به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اینکه چرا وزارت خارجه برخلاف خبر نمایندگان از جلسه غیرعلنی مجلس و توصیه امام خامنه ای، از انتشار "گزارش برگ" سر باز می زند، سوال مهمی است که باید به آن پاسخی قانع کننده دهند
"خیبرآنلاین" - با گذشت نزدیک به یک هفته از حضور اعضای ارشد تیم مذاکره کننده در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و اعلام این خبر توسط آنان که قرار است "فکت شیت" ایران از مذاکرات لوزان منتشر شود، اما این اتفاق هنوز به وقوع نپیوسته است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، با پایان مذاکرات پرحرف و حدیث لوزان و انتشار بیانیه ای دوپهلو توسط موگرینی و ظریف، بلافاصله حریف عهدشکن و غیرقابل اعتماد آمریکایی "فکت شیت" خود از این مذاکرات را در سایت رسمی وزارت خارجه ایالات متحده قرار داد؛ "فکت شیتی" که در آن خطوط قرمز مذاکرات هسته ای به کرات نقض شده بود.

براساس این گزارش، پس از انتشار این "گزارش برگ" آمریکایی، افکار عمومی کشورمان و نخبگان و کارشناسان نسبت به روند مذاکرات و توافقاتی که تاکنون به عمل آمده، حساس شدند و با افزایش انتقادها از عبارات قابل تاویل و تفسیر بیانیه لوزان، مجلس شورای اسلامی نیز وارد عمل شد و با فراخواندن اعضای ارشد تیم مذاکره کننده در یک جلسه غیرعلنی به موضوع مذاکرات لوزان پرداخت.

اخباری که از این جلسه در رسانه ها منتشر شد حکایت از آن داشت که مهمترین خبر ارایه شده توسط ظریف و صالحی در جلسه مجلس، انتشار عمومی "فکت شیت" ایرانی از مذاکرات لوزان بود. ابن خبر البته در دیدار امام خامنه ای با مداحان نیز برجسته شد؛ آنجایی که معظم له تاکید کردند: "من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است".

با این بیانات صریح و آن خبر از جلسه غیرعلنی مجلس، جامعه ایرانی منتظر انتشار "گزارش برگ" ایرانی بوده و هست اما اظهارات متناقض تیم مذاکره کننده کشورمان در این رابطه به ابهامات افزوده است.

در حالی که علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژِی اتمی و عضو ارشد جدیدالورود تیم مذاکرات هسته ای، به صراحت و طی چندین مصاحبه اعلام کرد "سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه فکت شیت ایران را تهیه کرده‌اند و هم‌اکنون در دست وزیر امور خارجه است و در صورت صلاحدید منتشر می‌شود" اما سید عباس عراقچی، مذاکره کننده دیگر کشورمان، اظهار داشت: "ما فعلا بنای ارائه مکتوب آن را نداریم. فکت شیت ایران همان سخنان مبسوط وزیر امور خارجه است"!

چرا وزارت خارجه در انتشار

اینکه چرا عراقچی و وزارت خارجه، برخلاف خبر نمایندگان از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و توصیه امام خامنه ای مبنی بر اینکه مردم و نخبگان باید در جریان جزییات قرار گیرند، از انتشار "گزارش برگ" سر باز می زنند، سوال مهمی است که باید برای آن پاسخی قانع کننده ارایه شود.

قطعا در میان کارشناسان و عموم مردم کشورمان، کسی به طرف آمریکایی اعتماد ندارد و همه این دلواپسی ها نیز از همین عدم اعتماد به حریف دروغگو و عهدشکن ناشی می شود اما مسئولیت ایجاد همدلی در این زمینه و رفع ابهام و اقناع مردم و نخبگان برعهده وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده است و انتشار "فکت شیت" ایرانی می تواند گامی در این راستا ارزیابی شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
1
بس کن این سودای خام انفعال
گفتگوی بی هدف ، پر قیل و قال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
1
1
این تعلل حتماً علتی دارد که در پس پرده ی سیاست وامنیت کشور قراردارد .لذا آقای ظریف و عراقچی در زمان ممکن پاشخ خواهند داد به شرطها وشروطها وانا من شروطها
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
1
معلومه..اگر ارائه بدهند همه چی رو میشه برای همین این کار را نمیکنند. (...) هم مخالف دادن این گزارش است چون خیلی دوست داره توافق بشه و کمی از ترس هایش کم بشه
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
یا صالخی (...) میگوید یا رییس جمهور در شیراز خودتان با حرفهای دو نفر قضاوت کنید
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: