به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - دومین مناظره هسته ای سیما درباره توافق لوزان، با حضور مهرداد بذرپاش عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم کاشان در مجلس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، این مناظره که در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر برگزار شد، حاوی نکات جالبی بود که بذرپاش به عنوان منتقد توافق لوزان در برابر منصوری مدافع این توافق در مقابل دیدگان میلیون ها مخاطب ارایه کردند و در نهایت، قضاوت را به مردم سپردند.

به جهت اهمیت موضوع، بخش‌هایی از این مناظره در ادامه منتشر می شود:

بذرپاش در این مناظره گفت: در جلسه مجلس با وزیر خارجه بنا نشد کمیته‌ای برای نگارش متن توافق نهایی بین دولت و مجلس تشکیل شود و قرار است اگر مجلس پیشنهادی داشت از طریق کمیسون امنیت به دولت ارائه دهد.

آرانی نیز در این مناظره گفت: آنچه در لوزان قرائت شد فقط یک بیانیه است و توافق درکار نیست.

وی ادامه داد: من از تیم مذاکره کننده پرسیده ام، استنادم آقای ظریف و تیم مذاکره کننده است؛ تحریمها قطعا "لغو"خواهد شد.

اما بذرپاش نیز در ادامه گفت که استناد من "متن قرائت شده" است؛ این یک بیانیه صرف نیست بلکه توافقهایی صورت گرفته و از لفظ "Agreed" استفاده شده است.

وی درخصوص تحریم‌ها گفت: در متن انگلیسی برای تحریمهای آمریکا کلمه "cease" یعنی "توقف موقت" آمده است. در توافق ژنو صریحا برداشتن تحریم انرژی قید شده اما در این بیانیه  فقط اقتصادی آمده است. با قطعنامه جدید شورای امنیت از ذیل فصل هفت خارج نمی‌شویم. در بیانیه گفته شده "اجرای"(implementation) تحریمهای اتحادیه اروپا را لغو می‌کنیم نه اساس تحریمها را. درباره تحریم آمریکایی‌ها گفته شده "توقف موقت" (cease)؛ چرا اینجا از لفظ terminate  "پایان دادن" استفاده نشده؟

منصوری در این خصوص گفت: من هم از روی متن می‌خوانم؛ تحریمهای اروپا "قطعا" تمام خواهد شد.

بذرپاش پرسید:کدامش؟

آرانی پاسخ داد:همه اش

بذرپاش گفت: در متن این را نگفته.

آرانی گفت: قطعا خاتمه خواهد یافت. رئیس جمهور آمریکا تحریم‌ها را متوقف می‌کند. اگر قرار بود تحریم های آمریکا کاملا لغو شود بیانیه باید به کنگره میرفت؛ برای همین قرار بر لغو موقت و تمدید آن توسط رئیس جمهور آمریکا شد.

بذرپاش پرسید: اگر رئیس جمهور آمریکا عوض شد و نفر بعدی متوقف نکرد چه خواهیم کرد؟

آرانی پاسخ داد: شما بر اساس فکت شیت آمریکا حرف میزنید

بذرپاش در واکنش گفت: اینکه خواندم متن انگلیسی بیانیه قرائت شده توسط آقای ظریف است؛کدام فکت شیت؟

بذرپاش در ادامه گفت: قرار است "زیر ساختها" را جمع کنیم، حداقل 3 سال زمان برای برگشت پذیری لازم است. سانتریفیوژهای نسل یک نطنز 10 سال دیگر هیچ ارزشی ندارد.

منصوری در واکنش گفت: هیچ تاسیسات هسته ای تعطیل و متوقف نشده و همه تحریمهای اروپا و آمریکا برداشته می‌شود؛ شادی مردم به جاست.

بذرپاش: متن لوزان، توافقنامه است نه بیانیه مطبوعاتی/چرا در متن میان آمریکا و اروپا در برداشتن تحریم‌ها تفاوت قایل شده‌اند؟/در اجرای توافق، متن توافقنامه سندیت دارد نه گفته‌های وزیر/منصوری: شما سیاسی صحبت می‌کنید

* گزیده ای از مناظره


در ابتدا عباسعلی منصوری آرانی به جلسه غیرعلنی کمیسیون امنیت خارجی که روز یکشنبه برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این جلسه بسیاری از ابهامات نمایندگان مجلس درخصوص بیانیه لوزان برطرف شد.

وی همچنین نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی را نیز بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: در این جلسه مطالبی از جانب دکتر ظریف و آقای صالحی مطرح و بسیاری از ابهامات نیز برطرف شد.

در ادامه این برنامه، بذرپاش توافق ایران با دیگر کشورها را اتفاق بزرگی برای کشورمان توصیف و تصریح کرد: طبیعتا هرچه در این خصوص اظهار نظر و یا نقد شود در نهایت به نفع ملت ایران رقم می خورد و از این بابت باید از رسانه ملی برای فراهم اوردن این فضا تشکر کرد.

وی به برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد برای نگارش متن نهایی مذاکرات لوزان نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود را در جلسات بعدی به تیم مذاکره کننده ارائه مطرح کنند.

بذرپاش تشکیل کمیته ای مستقل بین مجلس و دولت را رد کرد و گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد.

وی تلاش دست اندرکاران حوزه بین المللی را در طول 12 سال گذشته بسیار با اهمیت و با زحمت توصیف کرد.

منصوری آرانی با بیان اینکه نتایج مذاکرات لوزان را نمی توان به وضوح و به سرعت به تصویر کشید به پیشداوری هایی که در این روزها در داخل کشور شده است اشاره کرد و گفت: بی توجهی به نتایج به دست آمده و به رخ کشیدن گزارش برگ امریکاییان، ظلمی مضاعف برای تیم مذاکره کننده است.

وی تاکید کرد: اصلا انتظار نمی رفت که در فضای داخل کشور اینگونه با تیم مذاکره کننده برخورد شود.

منصوری آرانی بیانیه منتشر شده در لوزان را بیانیه مطبوعاتی دانست و گفت: این بیانیه به منزله توافقنامه نیست بنابراین امکان رد آن از جانب ایران وجود دارد.

بذرپاش نیز تاکید کرد: همه مفاد موجود در بیانیه پایانی دوصفحه ای برای ایران تعهدآور و الزام آور است.

وی به اظهارات آقای عراقچی اشاره کرد و گفت: براساس این اظهارات دیگر نمی توانیم بیانیه را تغییر دهیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بیانیه مطبوعاتی صادر شده در پایان مذاکرات لوزان گفت : این بیانیه مطبوعاتی برای ما الزام آور است.

بذرپاش در مناظره تلویزیونی با عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بیانیه صادر شده در پایان مذاکرات لوزان به هیچ وجه با مفاهیمی که بیانیه های مطبوعاتی مشابه وجود دارد همخوانی نداشته و به مفهوم پذیرفتن برخی الزامات از جانب تیم مذاکره کننده ایرانی است.

وی اظهارات عراقچی در مصاحبه زنده تلویزیونی را مصداق این صحبت خود بیان کرد و گفت: آقای عراقچی در این مصاحبه به صراحت اعلام کرد که خیلی از موارد ذکر شده در بیانیه مطبوعاتی را نمی توان تغییر یا عوض کرد.

منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این بخش از مناظره خطاب به بذرپاش گفت: شما باید به جای اتکا به بیانیه انگلیسی و مستند قراردادن آن،‌ به آنچه که وزیر خارجه اعلام کرده است، اتکا کنید.

وی افزود: ما در رسانه ملی صحبت می کنیم و دلیلی برای استناد به یک متن انگلیسی با زبان انگلیسی وجود ندارد و باید با مردم فارسی صحبت کنیم.

آقای بذرپاش خطاب به منصوری گفت: شما در بحث بسیار عجله می کنید امیدوارم که نگارش توافق نامه نیز با چنین تعجیلی همراه نباشد.

بذرپاش در ادامه خطاب به منصوری افزود: اگر فارسی صحبت کردن به عنوان یک مصداق در بحث مطرح است چرا وزیر خارجه در مصاحبه های خود به زبان انگلیسی صحبت می کند و بهتر است شما از طرح مباحث فرعی پرهیز کنید.

در ادامه منصوری عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: بیانیه مطبوعاتی اعلام شده در پایان مذاکرات لوزان به هیچ وجه الزام آور نیست، شما باید در مباحث خود بگویید که مبنای استناد شما درخصوص الزام آور بودن این بیانیه چیست.

بذرپاش در پاسخ گفت: متن انگلیسی منتشرشده از این بیانیه مورد استناد من است؛ آیا شما معتقدید که این بیانیه الزام آور نیست؟!

وی افزود: این بیانیه مطبوعاتی است که منتشر شده و مردم در مورد آن باید قضاوت کنند.

بذرپاش گفت: به طور معمول بعد از هر نشستی مذاکره کنندگان بیانیه مطبوعاتی صادر می کنند و در نشست ایران با شش کشور نیز چنین بیانیه ای صادر شده است؛ آیا شما معتقدید این بیانیه اعتبار ندارد؟

وی گفت: آیا شما معتقدید این بیانیه قابلیت تغییر دارد؟!

منصوری در پاسخ گفت: این بیانیه مطبوعاتی حاصل نشست 16 ماهه تیم مذاکره کننده کشورمان با شش کشور است.

بذرپاش در ادامه این مناظره گفت: من در این مناظره،‌ فکت شیت را مطرح نمی کنم بلکه آنچه را که به زبان انگلیسی مطرح شده است، مطرح می کنم.

وی گفت: در توافق ژنو ما توافق کردیم تا همه تحریم های مالی، انرژی و فناوری برداشته شود و در این توافق به دو مورد تحریم های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره شده است.

بذرپاش افزود: براساس این بیانیه اتحادیه اروپا واژه خاتمه بخشیدن به تمام تحریم های مالی و اقتصادی را مطرح کرده است البته برخی عنوان کرده اند که بحث تحریم های انرژی در مباحث اقتصادی مطرح شده که این تحریم ها نیز متوقف می شود.

وی افزود: آمریکا اعلام کرده است که تحریم های انرژی و فناوری را لغو نمی کند وحتی به اندازه اروپاییها نگفته است که به این تحریم ها خاتمه می دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شورای امنیت تا کنون شش تحریم را که به اعتقاد ما به دلیل طی نشدن مراحل قانونی تصویب آن غیر قانونی است بر ضد ما به تصویب رسانده است که بر اساس توافقات جدید در بیانیه آمده است قطعنامه جدیدی در سازمان ملل تصویب می شود که علاوه بر اعتبار بخشیدن به شش قطعنامه قبلی تحریم های جدیدی را بر ضد ایران وضع می کند.

وی افزود: قطعنامه جدید ضمن حمایت از تمامی محدودیت قبلی در ذیل فصل هفتم محدودیت های جدیدی را وضع می کند که با پذیرش آن از جانب ما حق اعتراض از قطعنامه های غیر قانونی گذشته را نیز از ما سلب می کند و به آنها وجاهت قانونی می بخشد.

منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این بخش از مناظره گفت: شما دچار اشتباه محاسباتی شده اید چرا که مباحث کارشناسی را با مباحث سیاسی مخلوط می کنید.

وی افزود: شما عضو کمیسیون امنیت ملی نیستید و در نشستی که با حضور تیم مذاکره کننده برگزار شد حضور نداشتید اگر در این نشست بودید خیلی از مشکلات حل می شد.

منصوری آرانی اضافه کرد: بزرگترین هنر تیم مذاکره کننده ایران در این مذاکرات خاتمه بخشیدن به تحریم های سازمان ملل بود و این بزرگترین دستاورد تیم مذاکره کننده بود چرا که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم های آمریکا مواجه بود اما آنچه که مشکل را جدی کرد تحریم هایی بود که براساس قطعنامه های سازمان ملل ایجاد شد.

وی گفت: وزیر امور خارجه می گوید با یک قطعنامه سازمان ملل تمامی قطعنامه های قبلی این سازمان به طور کامل لغو خواهد شد و چنین رویدادی نخستین بار است اتفاق می افتد.

منصوری آرانی افزود: گروه مذاکره کننده کشورمان با شش کشور طی 9 روز مذاکره اقدام به صدور بیانیه کردند که در قالب این بیانیه اتحادیه اروپا اعلام کرده است همه تحریم های اقتصادی مرتبط با بحث هسته ای را خاتمه خواهد دادو آمریکا نیز تمام تحریم های مرتبط با این موضوع را همزمان با اجرای موافقتنامه کلی متوقف خواهد کرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حقیقت تلخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
2
4
چطور بهمن ماه سال گذشته تورم به صفر رسید و ما جشن تورم با نمره صفر را بر سفره ملت گرفتیم
همانطور هم جشن لغو تحریم ها را خواهیم گرفت
و اینکه دیشب این برنامه مورد اشاره را دیدم و ادبیات اعتدالیون راستگو را از اقای منصوری فرا گرفتیم که هر کسی مخالف توافق باشد مجاز خواهیم بود تا پدر جدت طرف را هم مورد اهانت قرار بدهیم
و ترجمه زبان انگلیسی هم فقط اقای ظریف بلده و لاغیر هر کی بگه منم میتونم ترجمه کنم كَمَثَلِ الْحِمَارِ است البته از دید موافقان توافق ترکمنچای
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
3
0
متسفانه اقایون مسول چنان جوسنگینی ایجادکردن که هرکسی نظرمخالف میده فوری متهمش میکنند
دراین مناظره هم جناب بذرپاش بسارمنطقی وبادلیل ومدرک صحبت کردندوطرف مقابل روبه فرافکنی وتهمت زدن اورده بود.این رفتارنتیجه برخوردغیرمنصفانه بخشی از اصولگرایان با دکتراحمدی نژاده که الان این اقایونی که دولتودردست دارنداز اون سوئاستفاده میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
2
معلوم نیست حالا که اقای ظریف و تیمشون برای اعتلای ایران تلاش می کنند این اقای وطن امروز فازش چیه اقا تو حالا حالا باید بری جلو دو باره به دنیا بیای شاید یک هزارم بویی از ظریف ببری . زیاد جوش نزن !
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: