به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بزرگ ترين شبکه کلاهبرداري هاي پيامکي کشور در حالي متلاشي شد که يک محکوم به قصاص نفس، از داخل زندان يکي از شهرهاي خارج از استان خراسان رضوي، اين شبکه را هدايت مي کرد.
"خیبرآنلاین" - بزرگ ترين شبکه کلاهبرداري هاي پيامکي کشور در حالي متلاشي شد که يک محکوم به قصاص نفس، از داخل زندان يکي از شهرهاي خارج از استان خراسان رضوي، اين شبکه را هدايت مي کرد.

به گزارش خراسان، رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات خراسان رضوي با بيان اين خبرگفت: همزمان با گسترش کلاهبرداري هاي پيامکي با عناوين مختلف «برنده شدن در جشنواره» پرونده هاي زيادي از طعمه ها و قربانيان اين گونه کلاهبرداري در پليس فتا و آگاهي خراسان رضوي تشکيل شد.

سرهنگ سيدمحسن عرفاني افزود: تعداد شاکيان در حالي هر روز زيادتر مي شد که کلاهبرداران هيچ ردپايي از خود برجا نمي گذاشتند. آنان با ارسال پيامک به مناسبت هاي مختلف، شهروندان را وادار مي کردند تا با شماره تلفن اعتباري اعلام شده براي دريافت جايزه خيالي تماس بگيرند و بدين ترتيب کلاهبرداران طعمه هاي خود را با اظهاراتي مانند سيستم خراب است و يا در حال حاضر سيستم هاي اينترنتي براي واريز وجه جايزه پاسخگو نيست، آنان را پاي دستگاه عابر بانک مي کشاندند و با دست يافتن به رمز دوم و يا ايجاد يک رمز جديد به حساب هاي بانکي مردم دستبرد مي زدند.

اين مقام ارشد انتظامي تصريح کرد: پي گيري هاي فني و پليسي درباره اين کلاهبرداري ها نشان مي داد که پليس با يک شبکه بسيار حرفه اي روبه روست چرا که آن ها وجوه مسروقه را در حساب هاي متعدد بانکي به گردش درمي آوردند و در نهايت نيز سرنخ ها به حساب بانکي افرادي مي رسيد که يا کارت بانکي خود را گم کرده و به پليس گزارش نکرده اند و يا برخي افراد معتاد، ولگرد، گدا يا ... که کارت خالي عابر بانک خود را به افراد ناشناسي واگذار کرده بودند.

 سرهنگ عرفاني با بيان اين که با توجه به اهميت موضوع گروه ويژه اي از کارآگاهان و کارشناسان متخصص پليس فتا مامور رسيدگي به اين پرونده شدند، خاطرنشان کرد: با تدابير فرمانده انتظامي استان، تيم هاي اطلاعاتي از حدود ۴ ماه قبل به طور شبانه روزي به پيگيري سرنخ هاي موجود پرداختند که مشخص شد کلاهبرداري هاي مذکور از خارج از استان خراسان رضوي صورت مي گيرد بنابراين کارآگاهان با صدور دستورات ويژه اي از سوي قاضي سيدهادي سبحاني، دامنه عمليات را با نيابت هاي قضايي به تهران و کرج گسترش دادند و بدين ترتيب موفق شدند مخفيگاه يکي از مظنونان را در يکي از شهرهاي اطراف تهران به محاصره درآورند. وي گفت: در اين مخفيگاه که يک لانه فساد بود مظنون اصلي به همراه ۲ مرد و يک زن ديگر دستگير شد.

سرهنگ سيدمحسن عرفاني اضافه کرد: اين مظنون يک طلافروش بود که با پول هاي مسروقه طلا و ارز فروخته بود. با اعترافات اين فرد، کارآگاهان به اطلاعاتي دست يافتند که نشان مي داد شبکه بزرگ کلاهبرداري از داخل يکي از زندان هاي کشور در خارج از استان هدايت مي شود بنابراين با هماهنگي هاي قضايي مرد ۳۵ ساله اي داخل زندان شناسايي و دستگير شد که سرکرده شبکه کلاهبرداري بود.

 رئيس پليس فتاي خراسان رضوي ادامه داد: بررسي ها نشان داد اين متهم که به اتهام قتل دوستش به قصاص نفس محکوم شده بود با همدستي زنداني ۴۵ ساله ديگري که او نيز به اتهام قتل شوهرخواهرش زنداني بود با ترفندهاي خاصي اقدام به ارسال پيامک مي کردند و سپس طعمه ها را پاي دستگاه عابر بانک مي کشاندند.

وي با اشاره به اين که سرکرده اين شبکه مهارت بسيار خوبي در سخن گفتن با ادبياتي قوي دارد افزود: پس از بازجويي از ۲ زنداني مذکور، کارآگاهان پليس فتاي خراسان رضوي دريافتند که تعدادي از اعضا در خارج از زندان با سرکرده باند ارتباط دارند که ۷ متهم ديگر نيز در عمليات هاي مختلف پليسي و با صدور دستورات کامل قضايي دستگير شدند و بدين ترتيب شبکه گسترده کلاهبرداري هاي پيامکي کشور متلاشي شد.

سرهنگ سيدمحسن عرفاني همچنين تصريح کرد: در حالي ۴۰۰ پرونده کلاهبرداري با شيوه مذکور در خراسان رضوي تشکيل شده است که بررسي هاي پليسي تاکنون نشان مي دهد اعضاي اين شبکه ۵ هزار پرونده شکايت نيز در استان هاي ديگر دارند. اين مقام انتظامي با اشاره به اين که متهمان بين ۲۴ تا ۶۰ سال سن دارند تصريح کرد: از آنان تاکنون ۲ هزار سيم کارت جعلي بدون هويت، ۲۰۰ دستگاه گوشي تلفن همراه و تعدادي فلش مموري نيز کشف شده است.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي خاطرنشان کرد: اعضاي اين شبکه افراد معتاد، کارتن خواب و برخي افراد ساده لوح را در سطح شهر شناسايي مي کردند و کارت هاي خالي عابربانک آنان را با مبلغ گزافي مي خريدند و سپس وجوه مسروقه را براي گمراه کردن پليس به اين حساب ها واريز مي کردند که تاکنون ۱۵۰ عدد کارت عابربانک حساب هاي مختلف نيز از اعضاي اين شبکه کشف شده است. وي با اشاره به اين که طعمه هاي کلاهبرداران معمولا از اقشار ضعيف جامعه هستند گفت: تحقيقات بيشتر در اين باره همچنان ادامه دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: