهند. وی نکته مهم را وارد شدن خدمات پیشگیری برای دانش‌آموزان در قالب بیمه‌های پایه عنوان کرد و گفت: خدماتی مانند ترمیم، فیشورسیلنت و کشیدگی در درمان اولیه بدون هزینه انجام می‌شود یعنی ۷۰ درصد هزینه را بیمه پرداخت می‌کند و ۳۰ درصد را وزارت بهداشت تلاش می‌کند تامین کند.

رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد: با همکاری دوستان بتوان قدم موثری در سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان برداشت تا از شیوع بیماری و وارد شدن بار مالی بر جامعه پیشگیری کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: